הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - בישול אורז מלא
10/11/2009, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
כבר שנים שאנו יודעים שאורז מלא הרבה יותר בריא מאורז לבן.
על היתרונות של אכילת אורז מלא במקום אורז רגיל, אין צורך להרחיב את הדיבור, נכון?
בישול אורז מלא

השבוע, אחרי שראיתי את התוכנית שעסקה בסוכרת בערוץ 1 בטלויזיה, אפשר לומר שנבהלתי מאד. הם דברו על מליון איש בארץ ישראל שחולים בסוכרת טייפ 2 – סוכרת מבוגרים. הבדיקות מוכיחות שיש בארץ מגפת סוכרת. נדמה לי שמגפה זו היא המגפה של כל  העולם המערבי. ואף אחד לא יוצא מגדרו כדי לעשות משהו בנידון. מדובר בחצי מליון אנשים בארץ שיודעים שהם חולים ועוד חצי מילון – שאינם עוברים בדיקות ועל כן חלקם לא יודעים שהם חולים  וחלקם חולים במה שנקרא סוכרת סמויה. מגיפה הרבה יותר רצינית מזו של שפעת החזירים. אם כך מדוע לא עושים הרבה כדי למגר מגיפה זו? ועלינו לדעת שההשמנה היא בין הגורמים שעוזרים לסוכרת להתפרץ.

אחת הדרכים היא לשנות את הכלכלה שלנו. לעבור לאוכל מלא – קמח מלא, אורז מלא, הרבה ירקות ופירות והרבה פחות אוכל מתועש – שמלא במלחים -  בעיקר נתרן, חומרי שימור, חומרים מתועשים שונים, שמנים רבים מסוגים לא בריאים וכד' 

על כן בואו נכיר מעט את האורז.  חלק גדול מאוכלוסיית העולם מתקיים על אורז ( כל עולם המזרח ). רק בשנות ה – 40 הגיע האורז לעולם המערבי ומאז הוא תופס בו מקום מרכזי.
אורז מלא- אורז עם קליפתו והנבט שלו- מכאן שנשארו בו כל הויטמינים ומינראלים והרבה סיבים תזונתיים.

אורז לבן- הוא אורז מלוטש חסר סיבים, ויטמינים ומינראלים, ולכן מומלץ לעבור בהדרגה לאורז מלא.
אורז מלא נמכר בשתי צורות: ארוך ומעוגל. העגול נעים יותר ללעיסה, כדי לעבור בהדרגה לאורז מלא אפשר להתחיל מ- ¾ כמות אורז לבן ו 1/4 כמות אורז מלא ולאט לאט להקטין כמות האורז הלבן ולהגדיל כמות האורז המלא על חשבון האורז הלבן.
אורז מלא הוא קל לעיכול, משייכים לו סגולות של הורדת לחץ דם, וסגולות של חיזוק הגוף אחרי שפעת או הצטננות.
סוגים שונים:

אורז בסמטי- אורז ארוך, ריחני במיוחד, גדל באזורים מסוימים בהודו.

אורז בר- שחור- הוא "כאילו" אורז- עשב מיוחד שגדל באזורים נידחים בקנדה ובארצות הברית. הוא נחשב מעדן אמיתי ולכן הוא יותר יקר- מתאים לאירוח.
לא מבשלים אותו לבד, בד"כ בתוספת לאורז רגיל.

אורז ווהני- אורז ארוך, ריחני בצבע חום אדמדם .

אורז מתוק- גרגירים קטנים עגולים. דל קלוריות ביחס לאורז אחר.

והטיפ החשוב -
על היתרונות של אכילת אורז מלא במקום אורז רגיל, אין צורך להרחיב את הדיבור, נכון? כולנו יודעים שזה בריא יותר. הבעיה היא, שרבים מאתנו לא מוכנים לאכלו.  זה הרבה פחות טעים מהאורז הלבן! משום מה יש באורז המלא איזה מין טעם לוואי, ואפילו קצת ריח מעט דוחה.
הדרך להפטר מהריח וטעם הלוואי - היא להשרות את האורז במים למשך לילה שלם לפני הבישול.
למחרת, שופכים את המים, רוחצים את האורז היטב, מסננים אותו - וממשיכים בבישול לפי המתכון.
מתקבל אורז רך וטעים, ללא שמץ של ריח או טעם לא טובים.
נסו, ותתמכרו.

אני כבר שנים מוסיפה מעט אורז מלא לרוב התבשילים של האורז שאני מכינה. איפה שלא רואים מה אוכלים – לדוגמה בתבשיל שמבושל ברסק עגבניות או בירקות ממולאים אני משתמשת באורז מלא, ואף אחד לא מרגיש. אך כתוספת "נקייה" אני עדיין משתמשת באורז לבן. לכן שמחתי מאד לקרוא את הטיפ הזה וכאשר משהו מוצא חן בעיני – זה ממש ברור שגם אתם יוצאים נשכרים.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
tal
20/06/2011 21:43:00
כותרת:
כתבה מאוד דלה
תגובה:
נושא כל כך חשוב ומלא מידע והכתבה כל כך דלה וחסרת אינפורמציה אמיתית... הייתי מצפה ליותר וגם כמובן קישור למתכונים לאורז מלא.
בכל אופן,תודה ע הטיפ של ההשרייה ללילה, ננסה.
ג'וני
20/06/2011 11:16:00
כותרת:
מה אוכלים הסינים והיפנים?
תגובה:
לפי הטע, נדמה לי שהם אוכלים אורז רגיל ועדיין לא סובלים משומן ?
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il