הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - סגולות המרפא של הנבטים והנבטוטים
24/11/2009, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה
הנבטים נחשבים מזון עשיר ביותר בוויטמינים, מינרלים, אנזימים, כלורופיל ועוד.
סגולות המרפא של הנבטים והנבטוטים

כבר כמות  קטנה  שלהם מספקת מגוון עשיר של רכיבי תזונה החיוניים לגופנו - בעשרות אחוזים יותר מאשר הירק עצמו. לדוגמה 10 גרם נבטי ברוקולי מכילים נוגדי חמצון בכמות השווה ל-500 גרם ברוקולי. לכן אכילת כמות קטנה של נבטים ונבטוטים מעשירה את המזון בכמות גדולה של ויטמינים, מינרלים וכלורופיל (הפיגמנט הירוק שנמצא בכל הצמחים הירוקים. הוא מסלק רעלים מהגוף, משמש נוגד חמצון יעיל למניעת אנמיה. וכד. אנזימים המצויים במזון  בצורתו הטבעית, מגיעים לקיבה עם המזון המכיל אותם ועוזרים בעיכול המזון. בואו נבדוק מה התולעת אשר אפשר להשיג באכילת נבטים ונבטוטים.

נבטי ונבטוטי ברוקולי מכילים נוגדי-חמצון וריכוז גבוה של חומר  אשר מגונן על החומר התורשתי מהשפעתם המזיקה של חומרים מסרטנים, מעורר בתאי הגוף ייצור אנזימים נוגדי-סרטן ברקמות שונות: כבד, קיבה, מעי-גס, ריאה, שלפוחית השתן, אשכים, ערמונית ושד. בנבטי ונבטוטי ברוקולי מרכיבים בעלי פעילות אנטי-סרטנית רחבת-טווח אשר מרפאים סרטן עור (מלנומה) וסרטן דם מלבד הפעילות האני-סרטנית, נבטי ברוקולי מונעים התפתחות יתר לחץ-דם ומחלות לב, מגוננים על הלב והכליות מדלקות ומרפאים כיב קיבה בהשמידם את גורם המחלה . ברור שאין אילו המלצות במקום רופא המשפחה אך אולי, אם נתמיד ונאכל נכון, נחסוך לנו, אולי, התמודדויות קשות בעתיד.

 נבטי ונבטוטי תלתן ואספסת מכילים ויטמינים (A, B2, B3, C, D), כלורופיל, מינרלים (ברזל, אבץ ומגנזיום), חלבון איכותי (8 חומצות אמינו הכרחיות), סיבים תזונתיים,וחומרים  אשר מונעים חדירת כלי-דם לגידולים סרטנים, ובנוסף גם חומרים אשר מונעים יציאת מינרלים מעצמות, מאזנים את פעילות שריר הלב, מרפאים בעיות גיל המעבר בנשים ומגוננים מפני התפתחות סרטן ברחם, בשד ובבלוטת-המגן. נבטוטי תלתן ואספסת מקנה הגנה מפני סרטן הלבלב וסרטן הדם. נבטוטי תלתן ואספסת מורידים את רמות השומנים והכולסטרול ה"רע" (LDL) ומעלים את רמות הכולסטרול ה"טוב" (HDL) שבמחזור הדם ובכך מונעים הסתיידות עורקים ומחלות-לב.יש בהם חומר המחזק את מערכת החיסון  מעורר פעילות תאים המשמידים גידולים ומגוננים על הרקמות מהתפתחות גידולים.
נבטי חמנית מכילים חומצות שומן הכרחיות (אומגה 6) אשר נשמרות פעילות ונספגות בקלות,  ויטמינים B-complex , D, E חומצה פולית מינרלים (סידן, ברזל ומנגן) המונעים יציאת מינרלים מהעצמות ומרפאים הסתיידות עורקים.

 נבטי כוסמת מכילים ויטמינים, מינרלים (אשלגן, סידן, מגנזיום, מנגן ואבץ), חלבונים מאוזנים, רמות גבוהות של חומצת האמינו הנדירה ליזין, אנזימים פעילים, מונעי חמצון וחומרים  אשר מרגיעים אלרגיות, מחטאים מפני פטריות וחיידקים, מרפאים מחלות בדרכי השתן, שומרים על שלמות דפנות כלי-הדם, מגוננים מפני סרטן ומנקים את הרקמות מרעלנים.

נבטי ונבטוטי צנונית מכילים כלורופיל, ויטמינים (A, B1, B2, B3, C), מינרלים (אשלגן, זרחן, סידן, ברזל ומגנזיום), נוגדי-חמצון וחומרים המרפאים הצטננות.

נבטי ונבטוטי עדשים ירוקים/ חומים/ שחורים – אותם אילו בם רואים את הקליפה. אילו שללא קליפה כנראה לא יצליחו לנבוט ואם כן יצליחו – יהיו חסרים הרבה מאיכויות ההנבטה.  מכילים חלבון איכותי ומאוזן, נוגדי-חמצון, אנזימים, ויטמינים (A, B1, B2, B3, B9, B12, C, E) ומינרלים (ברזל, מגנזיום, נתרן, סידן וזרחן) אשר מונעים יציאת מינרלים מעצמות, מרפאים חסר-דם ומסייעים לבניית רקמות.

נבטוטי אורז חום וסויה מכילים חומרים אשר מורידים את לחץ הדם ואת רמות הגלוקוז בדם ומרפאים סיבוכים של כלי-הדם בחולי סוכרת.

נבטי ונבטוטי בוטנים אותם עדיין לא טעמתי, מכילים סוכרים פשוטים, חומצות אמינו חופשיות, נוגדי חמצון חזקים, מרכיבים המגוננים על חומצה לינולאית מחמצון וכן רמות גבוהות של רסברטול (Resveratol) המסיע לעיכול.

נבטי ונבטוטי הדגנים מכילים חלבון איכותי, מינרלים (סידן, אשלגן, אבץ, זרחן ומגנזיום) וויטמינים (A, B1, B2, B3, B6, C, E, K) ברי-ספיגה, אנזימים פעילים, ביופלבונואידים ומרכיבים נוספים המרפאים  הפרעות עצביות ונפשיות.

נבטי ונבטוטי אפונה מכילים חלבון איכותי, סוכרים פשוטים, אנזימים פעילים, מינרלים וויטמינים (A, B1, B2, K) וסיבים תזונתיים אשר מאפשרים פעילות גופנית נמרצת.


כמו שאתם כבר מבינים – אין סוף לתועלות של אותן נבטים ונבטוטים. כל חומר שננביט יעזור לשפר את בריאותנו ואיכות חיינו. חברה ציינה בעיני את העלויות היקרות של אותם נבטים ונבטוטים. וזה נכון. הם יקרים. אך אם 10 גרם נבטים יכולים להחליף 500 גרם ירק הרי שבסיכום כמות קטנה מספיקה להרבה אנשים וזה, בעצם משנה את התמונה. דרך נוספת להוזלה היא ההנבטה לבד בבית. גם מוזיל וגם מוסיף חדוות יצירה. אפשר גם לקנות כלים מיוחדים המיועדים להנבטה שעושים את העבודה נעימה יותר. ותמיד יש לזכור שהאלטרנטיבה של להיות חולה עולה הרבה הרבה יותר!

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il