הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - הלחם שאנו אוכלים
12/01/2010, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
יש משהו בלחם שמעורר בנו רגשות שונים. הוא משביע, טעים, נחשב לעתיר קלוריות, ורוב אילו שסובלים מעודף משקל מנסים לוותר עליו. הוא נחשב כמשמין ביותר.
הלחם שאנו אוכלים

הלחם עבר שינויים רבים בארצנו. בילדותי היה לחם אחיד, שחור, עשוי ביד, טעים ביותר. היה גם לחם לבן אך הוא היה הרבה יותר יקר ואנשים מעטים זכו ליהנות ממנו. אך כעת אנו מוקפים בהמון סוגים של לחמים. לחמים רגילים, לחמים קלים, לחמים בריאותיים, לחמים מקמח מלא, מקמח לבן, עם תוספת דגנים, עם תוספת טופו, בתוספת סיבים תזונתיים,עם שמן זית, ועם כל מה שרוצים -  לחם זיתים, לחם עגבניות מיובשות, ממש לחם מכול סוג שלו.

כולנו מבינים שלחם בריא הוא לחם מקמח מלא, בתוספת סיבים תזונתיים, בתוספת דגנים שונים. העיקר – לא קמח לבן. אך אליה וקוץ בה – קמח מלא, כיום, יקר יותר מאשר קמח לבן. וכל זאת למה – היות שכיום מנצלים את זרע החיטה ומוכרים חלקים ממנו- כל חלק בנפרד. כך מרוויחים מזרע אחד שלוש פעמים. מוכרים את הקליפה, קליפת הזרע, הלוא היא הסיבים התזונתיים, בנפרד. את  הגרעין – הלוא הוא הנבט בעל ערכים תזונתיים יפים וטובים מוכרים בנפרד ואת הקמח הלבן מוכרים בנפרד. הקמח הלבן הוא עמילן, ללא תועלת תזונתית כמעט.
היות שקמח לבן זול יותר – מחפשים בעלי מאפיות איך להוזיל את הלחם – או נכון יותר איך להרוויח יותר – ומצאו שיטה. "צובעים" את הלחם מהקמח הלבן בעזרת קרמל סוכר, לצבע מתאים ללחם מקמח מלא – ובא לציון גואל. הציבור חושב שלחם כהה זו ערובה לכך שהוא מקמח מלא ובעלי המאפיות מרוויחים מעט יותר. איך נדע אם הלחם צבוע או עשוי היטב? הרבה פעמים הצבע מסגיר זאת צבע כהה מידי ברוב המקרים הוא קרמל. הרבה פעמים כאשר נוגסים בלחם כהה מוצאים פתאום נקודה לבנה. זו הנקודה המסגירה,,, זה אומר שלא הצליחו או לא הקפידו לערבב היטב את הקרמל בבצק...
אז איך נדע מה לקחת????

ראשית - עדיף לקנות לחם פרוס וארוז. יש סיכוי גדול שהחברות הגדולות נזהרות ולא "תתלכלכנה" ברמאות. ושנית – לפי הכתוב על מדבקת הלחם נוכל להבין מעט ממרכיביו. חובת הפרסום על גבי המדבקה היא למקם את החומרים לפי כמותם במוצר ובסדר יורד. מרכיב שקיים במוצר בכמות  רבה יותר יהיה ראשון ולאחריו, בסדר יורד, כל המרכיבים השונים. אם הלחם הוא ברובו מקמח מלא – הקמח המלא יהיה ראשון בדרוג.
ולמה פרוס – אתם שואלים? כאשר אנו פורסים את הלחם לבד הפרוסות עבות הרבה יותר וקשה יותר "לקמט" את ערכו הקלורי. 
חשוב לדעת שלאחר אכילת לחם מקמח מלא, חשוב מאוד לשתות מים כדי שהסיבים התזונתיים יתנפחו ויעשו את עבודתם. אחרת, תקבלו "יציקת בטון" שתגרום לפקק תנועה במעיים.

 שאלה נוספת שעולה בדרך כלל – האם טוסט דל קלוריות יותר מאשר לחם טרי - יש להבין גם שייבוש הלחם בטוסטר לא הופך אותו למרזה יותר. הוא רק מוציא ממנו את הנוזלים - אך לא את הקלוריות.
 לחמים שבהם תוספת של גרעינים וזרעים הם בריאים, אך יש לקחת בחשבון שאכלנו כאן לחם עם תוספת. בנוסף,
כשקונים לחם לא ארוז, כפי שקונים במאפייה, אי אפשר באמת לדעת ממה הוא מורכב. יתכן בהחלט שהלחם נקרא לחם שיפון רק בגלל שהוא מכיל מעט שיפון. אך למעשה רובו מחיטה. לכן, אם אינכם מכירים את הצבע האמיתי של לחם השיפון, עדיף שתקנו לחם ארוז. זכרו שבכל מקרה, רק בלחמים ארוזים ניתן באמת לדעת מה הם מכילים.
לחם ללא שמרים הוא פתרון טוב למי שסובל מבעיות במעיים. הלחם כבד, נותן תחושה של שובע, אך קל יותר בבטן. אילו לחמים שניתן למצאם בבתי טבע. 
לחם פומפרניקל הוא לחם שיפון גרמני, עם זמן אפייה ארוך יותר משל לחם רגיל. כנראה שזאת הסיבה לצבעו הכהה מאוד. לחם פומפרניקל הוא לחם מעולה, אך הוא לא כל כך משתלב בדיאטת הרזיה.
 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
רותי
18/01/2010 13:07:00
כותרת:
לחם
תגובה:
ברור שכדאי לאכול לחם. לחם מלא הוא תמיד טוב. מי שיכול להסתפק בפרוסה אחת כל פעם יכול לאכול לחם מלא רגיל. מי שרוצה יותר פרוסות צריך להסתפק באלטרנטיבה הדלה יותר בקלוריות - בלחם קל. נכון שאי אפשר לתמחר קלורית במדוייק את מס' הקלוריות בכל פרוסה אך תמיד בלחם קל יהיו מעט פחות קלוריות. לאנשים בריאים שרוצים לרדת במשקל מומלץ לשקול מה מתאים להם יותר. לחם מלא רגיל משביע יותר. פסיכולוגית - הוא "מפחיד" ואז מסתפקים בפחות פרוסות. יש בעיה עם לחם קל כשאוכלים ממנו יותר פרוסות מהמותר בטענה שהוא דאיט ולכן לא משמין. כי זו דעה מאד מוטעית. ושיהיה לכולנו בתיאבון
סיגלית
14/01/2010 13:24:00
כותרת:
איזה לחם??
תגובה:
אולאי תכתבי לנו איזה לחם לאכול, כמה קלוריות לפרוסה אפשר.האם לחם "בלאנס " טוב למרות 43 קלוריות לפרוסה?
ורד
14/01/2010 11:03:00
כותרת:
לא מובן
תגובה:
אז לאכול לאכול או לא?
ניצה
13/01/2010 8:47:00
כותרת:
כתבה בלתי מובנת
תגובה:
לא הבנתי מה השורה התחתונה מה כדאי לאכול וכמה קלוריות יש בלחמים השונים?
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il