הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - הויטמינים נמצאים בקליפה או בפרי?
16/02/2010, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
אחת השאלות הנשאלות ביותר בקבוצות תמיכה לדיאטה, בעיקר על ידי משתתפים חדשים היא, האם צריך לקלף את הירק או הפרי או שאולי כדאי לאוכלו עם הקליפה?
הויטמינים  נמצאים בקליפה או בפרי?

 -   האם הוויטמינים נמצאים רק בקליפת הירק והפרי?

 - והאם זה נכון גם בירק כמו תפוח אדמה? 

 -  מה בקשר לגזר ולמלפפון?

 -  ומה עם הקישוא?

-  האם כדאי לאכול את העלים החיצוניים של הכרוב והחסה? הרי הם קשים מעט יותר?
 
-  ומה עם הריסוסים שהפרי או הירק מרוססים בהם והם לא בריאים?

בואו נעשה מעט סדר בעניין.

הרי ברור שאין תשובה אחת מוחצת וכל אחד יבחר לו את המתאים לו. אך בואו נסביר מעט דברים הקשורים  לנושא. 
 עלינו להבין שהקליפה היא חלק מהשלם  - מהירק השלם. היא מכילה הרבה מאד סיבים תזונתיים שחשובים מאד לכלכלתנו. הסיבים עוזרים למערכת העיכול, חלקם עוזר גם בהוצאת  הכולסטרול הרע מגופנו, הם עוזרים גם בהגעה להרגשת השובע. בקליפות של רוב הירקות והפירות נמצאים רוב הסיבים התזונתיים אך לא רק הם. גם הרבה מינרלים. .ואם  נוותר על אכילת הקליפה הרי שנפסיד בגדול. קשה לומר בדיוק איזה מינרלים אנו מפסידים כאשר אנו מוותרים על קליפת הירק כי כל קליפה מכילה מינרלים שונים. גם כמות המינרלים משתנה מירק לירק. וכמובן גם בהתאם לגודל הכללי של הפרי או הירק.
הוויטמינים מצויים בכל חלקי הצמח. בצמחים שונים מרוכזים הוויטמינים או המינרלים בחלקים שונים של הצמח. ואני עדיין לא מדברת על הקלות של הכנת המתכונים ללא צורך לקלף את הירק. ואיזה צבע מדהים מקבל הסלט כאשר גם המלפפונים שבו מביאים שני צבעים לסלט המגוון שלנו – ירוק בהיר וירוק כהה. ואנו יודעים כבר שלצבע יש חשיבות בריאותית וחשיבות פסיכולוגית. בצבעים מתחבאים אנטי אוקסידנטים החשובים לבריאותנו וגם השובע נמדד בצורת ההגשה ובצבעי המאכל עצמו.
המגנזיום למשל, מצוי בריכוז גבוה יותר בקליפות הירק הירוק. לעומתו הליקופן מצוי בכל חלקי העגבנייה.
הסידן נמצא בריכוז גבוה בקליפות השומשום, ויטמין E יותר בנבט החיטה בחלק הקשה הפנימי.
אז חשוב לשטוף היטב את הירקות והפירות, אבל לא מומלץ לוותר על הקליפה (גם לא של גזר, אלא אם נראה שלא מצליחים לנקות אותו כראוי) ועלינו להבין שהעלים החיצוניים יותר, אילו הירוקים יותר, הם בעלי כלורופיל יותר ועל כן מומלץ לא לוותר גם עליהם.
הבאתי כאן הרבה דעות. יש המצדדים בדעה אחת והאחרים הדעה אחרת. כל אחד יבחר לו איך יראה הסלט שלו. חבל על הוויכוח... כולם צודקים, ולכן חשוב לאכול מזון שלם ומלא ומגוון וכך יותר בטוח שמספקים את כל הוויטמינים והמינרלים החיוניים.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il