הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - עשבי תיבול
07/07/2009, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה
אפילו תוספת קטנה שלהם לתפריט היומי תעשיר אותו בשלל נוגדי חמצון
מחקרים חדשים מראים כי יחסית למגוון רחב של מזונות צמחיים, לעשבי התיבול פעילות נוגדת-חמצון הגבוהה ביותר.
עשבי תיבול

בעשבי התיבול משתמשים מאות שנים לתיבול המזונות אך הם נעשים פופולאריים יותר ויותר בשל יכולתם להגביר ולשפר את טעמם של מגוון מאכלים. ובנוסף  מתגברת גם ההכרה שהם מהווים מקור עשיר למגוון רכיבים צמחיים אקטיביים , שרבים מהם  פועלים כנוגדי חמצון - אותם "חיילים טובים". " ה"נלחמים" ברדיקלים החופשיים וכך מסייעים בהקטנת הסיכון למחלות כמו: מחלות סרטן, לב, שבץ, קטרקט, התנוונות רשתית העין,סוכרת, שיטיון (דמנטיה) ומחלות נוספות.

קיימים מספר רב של  עשבי התיבול אך  מבין 18 עשבי התיבול הטריים שנבדקו, 6 נפוצים בארץ. 5 מהם - אורגנו, מרווה, נענע, תימין ומליסה הם המובילים מבחינת תכולת נוגדי-חמצון. בואו נכיר אותם מעט.

אורגנו – (אזובית) - עשיר בנוגדי חמצון חזקים התורמים להאטת תהליכי הזדקנות ולמניעת מחלות. מתאים לשימוש בתבשילי בשר, דגים ופירות ים. מתאים מאד לשימוש במאכלים עם רטבי עגבניות.

מרווה - מכילה חומרים אנטי בקטריאליים המסייעים לטיפול בדלקות גרון, פה וחניכיים. משפרת את טעם סלטים, גבינות, דגים ופסטות.

נענע - בעלת השפעה מרגיעה על כאבי בטן, גזים והפרעות במערכת העיכול. מתאימה לתיבול רטבים שונים, משקאות, סלטים וכן לתה חם או קר. סלטי פירות מועשרים בעזרתה וגם סלטי ירקות רגילים משתדרגים בעזרתה.

תימין - (בת קורנית ) התימין מומלץ מאד לטיפול בשיעול. הוא מתאים למאכלי ירקות, פשטידות, סלטים ורטבים ובכלל לתבשילי המטבח הים תיכוני.

מליסה - מחקרים חדשים מראים שהיא עשויה לתרום לשיפור הזיכרון ותפקודי המוח. משמשת להכנת מרקים, גבינות, פסטות ותבשילי בשר עדינים.

אילו נמצאים כאן לידינו ומומלץ מאד להוסיפם למטבח הפרטי של כל אחד ואחת מאיתנו. מוכרים מאד אצלנו גם הפטרוזיליה, השמיר, הכוסברה ועשב הלימון – הלא הוא הלמון-  גראס או בעברית לימונית ריחנית. ועוד מהמוכרים במחוזותינו – העירית, הלואיזה, הזעתר, הבזיליקום, הרוזמרין

פטרוזיליה - עשירה מאד באשלגן, בחומצה פולית, בטא קוראטן ובוויטמין C. .. מוכרת גם כמשתנת – עוזרת בהוצאת נוזלים מהגוף לאנשים שסובלים אגירת נוזלים בגוף והרבה פעמים אומרים לאלו הסובלים מאבנים בכליות לשתות הרבה מים מורתחים עם פטרוזיליה. היא מתאימה לשימוש במרבית סוגי הסלטים והתבשילים

שמיר - מכיל הרבה פיטוכימיקלים מונעי סרטן. משפר טעמם של מאכלי דגים, גבינות, ביצים,תבשילי ירקות ומרקים. מוסיף טעם גם לקישוט ולכבישת ירקות.

כוסברה - ירק שנוי במחלוקת. יש שמאד אוהבים אותו – ממש מכורים והאחרים מאד לא אוהבים. היא עשירה בפיטוכימיקל  הנחשב כמסייע למניעת סרטן. מתאימה לדגים, ממרחים, מתבלים וסלטים. מאד מקובלת במטבח התיילאנדי ובמטבח המקסיקני.

לימונית ריחנית – למון-גראס, הגיעה אלינו בשנים האחרונות מהמטבח התילאנדי ומארצות המזרח. מצוינת לטיגון, במאכלי בשר עוף, מתאימה גם לדגים ובעיקר להכנת תה.

בזיליקום - ריחן גם הוא נחשב כעוזר במניעת סרטן. מבליט טעמם של מרקים, סלטים, מאכלי גבינות, מאכלי עגבניות, פיצות, ופסטות.

רוזמרין - עשיר בעשרות נוגדי חמצון, התורמים להאטת תהליכי הזדקנות, ומניעת מחלות. מומלץ לשימוש כתיבול לתפוחי אדמה, לשיפודי בשר וסטיקים, ודגים.

זעתר - מתאים לסלטים, גבינות, דגים, ירקות ולחמים טובים.

עירית - עשירה בחומצה פולית, בטא-קורטן וויטמין C.

לואיזה - מתאימה לשימוש במשקאות חמים או קרים, מנות אחרונות, קינוחים ורטבים. 
 
 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2020 Diets.co.il