הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - מנגולד
19/08/2008, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
האמריקנים מכנים אותו "סלק שוויצרי", אבל הוא נכס בלעדי של אגן הים התיכון. כמו בן דודו התרד הוא עשיר בברזל ובסידן, ובשביל הסינים הוא מנקה רעלים. המנגולד!
מנגולד

המנגולד, או בשמו העברי עלי הסלק, הוא צמח מאכל השייך למשפחת הסלקיים ונמנה כאחד מבני משפחתו של התרד. כמו בן דודו הרחוק גם הוא מתאפיין בכמויות גדולות של ברזל, סידן וויטמינים שונים דוגמת הבטא-קורטן אשר ידועים כמסייעים במניעת סרטן.

למה מנגולד?

אם ירקות היו מתחרים באליפות הבריאות, המנגולד היה זוכה במדליית זהב במספר תחומים בגלל תכולת הוויטמינים והמינרלים הגבוהה שלו.

בין השאר מכילים העלים  אחוז עצום של ויטמין K - החיוני לשמירה על בריאות העצמות; כמות גדולה של בטא־קרוטן (שחלקה הופך בגוף לוויטמין A) – שחיוני לראייה טובה ותורם להגנה מפני סוגים שונים של סרטן ומפני נזקי עישון.

מנגולד מכיל גם כמות גדולה של מגנזיום, הנחוץ לבריאות השרירים, העצבים והעצמות. ואם זה לא מספיק, כוס אחת של עלי מנגולד מבושלים מספקת לגוף חצי מהכמות היומית המומלצת של ויטמין C – נוגד ־ חמצון טבעי רב ־ עוצמה.

ויש עוד... המנגולד עשיר באבץ, החיוני לתקשורת העצבית של השרירים, לבריאות הלב ומסייע בשמירה על לחץ דם תקין; והוא גם מקור מצוין לברזל, לסיבים תזונתיים, למנגן ולוויטמין B6. עלי מנגולד הם גם מקור מצוין לוויטמין E, המאט את ההאטה בתהליכים השכליים שלנו, המגיעה עם ההזדקנות.

לתשומת־לב מי שסובלים ממחלות בכליות ו/או בכיס המרה:

מנגולד מכיל כמויות ניכרות של חומרים כימיים טבעיים הקרויים אוקסאלאטים כאשר האוקסאלאטים מצויים בנוזלי הגוף בכמויות גדולות, הם עלולים לזרז הופעת גבישים. מסיבה זו, מי שסובלים ממחלות בכליות או בכיס המרה, מומלץ שיתייעצו עם רופא או רופאה, או דיאטן או דיאטנית, לגבי צריכת כמויות גדולות של מנגולד

הצעות אכילה שוות:

• דבר ראשון והכי חשוב - רוחצים היטב את העלים כדי לשטוף מהם חול ולכלוך.

• לאכילה משתמשים בעיקר בחלקים העליונים של העלים ובחלקים התחתונים שאינם סיביים מדי .

• כיוון שהגזע של העלים עבה יותר, מתחילים לבשל קודם את החלקים העבים ורק אחר ־כך מוסיפים את החלקים העליונים של העלים.

• מומלץ להרתיח את המנגולד למספר דקות כדי להיפטר מהחומצות האוקסאליות  הגורמות למרירות של העלים. כך העלים  יהיו טעימים יותר

• אפשר להשתמש בעלי מנגולד כ"עטיפה" לסלטים המכילים סוגי תבואה שונים, כמו, למשל, "חבילות טאבולה  ( סלט בורגול ופטרוזיליה ) בעלי מנגולד".

• אפשר להשתמש בעלי המנגולד בתור "עלי מילוי" – במקום עלי כרוב.

• אפשר להשתמש במנגולד לפסטה (ביחד עם פסטה פנה, שמן זית, מיץ לימון ושום).

• אפשר ומומלץ להוסיף עלי מנגולד מאודים לחביתות ירק.

• אפשר ומומלץ לשימוש בלזניה צמחונית במקום עלי תרד – או בנוסף להם.

 לא מבשלים מנגולד בסירי אלומיניום! הסיבה: האוקסאלאטים שבמנגולד (כימיקלים טבעיים המצויים בעלים) יגיבו עם המתכת ויגרמו לסיר לשנות גוון.

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
יעל
27/11/2010 15:14:00
כותרת:
תגובה:
מנגולד נקרא גם סלק עלים. הוא נמצא איפה שהחסות נמצאות בסופר
שירלי
19/08/2008 16:09:00
כותרת:
מונגולד
תגובה:
איפה קונים עלים כאילה, איפה שאני קונה את הפירות והירקות לא ראיתי מונגולד.
וכמה קלוריות יד בעלי מונגולד?
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il