הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - סוכות בפתח!
29/09/2009, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה
זה עתה חתמנו, חתמו לנו, היה לנו גמר חתימה טובה אחרי שבועיים לא קלים.
סוכות בפתח!

לפננו עוד עבודה קשה. נסחב ענפים ועצים כדי לבנות את הסוכה שלנו ( לרובנו יש סוכת נצח שהמאמץ להכינה קטן מאד), נקשט אותה, הילדים ישמחו והסוכה תהייה מדהימה.

אנחנו עוזבים את הנוחות ואת ה"בטחון" הקיימים בבתינו, ויוצאים ל"הסתכן" בצריף שברירי וארעי למשך שבוע שלם. הדבר החשוב ביותר הוא לאכול לפחות סעודה אחת (הכוללת לחם) בתוך הסוכה בלילה הראשון של החג.

כאשר אנו יושבים בסוכה ואוכלים מאכלים העשויים ממיני הדגן, אנחנו מברכים את הברכה הבאה:

"ברוך אתה ה', אלוקינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו, וציוונו לישב בסוכה".

כאשר יהודי יושב בסוכה, השכינה שורה עליו. ממש כאילו הקב"ה הזמין אותו לתוך ארמונו הקדוש.בחג הסוכות, מצווה ליטול את ארבעת המינים. נטילת ארבעת המינים, או נטילת לולב, כפי שהמצווה מכונה בלשון חז"ל, היא לקיחת ארבעה מיני צמחים: לולב (השדרה המרכזית של הדקל), אתרוג (ממשפחת פירות ההדר), שלושה הדסים ושתי ערבות (ערבי נחל), ונענועם בכל יום מימי החג, חוץ מיום השבת.  חג הסוכות , כאחד משלושת הרגלים (סוכות, פסח ושבועות) מהווה הזדמנות מצוינת לצאת החוצה אל הטבע ו"לשרוף" חלק מהקלוריות שצברנו בראש השנה ובסוכות.
בסוכות, חג האסיף, השתרשו מספר מנהגים הקשורים בצומח בכלל, ובפירות בפרט: החל ממצוות הסוכה, הדורשת לכסות את הגג בסכך, דרך המצווה על נטילת ארבעת המינים, מן הצומח כולם, וכלה במנהג הרווח לאכול בתקופה זו הרבה פירות. מנהגים נוספים בתפוצות ישראל נהגו לאפות את חלות החג מארבע רצועות קלועות אחת בשנייה כנגד ארבעת המינים. בליל שמחת תורה נהגו לאכול כרוב בשומן ואורז בדבש.

אנו שרוצים לקיים מצוות מאכלים מסורתיים אלו אך רוצים גם לשמור על המשקל ולהימנע מעליה מיותרת במשקל.
נשתדל גם בחג זה לבחור בתבונה את המנות המוגשות לנו, נפחית כמויות ונותר על קינוחים עתירי קלוריות. נסתפק במנות עיקריות דלות שומן, בסלטי ירקות ובקינוח על בסיס פרי או סורבה. ניתן לשמור לנו את המנה המותרת ולאוכלה באחד מימי החג. 

כדאי לזכור כי אנשים המנהלים רשום מפורט במהלך דיאטה מצליחים יותר לרדת במשקל וגם לשמור על התוצאות לאורך זמן. יומן אכילה מסייע לנו להיות מודעים ולאפיין את הרגלי צריכת המזון שלנו: גיוון, העדפת צורות בישול מסוימות וכדומה.


אחרי שחזרנו מהחופשות בחו"ל, בחג סוכות מגיע תור הפיקניקים המשפחתיים, הטיולים בטבע בהחלט מעוררי תיאבון אך חלילה לנו לשכוח את הרגלי התזונה והדיאטה. אחד החשובים שבהם הקפדה על שתייה מרובה. תמיד חשוב אך במיוחד כשמטיילים, לפחות 10 כוסות שתייה במהלך היום (מים, סודה, משקה דיאט, תה צמחים) 
 מומלץ להצטייד מראש במזון לפיקניק ולא לסמוך על מה שנמצא בדרך (מזנון, קיוסק וכד'). המזונות הנקרים בדרכנו יהיו בוודאי טעימים לא פחות אך התורים, כמות האנשים הנדחקים מול כל מסעדה או קיוסק, והמאכלים באותם מקומות לא בהכרח יכילו את הרכיבים שאנו רוצים לאכול, ומן הסתם יהיו עשירים יותר בקלוריות. כריכים, פירות ירקות, שתייה חמה ללא סוכר, הם פתרון נפלא ליום פיקניק, וכשחוזרים הביתה אפשר לאכול את הארוחה החמה של היום.
עדיף להכין כריכים מלחם מחיטה מלאה, לחם קל, לחמנייה קלה או פיתה קלה על פני פיתה, בגט או לחמנייה. 
הממרחים גם הם תורמים את חלקם, ולכן חשוב לשים לב מה משלבים בכריך, מומלץ: אבוקדו, טחינה, חומוס, גבינה לבנה 5%, פסטראמה, סלט ביצים(או ביצה קשה בנפרד), סלט חצילים, אפשר גם נתחי עוף (מאודים זה מכבר) , ריבה ללא תוספת סוכר, ירקות טריים חתוכים  (מלפפון, עגבניות שרי, פלפל, קולרבי, גזר, שומר), קלויים ללא שמן (אנטיפסטי), סלטים כגון: כרוב, גזר, סלק.
 
 לא לשכוח לשים בסל את פירות העונה - שלמים או חתוכים, מוכנים כבר לאכילה. וכדי שהאוכל יישמר טרי ורענן, מומלץ לארוז הכול בצידנית בליווי קרחון.
 
 שילוב פעילות גופנית. אם כבר יצאנו מהבית, רצוי לשלב מסלול הליכה, רכיבה על אופניים או אפילו שחייה.

מועדים לשמחה, ובהצלחה.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il