הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - הנתרן ונזקיו!
06/08/2013, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה לדיאטה
המלח בתפריט התזונה שלנו
עד היום היה ברור שהשמנה, עישון, אלכוהול, צריכת שומן רבה וחוסר פעילות גופנית הם הגורמים העיקריים לעלית לחץ הדם. אולם הוכח כי הגורם העיקרי לכך הוא המלח – בעצם אחד המרכיבים שלו – הנתרן.
הנתרן ונזקיו!

ידוע כיום שלחץ דם גבוה הוא אחד הגורמים ואולי אפילו הראשון בכולם – שאחראים על מוות בגיל צעיר. יתר לחץ דם מוביל לאירועים מוחיים, שבץ ואירוע לב. מכאן חיפשו דרך להוריד את לחץ הדם אצל אנשים. מסתבר שאחד הגורמים החשובים, האשמים בכך הוא צריכה מוגברת של נתרן.

נכון שרבים התחילו לשים לב לכמות המלח הנצרכת על ידם בהכינם את האוכל אך רבים אינם מבינים כלל עד כמה המלח מצוי בכל מאכל מתועש שאנחנו אוכלים. המלח הוא חומר משמר. הוא גם נותן טעם רציני. בדקו את תווית המזון של הגבינות הצהובות או אפילו של הגבינה הלבנה דלת השומן ותראו כמה נתרן יש בהם. ובכל מאכל מלחם ועד כל המאכלים הקפואים במקפיאים. 
לדוגמה: גבינת עמק 9% שומן מכלה 620 מ"ג נתרן. בשניצל תירס של טבעול לייט – 300 מ"ג ובשניצל תירס רגיל של טבעול – 420 מ"ג. גבינה לבנה גבינת שמנת עד 5% שומן – 360 מ"ג . בקוטג'  380 מ"ג וכך לאה – כמעט בכול מוצר מתעש. אפילו בעוגת גלידה מצאתי 120 מ"ג נתרן. כך שבמשך היום אנחנו אוספים לנו כמות לא מבוטלת של נתרן בתפריט היומי שלנו.

אני לא מתכוונת שנתחיל שוב לעבוד מאד קשה במטבח. נשתדל להכין במו ידינו את רוב הארוחות ורק לעיתים רחוקות, כאשר באמת אין לנו אפשרות להכין לבד נשתמש במוצרים המתועשים. אני מכירה גם את נושא הילדים שמאד אוהבים אוכל מוכן. אך אם נרגיל אותם מהתחלה לאוכל ביתי הרי שנצליח לעזור להם להיות בריאים יותר. כמות הנתרן בחטיפים שהילדים צורכים ברוב הבתים כמעט ללא הגבלה הם עתירי נתרן. נרגיל גם את הילדים לאוכל שמכינים בבית. אם לא נבהל מילד שלא מסכים לאכול אוכל לא מתועש הוא יהיה אולי רעב יום אחד או שנים ואחר כך הוא יסכים לאכול. כאשר הוא לא רוצה מאכל מסוים ואנחנו נבהלים ומציעים מיד חטיף הוא מבין זאת וממשיך להתעקש. ילד לא חייב לאכול הכול אך אנחנו מצווים לשמור על בריאותו, נכון? וחטיפים הם בדיוק הופך!

אמנם הנתרן הוא יסוד חיוני לתזונה שלנו, רק עודף נתרן מזיק לנו (גם חוסר בנתרן הוא לא בריא). מלח גם אוגר נוזלים (הוא חומר היגרוסקופי) ולכן מומלץ מאד גם ליורדים במשקל בתהליך הדיאטה להמעיט בשימוש בו. נכון שבתחילה האוכל יהיה פחות טעים (שזו מעלה בעיניי לאלו הסובלים מעודף משקל...) אך מהר מאד מתרגלים והאוכל נעשה אפילו יותר טעים בעיקר בזכות עשבי התיבול והתבלינים שאנחנו יכולים להוסיף למזון במקומו. נסו ותיהנו!
שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il