הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - ללא כולסטרול
11/06/2013, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה לדיאטה
בימינו ללא כולסטרול נחשב לבריא. האם נכון הדבר?
קביעה נכונה אך לא תמיד מדוייקת, מדוע? הכל בכתבה הבאה.
ללא כולסטרול

כולסטרול הוא חומר שהגוף מייצר והגוף משתמש בו. הוא חומר שומני שנמצא בדם וברוב הרקמות, במיוחד ברקמת עצב. הכולסטרול הוא מרכיב חשוב של קרום התא והוא חיוני ליצירת הורמונים סטרואידיים ומלחי מרה, ולהעברת השומנים בדם. כולסטרול מיוצר בעיקר בכבד. הכולסטרול יכול להגיע לכל האיברים רק דרך הדם, כיוון שהכולסטרול כשומן אינו יכול להתמוסס בדם, הוא מתחבר בכבד עם חלבון וביחד נוצרת מולקולה המסיסה בדם.
הגוף מייצר את רוב כמות הכולסטרול הדרושה לו  (כ-1,000 מ"ג ביום) ואת היתר אנחנו מקבלים מהמזון שאנו אוכלים – מזון מהחי בשר, עוף, דגים, פירות ים, ביצים ומוצרי חלב. מזון שמקורו מן הצומח (פירות, ירקות, אגוזים, זרעים, דגנים) אינו מכיל כולסטרול. 
חומצות שומן רוויות הן האשמות העיקריות בעליית ריכוז הכולסטרול בדם ועמו הגברת הסיכון להתפתחותן של מחלות לב. אולם גם תזונה עשירה בכולסטרול תורמת לעלייה בריכוז הכולסטרול בדם. אף על פי שהגוף יודע לסלק עודפים של כולסטרול ההמלצות של רשויות הבריאות הן לצמצם את צריכת הכולסטרול היומית.
אנשים שסובלים מיתר כולסטרול בדם צריכים להפחית באופן משמעותי את צריכת הכולסטרול מן המזון. עליהם להגביל את צריכת הבשר, העוף והדגים וכן לעבור לצריכה של מוצרי חלב דלי שומן. מקורות מזון צמחיים עתירי חלבון, כמו משפחת הקטניות, מהווים תחליף הולם לחלבון שמקורו מן החי. 

היות שמפורסם ברבים שהכולסטרול מזיק, אנשים חושבים שאוכל ללא כולסטרול הוא תמיד בריא, ועל כן ניתן לאכול ממנו יותר. אך  לא כל מזון ללא כולסטרול הוא בריא, כמו שלא כל מאכל עם כולסטרול אינו בריא.
שוב אנו חוזרים לעניין הכמויות. היות שזו הדעה הרווחת בציבור, הגדילו המשווקים לעשות והם כותבים באותיות קידוש לבנה את המשפט – ללא כולסטרול, גם במאכלים שאפילו אם נחפש לא נצליח למצוא אותו. בכל המאכלים שלא מכילים מרכיבים מן החי – בדרך כלל אין כולסטרול! אך היות שמשפט זה מוכר.... הם מדגישים זאת בגדול. ואנחנו חושבים שהמוצר בריא.
עלינו לזכור שרמה גבוהה מדי של כולסטרול בדם מגבירה את הסיכון לטרשת עורקים, למחלות לב ולאוטם שריר הלב.

פעילויות גופניות ואפילו קלות כמו עבודות גינון, עבודות בית, ריקוד וביצוע תרגילים גופניים בבית  בתנאי שהן מבוצעות מדי יום, עשויות להפחית את הסיכון להתפתחותן של מחלות לב. 
רמות גבוהות של כולסטרול מסוג HDL (הכולסטרול הטוב) עוזרת מעט בסיפוח הכולסטרול העודף שבדם ובניקוי דפנות העורקים, מה שמפחית את  הסיכון להתפתחותן של מחלות לב ועל כך אחראית הפעילות הגופנית,  שמעלה את כמות הכולסטרול הטוב. הפעילות מסייעת בשמירה על משקל גוף תקין, מווסתת את ריכוז הסוכר בדם ועוזרת לשמור על ערכים תקינים של לחץ הדם. הפעילות הגופנית המומלצת היא פעילות אירובית שמערבת קבוצות שרירים גדולות, מעלה את קצב הלב ואת תדירות הנשימה ותורמת לשיפור כושרם של מערכת הלב, הריאות וכלי הדם. פעילויות מסוג זה הן הליכה מהירה, ריצה קלה, רכיבה על אופניים, חתירה ושחייה. 
מזיקים נוספים הגורמים לעלית הכולסטרול הרע בגופנו הם ללא ספק עישון סיגריות ושתייה מרובה של אלכוהול.  לעומת זאת שתייה מבוקרת , מועטת, של אלכוהול – יש הטוענים יכולה אפילו להועיל על ידי העלאת רמת הכולסטרול הטוב.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il