הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - כיצד להכין את גופינו לצום
20/09/2015, מאת סיגל אלפסה דיאטנית קלינית
יום הכיפורים מטרתו לטהר את הגוף והנפש ומהווה זמן טוב לערוך חשבון נפש עם גופינו
כיצד להכין את גופינו לצום

יום כיפור מתאפיין באיסורים כמו איסור אכילה ושתייה (צום),

הצום עצמו הוא הזדמנות טובה לערוך חשבון נפש, לבדוק את מידת המוטיבציה והנכונות להשקעה בשינוי ובתהליך שחל על גופינו. 

לפני הצום:
• כדי שנעבור את יום צום הכיפורים בצורה הטובה ביותר חשוב מאוד להרוות ולמלא את הגוף בנוזלים, מומלץ להתחיל אפילו 24 שעות לפני תחילת הצום ולשתות לפחות 2   ליטר.
•  יש להפחית משקאות הידועים כמשתנים כגון קפה, תה ולהימנע משתייה מתוקה, הגורמת לצמא ואינה מרווה.
•  ביום הצום מומלץ לאכול 3 - 4 ארוחות המכילות פחמימות מורכבות כמו פסטה, לחם מחיטה מלאה, אורז מלא ועוד, מטרתן למלא את מאגר הגליקוגן שיספק לנו אנרגיה בתחילת הצום.
• יש להקפיד בתהליך הבישול לא לתבל את המאכלים בתבלינים חריפים ומלוחים מידי, כדי לא לסבול מצמא בצום. כמו כן להימנע מזיתים, מלפפונים חמוצים, גבינה מלוחה, פיצוחים וכדומה.
•  בארוחה המפסקת, מומלץ לאכול כמנת פתיחה מרק ירקות. להמשיך במנת בשר או מנת עוף או דגים.  תוספת של פחמימה מורכבת כגון אורז, אורז מלא, כוסמת, פסטה, פתיתים, בורגול, תשאיר אותנו שבעים לזמן רב. 
•  עם סיום הארוחה מומלץ לשתות כוס מים נוספת ואחרונה.

במשך הצום:
• מומלץ להימנע מפעילות מיותרת.
• יש להקפיד ולהימצא במקומות מוצלים על מנת למנוע התייבשות.
• כדאי לנצל את היום למנוחה של הקיבה, זהו יום מטהר לגוף.

בסיום הצום:
• יש להימנע מלהתחיל בארוחות גדולות ומכבידות.
• מומלץ לשבור את הצום עם כוס משקה מים או תה עם סוכר או דבש.
•  יש להתחיל את הארוחה  בהדרגה ולא להעמיס, ניתן להתחיל עם פרוסת לחם ודבש או פרוסת עוגה יבשה  או מרק צח או מרק ירקות.
•  מומלץ לעשות הפסקה של חצי שעה ולאחריה להמשיך בארוחה העיקרית.

זכרו שהצום הוא לא התחלה של דיאטה, אומנם אנו מאבדים בו משקל אך הוא יתאזן לאחר שנחזור לאכול כרגיל.
הרזייה בצום היא רק חלק קטן מהתהליך שמתלווה אחר כך, התאמת דפוסי אכילה נכונים ותפריט אישי יאפשר לנו "לעשות שלום עם האוכל", לאכול הכל אך במידה. הגוף שלנו זקוק לאנרגיה כדי להתקיים והאנרגיה מגיעה ממרכיבי המזון שאנו אוכלים. כאשר אוכלים יותר מהנדרש, הגוף מאכסן את עודף המזון בצורת שומנים וכתוצאה מכך אנו עולים במשקל.

צום קל, וגמר חתימה טובה.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il