הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - חמישה צבעים בצלחת
23/06/2009, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה
תזונה נכונה משולבת ביופי ואסטטיקה
יש לדאוג ללפחות חמישה צבעים בצלחת, משביע את העין, מאד יפה, והכי חשוב – מאד בריא.
חמישה צבעים בצלחת

השבוע "נפלה" לידי חוברת נחמדה שהוצאה ע"י מועצת הירקות, שמסבירה מדוע תזונה נכונה חשובה כל כך וכי יש לאכול מחמישה צבעים בצלחת. בחוברת אף מצאתי את ההמלצות האחרונות נכון לעכשיו, על כמות הפירות והירקות המומלצת  ליום.

דו"ח חדש של מומחי הבריאות מטעם ארגון הבריאות העולמי (WHO) וארגון המזון והחקלאות של האו"ם   (FAO) כולל סיכום והנחיות לפיהן , לצורך מניעת העלייה במחלות הכרוניות כמו לחץ דם, סוכרת השמנה ומחלות לב יש לאכול יותר ירקות ופירות טריים ופחות סוכרים ולהוסיף שעת תנועה פיסית יומית.
הדו"ח כלל את ההמלצות הבאות:
• לאכול לפחות 400 גרם ביום ירקות ופירות.
 להוסיף כשעה של התעמלות יומית בעוצמה בינונית כמעט בכל יום.
• צריכת השומנים בתזונה היומית צריכה להיות בין 10%-  30% כשהשומנים הרוויים פחות מ- 10%.
• צריכת פחמימות בין  55% ל  -  75% מסך הקלוריות היומי.
• תוספי סוכר פחות מ-% מסך הקלוריות היומי.
• פחות מ 5 גרם מלח ליום.
• צריכת חלבונים בין 10% ל- 15% מסך הקלוריות היומי.

תעשיית הסוכר האמריקאית מתנגדת לפרסום הדו"ח ומנסה לבטלו על ידי איום על ארגון הבריאות העולמי בקיצוץ תקציב. וזאת מפני שכל ההמלצות הן להמעיט בצריכת סוכרים ומלח.

הירקות השונים נחלקים לחמש קבוצות צבע. בכל אחת מהקבוצות הללו הירקות מהווים מקור לפיגמנט או לפיטוכימיקל דומיננטי – ונמצא שכולם עוזרים מאד בשמירה על בריאותנו – וכל אחד אחראי על משהו אחר..איני רוצה להלאותכם בשמות הקשים של אותם רכיבים. מה שחשוב להבין שהירקות מאד בריאים וחשוב לאכול מהם במגוון צבעים נרחב.
 הצבע האדום –  בו נכללים העגבנייה, הפלפל האדום וגם זה החריף, צנון וצנונית, תפוח אדמה אדום ומה שאנו מכנים פירות – תות שדה ואבטיח.  אנו נהנים מליקופן אותו רובנו מכירים, המגן עלינו מפני מחלות כמו סרטן ומחלות לב.

הצבע הכתום – בו נכללים הגזר, הבטטה, הדלעת והדלורית, המילון הכתום עם הקרוטן וקרטנואידים נוספים , הלוטאין  בתירס, בפלפל הכתום והצהוב, השעועית הצהובה ועוד פיטוכימיקלים שונים במילון הצהוב ובקישוא הצהוב – והם בעלי יכולת הגנה     מסרטן ומחלות אחרות.

הצבע הירוק – מכיל את החסה, תרד, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר,עלי מנגולד, הקישוא הירוק כהה, החמציץ ואלו בעלי תרכובות האופייניות לירקות ממשפחת המצליבים    - הכרוב, הברוקולי והרוקט הארוגולה, גרגר הנחלים,עלי החרדל (כול העלים המוכרים לנו יותר כעלי ביבי בשקיות), הכרוב הסיני, כרוב הניצנים נבטי הברוקולי ותרכובות גופרית המצויות בעירית ובבצל הירוק. הם כולם0 עוזרים בשמירה על ראייה תקינה, לחיזוק העצמות ולהאטת הזדקנות העין.

הצבע הלבן – בו נמצא את הבצל, השום, הכרשה, תפוח האדמה הלבן,הכרובית, הקולרבי, הלפת, והשורשים כמו הארטישוק הירושלמי, שורש הסלרי, שורש הפטרוזיליה, החזרת, הג'ינג'ר (זנגוויל),לגם הפטריות והעולש  לשמירה על בריאות כלי הדם, והלב ולמלחמה בחיידקים ובדלקות.
הצבע הסגול – הכרוב הסגול, החציל, הבצל הסגול, הארטישוק הסגול, החסה והסגולה והפלפל הסגול, הבזיליקום הסגול והסלק בו קיימים חומרים שונים. והם עןוזרים להאטת תהליכי הזדקנות ובמיוחד הזדקנות המוח.

צריכת 400 גר' עד 600 גר' ירקות מצבעים שונים מידי יום – מחולקים לחמש מנות יומיות – עוזרת במניעת מחלות שונות. לדוגמה בעגבנייה יש פיגמנטים הנמצאים בבלוטת הערמונית ועוזרים בשמירה על בריאותה, וכן בשמירה על כלי הדם. ירקות לבנים ממשפחת הבצלים והשום תורמים במניעת צמיחת תאים סרטניים.
מיון הירקות השונים על פי צבעם מקל על הצרכן את צריכת התזונה הנכונה על מרכיביה השונים והתורמים לבריאות!

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il