הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - יש קשר בין תזונה נכונה ומניעת מחלות
03/11/2010, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
שנים רבות עברו עלינו מבלי להבין בכלל שיש קשר הדוק ביותר בין מה שאנו מכניסים לפינו לבין מצבו הבריאותי של גופנו.
 יש קשר בין תזונה נכונה ומניעת מחלות

ברור כי לגנטיקה יש קשר לנושא אך היום מבינים כבר כולם שגם המזון הנכנס לפינו, ויותר מכך , גם אורח החיים שלנו משפיע ישירות על מצב בריאותנו.
מחקרים רבים עוסקים בקשר בין מחלות שונות לבין התזונה.

כיום מדברים על כך שפטריות יכולות לעזור במניעת סרטן השד. שקטניות עוזרות במניעת טרשת. שתמיד צריך לדאוג שנראה בצלחת לפחות חמישה צבעים.
אחת המחלות שעד היום כמעט לא עלתה לכותרות ואילו כעת אנו מגלים אותה גם אצל אנשים צעירים היא טרשת עורקים או בשמה האחר הסתיידות עורקים. נעשה מחקר גדול ומקיף בו השתתפו חוקרים מישראל(בבית החולים סורוקה יחד עם אוניברסיטת בן גוריון שבבאר שבע),יחד עם בתי חולים ומכוני מחקר שונים בעולם כמו אוניברסיטת הרווארד שבארצות הברית, מקנדה ומגרמניה שעסק מניעה והקלה על חולי טרשת עורקים. המחקר הוכיח מעל לכול ספק שדיאטת הרזיה הצליחה לגרום לנסיגה בטרשת שהצטברה בעורקי הדם המובילים למוח. במחקר המדובר הוכח גם שאנשים ששינו את אורח חייהם ושמרו על דיאטה, פפעילות גופנית ותזונה נכונה, לאחר שנתיים הסתבר שעובי הדפנות של העורקים המובילים למוח, אילו שנמצאים בצידי הצוואר שלהם פחת בחמישה אחוזים.  מכאן שהתמדה בשמירה על אותו אורח חיים ותזונה נכונה  לאורך זמן תיתן את אותותיה גם בכול העורקים. הרי אנו כבר יודעים שטרשת או בשמה האחר הסתיידות עורקים היא תהליך בו מוצקי שומן שונים כמו הכולסטרול הרע שוקעים על דפנות המעי ומיצרים אותו. דבר שמביא לעוד שומן להיתקע בפקק שנוצר, באותה היצרות ולאט לאט או מהר מהר – תלוי במה שאוכלים, באיך שמתנהגים, מה אורח החיים וגם בגנטיקה. אותה ,סתימה,בעורקים, ובפרט באילו המובילים דם למוח, היא מסוכנת ביותר. רוב האנשים המגיעים לגיל חמישים או שישים עוברים צנתור בעורקיהם כדי לבדוק אם סתומים הם או פתוחים ובהרבה מקרים מתברר שהם נסתמו ויש לנקותם, לפתוח את הסתימה, ובכדי שלא ייסתמו שוב משתילים בעורק סטנד, חלקיק ששומר על העורק נקי עד כמה שאפשר. והנה כאן מסתבר שאם נאכל מאכלים מסוימים אולי נצליח לא להגיע לחדר הצנתורים. 

באילו מאכלים מדובר? 
קיימים  "מנקים" חרוצים וחשובים. ראשונים ברשימה אותם אפשר לאכול בכמות נכבדה הם הירקות והפירות. ומומלץ מכול הצבעים ומכול המינים.גם הפיצוחים, כבודם במקומם מונח, אך יש לזכור שהבריאים יותר הם אילו הלא קלויים, ודבר נוסף שיש לזכור שיש לאכול מהם בכמות מוגבלת.30 גרם בלבד ביום), אחרת נעלה במשקל. אל נשכח את משפחת הקטניות. גם שמן הזית מומלץ וגם כל סוגי השמנים הצמחיים כמו שמן תירס, שמן קנולה, שמן סויה, שמן חמניות מומלצים לאותה מטרה אך שוב יש לזכור שיש בהם המון קלוריות ולא מומלץ להגזים גם בהם. גם הדגים מומלצים ביותר אין ספק שיש מקום חשוב גם לדגנים המלאים. והרי לכם אותו תפריט אותו אנו ממליצים לאכול.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
רותי ברקן
03/11/2010 11:48:00
כותרת:
תגובה:
תודה לך אורלי. נכון, נפלה טעות.
אורלי
02/11/2010 16:53:00
כותרת:
טרשת עורקים ולא טרשת נפוצה
תגובה:
טרשת נפוצה , לא עלינו , או בלעז multiple sclerosis הינה מחלה של אוטואימונית של מערכת העצבים
לעומת זאת- טרשת/הסתיידות עורקים- שקיעת שומנים בכלי הדם

כדאי לתקן ...
כל הזכויות שמורות ©2007-2020 Diets.co.il