הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - ערכם הבריאותי של תבלינים:
29/04/2007, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
לתבלינים ערך בריאותי רב,
אך לפני כל זאת – ערכם כתוספת טעימה למזון מוכחת מעל לכל ספק.
ערכם  הבריאותי של תבלינים:

ג`ינג`ר: בשילוב עם שום עשוי להוריד את רמת הכולסטרול. מצוין להעלמת בחילות. עשוי להגביר את תנועתיות מערכת העיכול כשזו איטית מבחינה כימית. הוא מכיל חומרים אנטי-מחמצנים בעלי השפעה חזקה ומסייע להגנה על הכבד. מסייע במקרים של כאבי בטן, עייפות, התקררות, ליחה בריאות ועוד.

 

שום:  מוריד כולסטרול ולחץ-דם לכן טוב למניעת הסתיידות עורקים. בעל השפעה אנטיביוטית ואנטי-פטרייתית מתונה. מדלל את הדם.

 

כורכום: יש כמה סוגי כורכום ולכל סוג יש טמפרטורה שונה. מכיל כורכומין, חומר בעל פעילות אנטי-מחמצנת חזקה מאוד וגם פעילות אנטי-סרטנית. נחשב לצמח אנטי-דלקתי.

מצוין בעיקר לדלקות פרקים. מרגיע כיבים בקיבה ובתריסריון.

 

מלח: המלח מקרר. כמות מתונה טובה לכליות ומאפשרת להן לווסת את נוזלי הגוף וללחלח במצבי יובש. מלח מנטרל השפעות מזיקות של רעלים במזון. מעט מלח מחזק את תפקוד מערכת העיכול ואת תנועתיות המעיים. למלח יכולת ריכוך של גושים קשים בגוף, בשרירים ובבלוטות לימפה. האופי הבסיסי שלו מסייע לאזן חומציות של שעועית, קטניות, דגנים, בשר ומזונות חומציים אחרים ומצבים אחרים של עודף חומציות בגוף, אולם יש להיזהר ולצרוך אותו בכמות מתונה כי עודף שימוש במלח עלול לגרום ללחץ דם גבוה, להצטברות נוזלים בגוף ולבצקות. הוא עלול להפריע בתהליך ההרזיה ולגרום לצריכה עודפת של מתוקים בגלל חוסר האיזון שנוצר.

 

זרעי חרדל: תבלין מחמם מאוד, חריף, מעורר ומשתן. משפר את תפקוד מערכת העיכול, בעיקר במצבים של קור במערכת העיכול. טוב לייבוש ליחה קרה בריאות

.

פלפל שחור: תבלין מחמם. מעורר זרימת אנרגיה חמה בגוף. מחמם במיוחד את הבטן וטוב למצבי קור במערכת העיכול. בעל השפעה מגינה על הקולון נגד התפתחות סרטן.

מסייע לגוף בתחילת התקררות: הוא פותח את בלוטות הזיעה ועוזר לתהליך ההזעה, שמבחינת הרפואה הסינית עוזר להוצאת התקררות בשלבים המוקדמים. מיטיב עם הריאות ועוזר להן להתמודד עם זיהומים ויראליים כמו שפעת או התקררות. טוב למצבי הרעלת מזון או לבעיות עיכול. לא מומלץ לסובלים מחום, מהזעת יתר ומבעיות עיכול.

 

קינמון: מעכב התפתחות בקטריות ופטריות, מעורר באופן כללי וטוב לכאבים ראומטיים. מחמם ולכן טוב גם נגד כאבים.

 

חילבה: בעל יכולת לאזן את הסוכר בדם. מצוין לחולי סכרת ולאנשים בעלי נטייה לבעיות איזון של רמת הסוכר בדם. ידוע כמוריד כולסטרול. מסייע בבעיות אסטמה וסינוסים ומוריד היווצרות ליחה. מזרז הפרשת חלב בנשים מניקות ומזרז לידה ולכן לא מומלץ לנשים בהריון.

 

מיורן:  מפזר גזים במערכת העיכול, מונע חמצון, מגביר הזעה ולכן מוריד חום, משתן, אנטי-ויראלי, מונע עוויתות. מומלץ לשימוש במצבים של הצטננות, שיעול, גזים, כאבי בטן.

 

מרווה: בין התבלינים האנטי-בקטריאליים החזקים ביותר. ישנם זנים מסוימים שבמינון נמוך מרגיעים את מערכת העצבים ובמינון גבוה מאוד גורמים לשיתוק של מערכת העצבים. מרווה משולשת לא מוגבלת במינון. הוא גם אנטי-ויראלי, מרפא דלקות גרון, אנטי-פטרייתי, סוגר פצעים ועוצר דימום, מפחית הזעה ומוריד גלי חום, נוגד עוויתות ואף הוכח כמשפר את פעילות המוח והזיכרון. התבלין לא מומלץ לנשים מיניקות ולא כדאי לצרוך ממנו יותר מ-5 גרם ליום.

 

קורנית:  ממריץ זרימת דם, מכייח טוב, מוריד גזים במערכת העיכול, נוגד תולעים, מחטא חזק. טוב לטיפול בשיעול, גם עם ליחה, לאסטמה, לדלקות ולזיהומים בדרכי השתן. בשימוש חיצוני: מסייע להקלה על כאבי פרקים וטוב לחיזוק השיער.

 

מליסה: מרגיע את הנפש ואת מערכת העצבים, מצוין להפרעות שינה ולמתח. לשתות מגביר הזעה, מונע התכווצויות. אנטי בקטריאלי, בשימוש חיצוני - אנטי ויראלי נגד להורדת חום, להרגעת כאבי בטן, אנטי-דיכאוני.

 

קמומיל:  מאזן את הקיבה, מרגיע הפרעות עיכול ואת הנפש. בעל פעילות אנטי-דלקתית מסוימת כשמניחים על המקום הכואב (למשל: לדלקות עיניים). עשוי לעזור לריפוי פצעים.

 

 אין בכתבה זו התיימרות לרפא. אלו רק המלצות. שווה לנסות. ברוב המקרים אלו דברים שלא יכולים להזיק. מכסימום זה עלול לא להועיל. מה שבטוח – כל התבלינים עושים פלאים בטעם האוכל שלנו. הם מגוונים, משפרים, ו "צובעים" אותו בטעמים מגוונים ויפים יותר. 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כרמית
13/11/2007 23:46:00
כותרת:
מעולה
תגובה:
אני אנסה להשתמש בדברים שכתובים פה זה נשמע לי מעולה ויעיל
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il