הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - כדאי לוותר על אבקות מרק
29/04/2007, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
אבקות מרק מכילות המון קלוריות, שומנים, כימיקלים ומונוסודיום גלוטמט, שמחזק את טעם המזון אבל עלול לגרום לתופעות כמו כאבי ראש ואלרגיות.
אפשר להתרגל לבשל בלי אבקת מרק. עובדה ידועה היא כי השפים הדגולים נמנעים מלהשתמש באבקות מרק, ומעדיפים לתבל את המזון במרכיבים טבעיים כמו תבלינים ועשבי תיבול, כי הם טעימים יותר.
כדאי לוותר על אבקות מרק

 בשלב הראשון מומלץ להתרגל לבשל תבשילים כמו פסטה ועוף בלי אבקת מרק. כדי לשפר את הטעם מוסיפים לפסטה בזיליקום (אבל הרבה!). בתבשילי עוף ובשר האבקה די מיותרת ובמקומה אפשר להשתמש בחוואייג' למרק, בבהרט או ברוטב סויה, כוסברה קצוצה, שמיר וכדומה. ולקבל טעם עשיר ונטול כימיקלים. אם בכל זאת חסר קצת טעם לתבשילים אפשר לנסות את המלח "הרבל מר" - מלח עשבים טעים מאוד שאפשר להוסיף לכל תבשיל או סלט, במקום מלח רגיל.
במרקים למשל, כדאי להתחיל לבשל עם תערובות תבלינים. אצלי בבית מכורים לחוואיג' למרק. צריך לנסות לבדוק איזה תבלינים אוהבים בבית ולחפש את התערובות המתאימות.

 בכלל, בבישול מרק ירקות או כל מרק אחר יש לי מספר כללים שעוזרים להכין מרק טעים. קודם כל אני קוצצת ירקות או שמה את כל מרכיבי המרק עם מעט מאד מים. מתבלת ומבשלת מספר דקות – כדי שהירקות וכל המרכיבים יקבלו את טעם התבלינים. ורק אחר כך אני מוסיפה מים בכמות הדרושה. על ידי כך אני משיגה שני דברים. אני מקבלת מרכיבי מרק טעימים ויכולה לשלוט על הסמיכות הרצויה. אני טועמת שוב לפני סיום הבישול ואם צריך אני מתקנת את התיבול ע"י הוספת מלח, תבלינים ואולי מעט אבקת מרק. כי הרי בכל "אשמות" הכמויות. הרבה יכול לגרום נזק רב ומעט יכול לגרום נזק מועט.

 

תמיד אני נשאלת איך להסמיך מרק בדרך הכי קלה ודלת קלוריות. יש המון אפשרויות בריאות וטעימות.

א.       לשים פחות מים בסיר. ישר המרק נעשה סמיך יותר.

ב.       לרסק את המרק במעבד מזון "מקל" שנכנס לסיר ומרסק את כל הירקות.

ג.        לרסק באותו מעבד מזון רק מעט מהירקות שבסיר. לא כולם אוהבים מרק שמזכיר לנו אוכל לתינוקות.(גרבר).כשמרסקים רק חלק מהירקות מרוויחים גם מרק קצת יותר סמיך וגם ירקות ללעיסה.

ד.       . להוסיף בטטות למרק: אחד הפטנטים להכנת מרק ירקות עשיר, בריא ולא משמין, הוא להוסיף לו בטטות. הבטטות מתרככות מהר, מתפרקות במרק ומסמיכות אותו. טעמן מתקתק והן דלות (יחסית) בקלוריות.

ה.      דרך נוספת לגוון את המרק היא להוסיף לו אטריות שעועית או אטריות אורז, שטעמן מצוין, והן בריאות יותר מאטריות קמח. את אטריות השעועית אפשר להשיג בסופרמרקטים הגדולים ובבת הטבע. וגם בכל החנויות המייבאות אוכל מן המזרח. פעם הייתה בעיה להשיגן אך כעת הן נמצאות על מדפי רוב חנויות המזון.

ו.         במקום קמח או קורנפלור להסמכת תבשילים ומרקים, כדאי להשתמש בקוואקר טחון. אפשר גם להוסיף קצת ישירות לצלחת המרק החמה המוגשת לשולחן.

ז.        דרך נוספת היא על ידי הוספת דייסיבית לצלחת המרק של כל אחד. דייסיבית הם סיבים תזונתיים. טחונים דק מאד, ממש נמסים. הם נמסים גם במאכלים חמים וגם במאכלים קרים. למרק הם מוסיפים את הסמיכות הרצויה ומרקם עדין של סולת. אלו סיבים של שיבולת שועל או סיבים מעורבים של דגנים שונים. אין להם שום טעם כך שהם לא משפיעים על טעם המרק, ר ק על מרקמו.


שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il