הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - המדד הגליקמי
02/04/2013, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה לדיאטה
אנחנו כל הזמן שומעים עליו- אבל מה באמת אנחנו יודעים על המדד הגליקמי
מכונה גם האינדקס הגליקמי והוא המדד הגופני שנחשב היום לדרך היעילה ביותר לשיפור הבריאות שלנו.
המדד הגליקמי

האינדקס הגליקמי הוא מדד גופני המשווה בין פחמימות  לא על פי כמות הקלוריות שהן מכילות אלא עלפי השפעתן המיידית על רמת הסוכר בדם, קריא - עד כמה מהר הן עוברות כגלוקוז, כסוכר, לדם.
יש פחמימות המתפרקות מהר וכל הסוכר שבהן מגיע במהירות לדם ויש כאלו שמתפרקות הרבה יותר לאט והסוכר מגיע לדם טיפין טיפין.
אותן פחמימות המתפרקות מהר הן בעלות אינדקס גליקמי גבוה ואלו המתפרקות לאט המדד הגליקמי שלהן נמוך. ברור שמומלץ תמיד לצרוך יותר את אילו שמתפרקות לאט והסוכר מגיע לדם לאט לאט היות שרמת סוכר מתונה בדם מהווה גורם חיוני לשמירה על משקל גוף תקין, כמו גם לאיזון הורמונאלי וחילוף חומרים תקינים.

יש ארוחות בעלות אותו ערך קלורי אך הן משפיעות על המדד הגליקמי שלנו בצורה שונה וזו יכולה להיות סיבה לירידה או אי ירידה במשקל. לדוגמה: יש מי שמוכן להסתפק בחבילת שוקולד טעימה במקום 2 ארוחות. מבחינה קלורית – בסביבות 550 קלוריות. נכון שאין בחבילת השוקולד ערכים תזונתיים אך יש בה 550 קלוריות ממש כמו בשתי ארוחות בוקר וצהרים עם אותה כמות קלוריות אך המורכבות מירקות, חלבונים, מפרוסת לחם מקמח מלא בתוספת כוס תה או קפה.  ההקפדה היא על אותה כמות קלוריות. אך מבחינת ההגעה של הסוכר לדם – מהשוקולד הסוכר יתפרק ויגיע לדם ממש מהר בעוד בשתי הארוחות הסוכר יגיע הרבה יותר לאט. ומה יקרה? ארוחת השוקולד יעבירו סוכר מהדם לתאים ויאגרו אותו כשומן – אותו סוכר שהגיע לדם ולא יגיע לידי ניצול. לעומתו בארוחות המגוונות הסוכר יגע לדם הרבה יותר לאט ונצליח לנצל הרבה יותר ממנו ולא יישאר מה לעביר לתאים למאגר.

שמירה על רמת גלוקוז (סוכר) מתונה בדם תסייע לכל מי שמעוניין לחיות חיים בריאים יותר, ובעיקר לאנשים  הסובלים מסוכרת, עודף משקל, לאלו שההשמנה היא אצלם באזור הבטן. (שומן עוטף את האברים הפנימיים של הגוף).
קשה לזכור בעל פה את המדד הגליקמי של כל המזונות אך אפשר למצוא את טבלת המדד הזה ולהשתמש בה.
אז בואו נאמץ גם את האינדקס הגליקמי בתפריט היומי שלנו לשמירה על בריאותנו.
שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il