הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - לקראת הפסח, חג הביצים, תופתעו לדעת !
09/03/2010, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
בשבוע החג אני משתמשת ביותר ביצים מאשר נאכלות אצלי במשך כחודשיים. גם אצלכם?
לקראת הפסח, חג הביצים, תופתעו לדעת !


מה שחשוב ביותר תמיד זה העיתוי. מאמר מתאים ביותר לקראת חג הפסח .רק השבוע השתתפתי בכנס שארגנה מועצת הלול על ביצים, בשר עוף ובשר תרנגולי הודו – מול בשר בקר ולפני שהספקתי לעכל כל מה ששמעתי בכנס וכבר קיבלתי במייל מחברי גדי כהן את המאמר הזה. לא יודעת מי כתב אותו אך הוא הגיע ממש ברגע המתאים. אמנם הוא עוסק בביצים בלבד אך הוא מסכם יפה את תכונותיה של הביצה וזאת ממש לפני פסח שהוא בעצם החג של הביצים.  בכנס של Experimental Biology 2007 הוצגו תוצאות של תשעה מחקרים התומכים בחשיבותה של הביצה לבריאותינו. מבין המסקנות הראשיות שהוצגו בכנס עולה ש:
ביצים לארוחת בוקר, כחלק מתזונה נבונה, תורמות לירידה מואצת במשקל עודף עד כפליים ירידה במשקל בהשוואה לארוחות בוקר ללא ביצים.
ביצים מסייעות בשמירה על רמת כולין אידיאלית בגוף (כולין הינו סוג של ויטמין B המסייע לניצול שומנים וייצור הורמונים, מקטין רמת כולסטרול בדם, מפחית אובדן זיכרון, מסייע לכבד בסילוק חומרים מהדם, תורם לבריאות הלב והמוח ועוזר לפעילות הכליות ושלפוחית השתן).
בהשוואה לגורמי הסיכון הידועים למחלות לב (גיל, גנטיקה, תזונה, עישון, צריכת אלכוהול, יתר לחץ דם, עודף כולסטרול, משקל יתר, סוכרת וחוסר פעילות גופנית), תרומת הביצים לרמת הסיכון הינה אפסית (רק 0.6% בגברים ו-0.4% בנשים).
 הסיבות לאכילת ביצים באופן קבוע:
1.   לביצים ערך תזונתי עשיר מאוד. הן מכילות את כל אבות המזון (פחמימות, חלבונים ושומנים), ויטמינים חשובים (A, D, E, B1, 2B, 12B, Folate), מינרלים חיוניים (סידן, גופרית, ברזל, יוד, סלניום, אבץ) וחומצות חלבון חיוניות.
2.  ביצים תורמות לבריאות העיניים. מחקרים הוכיחו שבזכות שני מרכיבים המצויים בביצה, צריכת ביצה אחת ביום מסייעת במניעת ניוון הרשתית ובהקטנת הסיכון להתפתחות קטרקט.
3.  ביצה אחת מכילה 6 גרם של חלבון איכותי ואת כל תשע חומצות החלבון החיוניות.
4.  מחקרים שבוצעו ע"י בי"ס לבריאות הציבור(School of  Public Health) שבאוניברסיטת הארוורד, מורים על כך שאין כל קשר בין צריכת ביצים לבין מחלות לב. יתרה מכך, מחקרים אלה מראים שצריכת ביצים מסייעת במניעת קרישי דם, שבץ מוחי והתקפי לב.ודובר בכנס – אמנם לא בהחלטיות אך נאמר שם שהסכנה הטמונה בלקיחת תרופות להורדת הכולסטרול רבה יותר מאשר הסכנה שקיימת באכילת ביצה אחת ביום.
5.  ביצים הינן מקור נהדר של כולין. בחלמון אחד של ביצה יש כ-300 מיקרוגרם כולין. (כפי שהוזכר לעיל, כולין הינו סוג של ויטמין B המסייע לניצול שומנים וייצור הורמונים, מקטין רמת כולסטרול בדם, מפחית אובדן זיכרון, מסייע לכבד בסילוק חומרים מהדם, תורם לבריאות הלב והמוח ועוזר לפעילות הכליות ושלפוחית השתן.
ביצים מכילות שומנים בריאים.
6.  ממחקרים רבים עולה שלא רק שביצים אינן תורמות לעודף כולסטרול, הן תורמות לעלייה בכולסטרול ה"טוב" ( HDL). גם על כך דובר בכנס. יש דיאטניות שנותנות לבעלי כולסטרול גבוה תפריט הכולל ביצה אחת ביום בכדי להעלות את רמת הכולסטרול הטוב.
7.  ביצים מכילות ויטמין D טבעי   זה אותו ויטמין שעד לפני תקופה קצרה היינו בטוחים שאין בעיית חוסר באותו ויטמין בארצנו שטופת השמש. והתגלה שרוב האנשים, גם בארצנו, סובלים מחסרים גדולים באותו ויטמין.  ויטמין D חיוני לבנייה ובריאות העצמות והשיניים, נחוץ ל בריאות המוח ומאט התפתחות של סוכרת ומחלות סרטן השד, הפרוסטאטה והמעי.
8.  ביצים תורמות להקטנת רמת הסיכון של סרטן החזה. במחקר אחד, נשים שאכלו לפחות 6 ביצים בשבוע הקטינו את רמת הסיכון שלהן לסרטן החזה ב-44%.
9. ביצים תורמות לבריאות השיער והציפורניים בזכות מגוון הויטמינים והמינרלים ורמת הגופרית הגבוהה שבהן.

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
רבקי
09/03/2010 17:03:00
כותרת:
מותר לאכול יותר מ-2 בייצים ביום??
תגובה:
אני בת 15 ואמרו לי הרבה שלא כדאי לאכול יותר מ-2 ביציים ביום -במיוחד בגלל החלמון.שזה יעשה ח"ו כולסטרול..וזה ממש לא בריא..אבל מצד שני אמרו לי שכדי לגדול ולגבוהה אני צריכה לאכול הרבה חלבונים.אז מה אני צריכה לעשות??לאכול 2 או לא??
יש לי גם אח בן 10 שרוצה וגם אבא שלי ..בן 40 שאוכל 2 ..האן זה מסוכן??
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il