הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - שיבולת שועל
15/07/2008, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
שיבולת שועל ממשפחת הדגנים נמצאת לצד מזונות מקבוצת הפחמימות כגון: החיטה, השעורה, האורז, הכוסמת, הדוחן ועוד.
שיבולת שועל

פירמידת המזון של משרד החקלאות האמריקאי, אותה אימץ משרד הבריאות שלנו, ממליצה על צריכה של פחמימות מורכבות (רצוי מתבואות מלאות) כבסיס לתפריט היומי. שיבולת שועל מכילה אשלגן, מגנזיום, ברזל, ויטמינים מקבוצת B, אבץ, חומצה פולית ויטמין A, E, ו-K. אחוז גבוה מחומצות השומן שמכילה הינן מהסוג המיטיב עם פרופיל השומנים בדם, חומצות שומן חד ורב בלתי רוויות.
שיבולת שועל מתאימה לכל הגילאים . ניתן לשלב שיבולת שועל בתפריט של ילדים,בתפריט מתבגרים ומבוגרים ע"י אפיית מאפינס, עוגות ועוגיות משיבולת שועל, , פנקייק, להסמכה של מרקים וכמובן כחלק מדגני הבוקר. שיבולת שועל יכולה להוות מקור טוב לחומצה פולית. שילובה אף יכול לסייע לנשים בהריון הסובלות מעצירות. דייסת קוואקר מתאימה בתקופת הגיל השלישי (מעל גיל 70) בכך שמכילה ערכים תזונתיים רבים במרקם שנוח לצריכה ובהשקעת הכנה מינימאלית.

שיבולת שועל מפחיתה רמות כולסטרול בדם וסיכוי לחלות במחלות לב וכלי דם

בכל המחקרים מצאו קשר בין צריכה של סיבים מסיסים וירידה באירועי מחלות לב כתוצאה מהשפעתן המיטיבה על פרופיל השומנים בדם. צריכה של  3 גרם סיבים מסיסים ביום יכולה להפחית את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם ב-27%. המחקרים הראו כי לסיבים המסיסים המצויים בשיבולת שועל יש יכולת לסייע בהורדה של רמות כולסטרול בדם ברמה של כ 15%. ההסבר לכך טמון ביכולת הסיבים המסיסים לקשור אליהם את חומצות המרה שבמערכת העיכול ובאופן כך הם מגבירים את סילוקן מהגוף. הכולסטרול משמש חומר מוצא לחומצות המרה בתהליך המתרחש בכבד. סילוקן של חומצות המרה מהגוף מגביר את השימוש בכולסטרול לייצורן מחדש של חומצות המרה, דבר הגורם לירידת רמת הכולסטרול בדם.


הסיבים המסיסים בשיבולת שועל מתפרקים (חלקם באופן חלקי וחלקם באופן מלא) במעי הגס ע"י חיידקים המצויים שם באופן קבוע. שיירי הסיבים שלא עברו פירוק מגדילים את נפח המזון ומזרזים את קצב התרוקנות המעיים. בצורה זו מקטינים את הסיכוי להופעת, מחלות מעי דלקתיות לרבות דיברטיקוליטיס (דלקת בסעיפי המעי) וטחורים. הנאה מיתרונות אלו תתאפשר רק עם שתיה מספקת (8-12 כוסות). צריכת סיבים ללא שתיה יכולה לגרום לעצירות, כאבי בטן וגזים. בנוסף, תוצרי הפירוק של הסיבים מהווים מקור אנרגיה לתאי הרירית של דופן המעי הגס ובכך מאפשרים את תפקודו התקין בתהליכי הספיגה.


גם במקרה של סוכרת יש ההשפעה מיטיבה של שיבולת השועל. ההשפעה  טמונה בסיבים המסיסים. הסיבים המסיסים מאטים את ספיגת הפחמימות, ובכך מונעים עליות חדות ברמות הסוכר בדם. מחקר שנערך במשך 10 שנים הראה כי צריכה של מנה יומית של שיבולת שועל (שוות ערך לכוס שיבולת שועל מבושלת) 2-4 פעמים בשבוע מפחיתה את הסיכוי לסבול מסוכרת מסוג 2 ב-16%. כאשר מעלים את תדירות הצריכה ל5-6 פעמים בשבוע מפחיתים את הסיכוי ב-39%.


שיבולת שועל מוסיפה נפח למזון על ידי ספיגת הנוזלים שמסביבה. בנוסף, הסיבים מאטים את תהליך העיכול ומעניקים תחושה של שובע לאורך זמן רב יותר. כאשר אוכלים אותה בעודה חמה נהנים גם מהשפעתה על מרכז השובע.
כדאי לשלב עם חלב .

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il