הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - המרגרינה
01/07/2007, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
מרגרינה הינה שומן צמחי שהיה בעברו שומן נוזלי ובתהליך מאד לא בריא הקשו אותו,
כלומר הפכו אותו לשומן מוצק כמו שומן מן החי שהוא מוצק יותר. שומן זה נוח יותר לעיבוד תעשייתי ולכן כל המוצרים הטעימים המתועשים מכילים המון שומן צמחי מוקשה.
המרגרינה

מוקשה אפילו יותר מהמרגרינה המוכרת לנו. אלו " בלוקים" גדולים של שומן מאד קשה ולכן מאד לא בריא.

כאשר נכתב על תווית המוצר שהוא מכיל שומן צמחי אנשים הבינו שהמוצר בריא, זו הייתה דרך להסביר לאנשים שהמוצר בריא יותר מאשר מוצר המכיל חמאה שהיא שומן מון החי. כולנו, בעצם רק המבוגרים שבנו, זוכרים את התקופה שטענו שחמאה זה מוצר מאד מזיק.( בפרט אותה חמאה שהיגיעה מארצות הברית בימי הצנע, כשהתנאי הקירור היו קשים, החמאה הייתה מלוחה ולפעמים היגיעה קצת מקולקלת.)

 על גבי אריזת המרגרינה כתוב – ללא כולסטרול!  וזה נכון. אין במוצרים מהצומח כולסטרול שהוא חומר שקיים רק מן החי. אך יש בה שומנים מסוג טראנס שהם יותר מזיקים אולי מאשר הכולסטרול. המרגרינה נמרחת על עורקי הדם בדיוק כמו על גבי הלחם ונשארת שם. כיום קיימת בשוק מרגרינה בשם "ויקול", שלדברי היצרנים היא מוקשית על ידי סיבים תזונתיים ועל כן היא לא מזיקה אך הם מדגישים שהיא לא לבישול ואפייה.

 

למה לא לבשל עם מרגרינה:
כדאי מאוד להפסיק להשתמש במרגרינה מכל הסוגים, גם במרגרינה דלת שומן. המרגרינה מכילה חומצות שומן מסוג טראנס, שעבר חמצון ועלול לגרום לסתימת עורקים ויש הטוענים אף לסרטן. אבל אם אתם חייבים מרגרינה ולא יכולים בלי, כדאי תמיד להעדיף את המרגרינה הרכה יותר. ככל שהמרגרינה קשה יותר כך התהליכים שהיא עברה מזיקים יותר לגוף. המרגרינות הגרועות ביותר הן אלה שעטופות בנייר, כי הן הקשות ביותר. המרגרינה בגביע רכה יותר ולכן פחות מזיקה. המרגרינה "ויקול", נחשבת לבריאה ביותר, כי לפי הצהרת היצרן היא לא עברה תהליך הקשיה רגיל. עם זאת, צריך לזכור שגם "ויקול" עשויה משמן מזוכך ולכן גם בצריכתה לא כדאי להגזים

 

לא לאפות עם מרגרינה:
כדאי לאפות ולאכול עוגות ועוגיות שעשויות על בסיס שמן ולא על בסיס מחמאה או מרגרינה. עוגות רבות מכילות כמויות אדירות של מרגרינה (גם חבילה אחת זה יותר מדי) כשלמעשה הכמות הגדולה הזו לא מוסיפה הרבה טעם, אבל היא כן מוסיפה קלוריות מיותרות ולא בריאות. אפשר לבחור מראש עוגות שלא מכילות יותר מחצי כוס שמן או להחליף בין המרגרינה לשמן (חבילת מרגרינה שווה בערך לכוס שמן). אם מקצצים בכמות השמן, הטעם לא נפגע, אבל מספר הקלוריות שהעוגה מכילה יורד פלאים. כל 100 גרם שומן מכילים יותר מ-800 קלוריות! אנשים חו8שבים שאם אין סוכר או קמח במאפים הם דלי קלוריות. הם אומרים לי שאין קמח בעוגה – בדרך כלל במקום קמח מוסיפים אגוזים או שקדים שבריאותית זה אולי יותר טוב אך עם קלוריות והכי חשוב להבין שמה שמעלה בצורה מאד דרסטית את כמות הקלוריות במתכון הם השומנים. חבילה אחת מרגרינה היא בת 200 גרם. מכאן שרק במרגרינה יש כ- 1500 קלוריות.

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il