הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - טיפול פסיכולוגי בהשמנת יתר
06/10/2009, מאת רות ברקן
כיצד הופכים דיאטה לאורך חיים?
טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי- התנהגותי הוא הדרך החשובה ביותר בטיפול בנושא ההשמנה, ולדעתי זו הדרך היחידה שבעצם עושה שינוי אמיתי.
טיפול פסיכולוגי בהשמנת יתר

טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי יש לבצע ביחד עם טיפול תזונתי ולצד הפעילות הגופנית – אם רוצים למגר את הצרה מיסודה. אין זה מספיק רק להביא לתודעה ולדעת מה לאכול. את זה רוב השמנים יודעים, אך כדי להצליח לבצע את הדברים צריך לעבוד גם על הראש, על החשיבה וגם, לפעמים, לבדוק מהו הגורם להתנהגות בלתי רצויה זו.

מחקרים רבים הוכיחו את יעילותו של הטיפול המשלב בין עבודת הדיאטנית, הפסיכולוג ומאמן הכושר - . זו בעצם הפעילות הגופנית. במסגרת טיפול רב מערכתי זה האדם לומד להיות קשוב לגופו, לזהות את תחושות הרעב והשובע. הוא לומד כיצד לעצור טרם האכילה ולחשוב האם הוא באמת רעב או שמא סיבות אחרות – שאינן רעב הן המושכות אותו אל המקרר או המזווה.

(אצלי בקבוצות לומדים זאת ביחד. זה אינו טיפול פסיכולוגי ואני איני פסיכולוגית, אך אני עובדת על לימוד והבחנה בין רעב פסיכולוגי לרעב פיזיולוגי, אנחנו ממקדים את הקטע שאוכל הוא רק הדלק שעליו ובד גופנו וטכניקות איך להסתדר בכל מיני מצבים קשים בנושא זה.)

במהלך אותו טיפול קוגניטיבי – התנהגותי, המטופל עובר תהליך של שינוי בדפוסי החשיבה הקלוקלים שלו וקבלת דפוסי התנהגות ובעיקר דפוסי חשיבה והרגלים חדשים. דבר נוסף, בעל חשיבות רבה ביותר שאינם קשורים במזון ובאכילה. לדוגמה – להירגע שלא באמצעות האוכל אלא על ידי האזנה למוזיקה, ציור, צפייה בסרט, אמבטיה מפנקת, קריאת ספר טוב, טיול באוויר הצח, או כל פעילות אחרת שאותה הוא אוהב ושהיא עושה לו טוב. יש לי חברה שהולכת לשבת על שפת הים – גם בחורף ורק הצפייה הזו עושה לה כל כך טוב שהיא שוכחת מהאוכל. מסר נוסף, חשוב ביותר המועבר בתהליך השינוי הוא שאין לראות באוכל, ובעיקר בממתקים, "פינוק", "צ'ופר", או "פרס". ורצוי ביותר לדאוג שהבלבול הזה לא יעבור לילדים שעלולים לקבל הרגלים מוטעים אילו.

במקביל חשוב מאד גם להבין את הגורמים שהובילו לאכילה המופרזת ואיתה להשמנה. הטיפול דוגל בשינויים קטנים לאורך תהליך!

עלינו ללמוד  לחגוג הצלחות קטנות. כמו למשל להחליט על מתנה קטנה שאקנה לי לאחר ירידה במשקל של חמישה ק"ג בלבד. יש החושבים – " אפצה את עצמי ואקנה המון בגדים רק אחרי שאגמור לרדת במשקל. לא כדאי באמצע התהליך" – כך הם חושבים. וזו טעות. אנו עובדים מאד קשה כדי לרדת במשקל ומגיע לנו להיראות טוב. על כן מומלץ לתגמל את עצמי על כול הצלחה קטנה שיש לי בתוכנית.  הכוח המניע קדימה הוא כוח המחמאות או כוח                

אחד הסממנים המצביאים על כך שהטיפול הפסיכולוגי נוחל הצלחה הוא כשהמטופל לומד להרגיש שוב את נקודת הרעב והצמא, הוא לומד להפסיק לאכול עם השגת תחושת השובע. הוא לומד לאכול עד שובע ולא עד בחילה והרגשה רעה. הוא לומד לשתות כאשר הוא צמא ולא להחליף שתייה באוכל, הוא לומד לחיות נכון וטוב!

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
רחל שוכמן
07/10/2009 17:03:00
כותרת:
תגובה:
האם יש לכם רשימת פסיכולוגים מתמחים בנושא?
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il