הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - האם גופנו סופר קלוריות?
29/12/2009, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
האומנם אם נאכל יותר קלוריות ממה שגופנו צריך - נעלה במשקל?
האם גופנו סופר קלוריות?

רוב בני האדם מבינים שהשמנה היא תוצאה של מאזן קלורי. כלומר, אם נאכל הרבה נשמין ואם נמעט באכילה נרזה. זו חשיבה מקובלת, רגילה. אך היות שלמדנו שלפעמים כדאי לחשוב קצת אחרת -  "לצאת מהקופסה" – הרי שנשאלת השאלה  האם יתכן שאנחנו שמנים ובגלל זה  אוכלים הרבה? האם יתכן ואכילת יתר ו/או אורח חיים לא פעיל אינם הסיבה היחידה  להשמנה?

עד היום הגוף, נתפש רק כמכונה ביוכימית. אך האם גופנו הוא רק מכונה? אולי יש בו דברים אחרים, נוספים???
בואו נתבונן בתהליך הגדילה של הילדים. לרוב, ילדים אינם גדלים כיוון שהם אוכלים, אלא הם אוכלים כיוון שהם גדלים. הם זקוקים לקלוריות הנוספות על מנת לספק את צרכי הגדילה של גופם והתוצאה היא מאזן קלורי חיובי. הורמונים ובעיקר הורמון הגדילה, הם האחראים לגדילה זו אצל ילדים.
כלומר אם אדם מיועד להשמין כתוצאה מנטייה או הפרעה מטבולית או הורמונאלית כלשהי הרי ההפרעה היא זו שתגרום להשמנה וכמו הילד, אותו אדם לא ישמין כיוון שהוא אוכל הרבה, אלא הוא אוכל הרבה כיוון שההפרעה גורמת לגופו לצרוך יותר קלוריות או לאגור אותן  ולבזבז פחות. מכאן שיתכן שהשמנה היא הסיבה ואכילת יתר תהיה התוצאה. מכאן שאלה המשמינים יהיו בעלי נטייה לאגור שומן ואילו אלה הנשארים רזים יהיו בעלי נטייה להתנגד לאגירת השומן. 

בדקו  10 אנשים רזים שהוכנסו למשך 4 שבועות למשטר דיאטה עתירת קלוריות (כמה אלפי קלוריות ביום)(איזה כיף להם!) מתוך מטרה לבחון מה יעלה בגורלם. חלק מהרזים שאכלו אלפי קלוריות עלו במשקל אך להפתעת החוקרים אחוזי השומן שבגופם לא השתנו באופן משמעותי, חלק אחר עלה מעט במשקל באופן יחסי לכמות שנאכלה ושניים מהמשתתפים לא הצליחו לאכול את כמויות המזון שהוגשו להם היות וגופם פשוט התנגד. כל המשתתפים חזרו למשקלם כשבועיים שלושה לאחר סיום המחקר.
החוקרים הניחו שכפי שהאדם הסובל מעודף משקל והשיל ממשקלו, עולה חזרה, ברוב המקרים, לנקודת שווי המשקל הגבוהה שלו כך גם הרזה ששמן, יחזור לנקודת שיווי המשקל הנמוכה שלו.
בהנחיות התזונתיות של ה-USDA שפורסמו בשנת 2005 ותקפות גם לימינו כתוב: "עבור רוב המבוגרים הפחתה של 50 עד 100 קלוריות ליום יכולה למנוע עליה הדרגתית במשקל". עוד נאמר שם, שעל מנת לשמר את משקל הגוף בטווח התקין, יש לאזן את הקלוריות הנצרכות ממזון ומשקאות עם הקלוריות המבוזבזות. ההנחיות מתייחסות אלינו כאילו היינו מכונות, והעניין הוא שאנחנו לא.

רק כדי לסבר את אוזנכם, במשך שנה אחת הגבר הממוצע צורך כ-1,000,000 קק"ל והאישה הממוצעת כ-750,000 קק"ל. עליה במשקל של 0.5 ק"ג במהלך השנה מייצגת אגירה של כ-3,500 קק"ל, או סטייה של פחות מ-0.5%. כלומר, שמירה על משקל גופנו בטווח של מספר קילוגרמים במשך שנים, דורשת מאיתנו התאמה מדויקת בין המזון הנצרך להוצאה האנרגטית של גופנו. מה שמסביר את העובדה שסטייה, אפילו קלה, עלולה להוביל להשמנה.
וזה מסביר, יותר טוב מהרבה דברים אחרים, את הקושי לשמור על משקל תקין לאורך זמן. מי יכול להתחמק מהשמנה, אם מה שמאזן בין ההכנסה האנרגטית שלנו להוצאתה זו השליטה ההתנהגותית המוחלטת והיכולת  שלנו לדעת באופן מדויק את הערכים הקלוריים של המזון והמשקאות שאנו צורכים.ועל כן עלינו לנסות להישאר פעילים כמה שיותר, לאכול מזון בריא ברוב הזמן, ולבדוק את מצבנו מפעם לפעם. ראינו שעלינו מעט – ולו רק ק"ג אחד – לעינו לחזור לשמור ולהישמר כדי לא להמשיך ולעלות במשקל.
עלינו ללמוד לא לכעוס על עצמנו אלא להבין שכמו שחרגנו חודש אחד בתקציב הכלכלי שלנו ונכנסנו ל"אוברדרפט" גדול עלינו לקזז, לצמצם בהוצאות של החודש הבא, כך גם באוכל – שבוע אחד שחררנו מעט ועל כן עלינו להדק מעט את החגורה בשבוע השני.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
in-b
30/12/2009 19:02:00
כותרת:
הדיאטה הכי טובה
תגובה:
אל תאכלי אחרי 6-7 בערב
חן
29/12/2009 18:13:00
כותרת:
שלום
תגובה:
התחלתי לפני כמה ימים לאכול נכון ולהתעמל , כי בדרך כלל אני אוכלת מלא ממתקים ושותה רק קולה וכל מיני מיצים...
אני שותה בבוקר תה..עם עוגייה..
בבצפר אני אוכלת פרוסה עם גבינה או טונה אפילו, ושאני באה אני אוכלת ארוחה מלאה .
אני א אוכלת אחרי שבע או שמונה בערב.. ואני עושה הליכות 3 פעמים בשבוע..
התפריט שלי יעזור לי לרדת במשקל?
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il