הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - פסח – זמן טוב ללמוד לשתות
16/03/2010, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
והכי בריא - לשתות מים!!!
פסח – זמן טוב ללמוד לשתות

אחד הדברים הכי חשובים, בעיניי, אצל אנשים שרוצים לרדת במשקל הם המים.

זה לא אומר שמים מרזים הרי אתם כבר יודעים שלדעתי אין מאכל מרזה אפילו לא מים ולא פעילות גופנית!  רק כאשר אנו לומדים לזהות מתי אנו רעבים ומתי אנו צמאים\ רק אז  אנו יכולים לאכול פחות.... מה גם שמים טובים לבריאות בכלל ולנו, שאוכלים אוכל עתיר סיבים, זוהי חובה לשתות והרבה!

מחסור במים הוא הגורם מספר אחד לעייפות במהלך היום. שתיית מים משפרת את תהליכי העיכול ועוזרת למנוע עצירות. אתם הרי יודעים שגופנו לא מפרק את הסיבים והתאית  שבאוכל ועל כן צריך לתת לו מספיק נוזלים כדי שהסיבים יתמלאו, יתפחו, ועוד מים בכדי להוציאם החוצה מהגוף!.
מסתבר גם  שמחסור כרוני באספקת מים יכול לגרום לבעיות רפואיות כמו יתר לחץ דם, אסטמה, אלרגיות ואבנים בכליות. התייבשות היא הסיבה מספר אחת למיגרנות ולצרבת.

נוסף לכך חוסר מים נחשב לאחת הסיבות העיקריות לבחילות בתקופת ההיריון: סימן לצמא של האם והעובר. חשוב לזכור שגוף מיובש שואב מים מכל איבר, כולל כולם. כך, למשל, הדיסקים שמפרידים בין החוליות של עמוד השדרה מורכבים מ-75% מים. בגוף מיובש הם נאלצים לוותר על חלק מהמים והאלסטיות שלהם נפגעת. התוצאה היא ששחיקת דיסקים מואצת.
מים מהווים גורם סיכה במפרקים ובשרירים והם עוזרים להפחית התכווצויות ועייפות בשרירים. מחקרים שעקבו אחר אתלטים הראו שהתייבשות משפיעה לרעה על היכולת האירובית, הסיבולת והכוח. אפילו התייבשות מתונה יכולה להפחית 20% מהביצועים שלהם, שכן בגוף מיובש רמות החמצן בדם יורדות.    ואת זה ששתיית מים במקום משקאות ממותקים מקטינה מאוד בעיות שיניים הרי כולם מבינים. לא?

שתיית מים מוסיפה לעור לחות בשכבות הפנימיות ומונעת ממנו להיראות יבש.
מים מנקים את הגוף מחומרי פסולת, רעלים וחומרים שגורמים להזדקנות. כן, מי שחשקה נפשו להיראות צעיר שישתה מים!
נשאלת השאלה – כמה? התשובה משתנה מאדם לאדם. יש נוסחה שקובעת, לפי משקלו של אדם כמה כוסות מים עליו לשתות. אך ברור שיש שוני רב בין מי שעוסק בעבודה פיזית, בחוץ, בשמש, למי שיושב בבית. מי שעוסק בפעילות גופנית זקוק ליותר נוזלים מאחיו שיושב ומזאפזפ בטלוויזיה.
על חולי כליות להתייעץ עם הרופא הפרטי בדבר כמות השתייה היומית. כמו כן להיזהר מדיאטות מים מטורפות שבהן "חובה" לשתות ארבעה ליטרים מים ביום בתנאי בית, מה שעלול לגרום להרעלת מים! שהיא בעצם  מהילה של מלחי הגוף בצורה מסוכנת.
אבל ככלל, אדם במשקל 60 קילו צריך לשתות שבע-שמונה כוסות מים צלולים ביום. לכל עשרה קילו נוספים יש להוסיף כוס אחת (כוס = 250 מיליליטר).
המים מצויים יותר בשרירים מאשר ברקמת שומן.
 הדרך הקלה לדעת האם אנו שותים מספיק היא לבדוק את  צבע השתן.  הצבע צריך לנוע בין שקוף לצהבהב  אם הצבע כהה, סימן שהאדם מיובש. בצבא וכעת אפילו שמעתי שבגנים מלמדים לשתות מים וזה נהדר. גם נכדי וגם נכדתי יוצאים כל יום מהבית עם בקבוק מים מינראלים. הרבה פ]עמים גם בבית וגם אצלי בבית הם מבקשים שתייה מתוקה ומיד אחר כך מבקשים מים. ועל כך כל הכבוד למערכת. בצבא מלמדים ש"פיפי לבן הוא מצוין. פיפי צהוב – לא טוב!!!"

עלינו לזכור שלפעמים תחושת  הצמא כה ירודה שהיא מתפרשת כרעב !  מרכז הרעב ומרכז הצמא במוח הן שתי נקודות קרובות מאד. לפעמים מתבלבלת אצלנו התחושה. הרבה אנשים לא אוהבים או לא רגילים או לא מסוגלים לדבריהם לשתות מים. אך עלינו לדעת שכולנו נולדנו עם מנגנון צמא, אך איבדנו אותו לאורך הדרך (חבל שזה לא קורה למנגנון הרעב..  הוא דווקא התחזק אצלנו....). 
בכדי לשתות, והרבה, יש לאמץ טכניקות ויש רבות. רבים מחכים לתחושת הצמא, ליובש בפה, כדי לשתות. אלא שפה יבש הוא סימן להתייבשות חמורה. כחלק מתהליך ההסתגלות של הגוף לשתייה בכמויות קטנות, תחושת הצמא נחלשת. גם הגיל תורם למגמה זו. אך כאשר מתחילים לתת לגוף כמויות שתייה מספקות, תחושת הצמא משתקמת, ובעצם ככל ששותים יותר מרגישים צמאים יותר וזה טוב!

הדרך ללמוד לשתות היא להתחיל לשתות מתוך החלטה שזה חשוב. ההרגל ייבנה עם הזמן.
מתחילים ממספר מינימאלי שנראה סביר ועולים בהדרגה. חשוב לפזר את השתייה לאורך כל היום
מאחר שלמים יש תפקיד מפתח בתהליך פירוק שומנים, אנשים בעלי עודף משקל שרוצים לרזות, זקוקים ליותר מים ! יש לי חברה שטוענת שמבחינה ביולוגית כל מולקולת מים שמופרשת בשתן לוקחת איתה שתי מולקולות שומן. כלומר – השומן יוצא גם דרך השתן. עוד סיבה להתחיל לשתות.
המומלצים ביותר הם מי ברז ומים מינרלים. מערכות סינון מים ביתיות, המשתמשות בתהליך סינון של אוסמוזה הפוכה, מאבדות את מרבית המינרלים. למערכות סינון ביתיות כמו תמי-4 יש פילטר פחם ואור אולטרה סגולי שהורג חיידקים, והן מנקות בעיקר חומרים אורגניים, אך מרבית המינרלים נשארים.
הרתחת מי הברז גורמת לאיבוד חלק מהסידן שנמצא בהם. אגב, זו הסיבה שבקומקום שהמים בו חמים יש משקעים, בעוד שבמים המאוכסנים במקרר אין משקעי סידן.
מים קשים עדיפים על מים רכים. מי שמתקין פילטרים נגד אבנית בכניסה לביתו עדיף שיבטל אותם. מחקרים מראים שבאזורים שבהם המים "רכים", יש עשרה אחוזים יותר של תמותה ממחלות לב ויותר מקרים של יתר לחץ דם, אוסטיאופורוזיס, ותת פעילות של בלוטת התריס.
מים מזוקקים (להבדיל ממים מינראליים) הם סופחים מהרקמות רעלים, אבל גם מינרלים חיוניים!
מרבית המשקאות הקלים מיוצרים ממים מזוקקים ולכן עניים במינרלים חיוניים! גם כאן מומלץ לקרוא את התווית של המוצר ולראות לא רק ממה הוא מורכב אלא גם מה חסר בו! בנוסף: משקאות לא דיאטטיים מכילים סוכרים רבים ולכן זיכינו אותם בכינוי: "ממתקים נוזליים".

משקאות המכילים קפאין אינם מומלצים, כי הם משתנים וגורמים לגוף לאבד נוזלים במהירות גדולה מדי. הם גם מגרים הפרשת אינסולין, הורמון הגורם להשמנה !
משקאות אלכוהוליים ומיצי פירות מכילים הרבה סוכר ויש לצרוך אותם במשורה.
במיוחד אצל ילדים, שתיית משקאות קלים גורמת לאובדן הרצון לשתות מים.  די בחוסר זמני של שניים-שלושה אחוזים מכמות המים שבגופנו, כדי שנסבול  מתופעות מציקות כמו בעיות בזיכרון לטווח קצר וקושי בביצוע פעולות מתמטיות פשוטות !
ולכן, עכשיו... ממש עכשיו לקום... ולשתות מים !  
                          

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il