הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - ההישרדות בחג הפסח
07/04/2009, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה
קשה לשמור על דיאטה בחג הזה
כללי הישרדות בערב ליל הסדר. בואו נבדוק איך נשרוד בשלום את החג עצמו בבתינו או בבית המארחים.
ההישרדות בחג הפסח

ארוחת ליל הסדר היא בדרך כלל האירוע הבעייתי של השנה. יושבים וקוראים בהגדה די הרבה זמן, סביב שולחן הסדר, הריחות שעולים מן המטבח, ממש קשה לשמוע את האמור... מיצי הקיבה עובדים שעות נוספות, והרעב גדל והולך. אך יש מספר כללים שיכולים לעזור לנו לעבור גם ארוחה זו בשלום.

כלל ראשון הוא לא להגיע רעבים לארוחה! אוכלים במשך היום את כול הארוחות אך מצמצמים כמויות עד כמה שאפשר. לחם כבר אין בהרבה בתים ועל כן מסתפקים בירקות מכול הסוגים יחד עם יוגורטים דלי שומן, גבינות דלות שומן, אולי תפוח אדמה אחד לא גדול וכד' מכאן שחייבים תכנון וקניות נבונות לפני החג. יש חשיבות רבה גם למאזן הנוזלים. עלינו למלאו במשך כול היום וגם בערב לפני תחילת הארוחה. שתייה עוזרת להרגשת מלאות וחוסכת הרבה אוכל.( שתייה עוזרת גם במהלך החג כדי להימנע מעצירות בגלל המצות.)יש חשיבות רבה גם לאכילה איטית והתמקדות גם באירוע עצמו. לא נורא אם נקדיש מספר דקות לאחת הדודות הרחוקות. נעשה לה טוב על הלב ולנו - חיסכון בכמויות המזון.  עלינו לזכור ששובע מתחילים להרגיש רק עשרים דקות אחרי תחילת הארוחה. אם נצליח לשמור ולאכול מעט בעשרים הדקות הראשונות – הרי שהצלחנו!

כלל שני הוא לאמץ אדם רזה, לשבת לידו ולאכול כמוהו. הוא באופן טבעי אוכל רק צלחת אחת ואפילו מהמאכל הכי טעים שיש. הוא אוכל לאט, לועס הרבה לעיסות, מניח את הסכו"ם מפעם לפעם, ועל כן אוכל הרבה פחות.

כלל שלישי הוא תכנון הארוחה, לדעתי לא כדאי לבזבז קלוריות באכילת מצות בערב החג – יש הרבה אוכל טעים ומצות יישארו לנו למשך כול השבוע. מבין המאכלים החלבונים – כדאי לבחור בבשר עוף ללא העור או  בשר תרנגול הודו,אם רוצים לטעות מכול אחת ממנות הבשר כדאי לקחת חצי או אפילו שליש מנה. למי שאוהב לשון – כדאי לקחת מעט מאד. אולי זה בשר טעים (לי רק המחשבה איפה נמצאת הלשון מעבירה את התיאבון),אך הוא בשר שמן מאד. הדג – גם הקרפיון הוא דג שמן מאד. ועל כן גם ממנו כדאי לאכול רק מעט. והסלטים – גם איתם יש לנהוג בזהירות. הירקות נהדרים אך חשוב מאד לבדוק את הרטבים. מומלץ להימנע מסלטים עם רטבים שהחומר הבולט בהם הוא מיונז.
נשאר לנו לדאוג גם לכמויות היין. הרי שהארוחה "מחייבת" שתיית ארבע כוסות. והרי היין הוא לא דל קלוריות. גרם אחד של פחמימה או חלבון שווה ארבע קלוריות ואילן גרם שומן שווה תשע קלוריות וגרם אלכוהול שווה שבע קלוריות. - אז מה עושים? מכינים לידינו כוס אחת של יין מלאה. ממנה מוזגים כול פעם לכוסית כדי לשתות ארבע כוסיות.

ארוחת ליל הסדר יכולה בקלות להגיע למנת הקלוריות של שלושה ימים . כן. ארוחת חג יכולה להגיע לשלושת אלפים או אפילו יותר קלוריות. מה עושים אחרי האוכל? יושבים, משוחחים – אם עדין יש כוח לזה, ו.....אוכלים פיצוחים. האוכל בפסח טעים מאד אך כבד. קשה לנשום אחרי הארוחה, בני הבית עוברים לסלון לשתות תה והנשים עוזרות "לחסל" את הכלים ולעשות סדר במטבח. ומה יעשו הגברים בינתיים? איך יישבו לשוחח בלי פיצוחים על השולחן? איך יעבור הזמן? – מוכר???.
רק רציתי לסבר את האוזן. מנת פיצוחים שווה תמיד משהו בין חמש מאות חמישים לשש מאות עד שבע מאות קלוריות. 
- למה?  - אתם שואלים ?. כי הפיצוחים מאד מרוכזים. יש בם את כל מה שצמח  צריך כדי להתחיל לצמוח. הם הממונים על יצירת צמח חדש מאותו המין. על "שמירת הגזע" של הצמח האב. על כן, במקום כל כך קטן צריך להכניס המון אנרגיה . תחשבו כמה קשה לזרע קטן כל כך לפרוץ קליפה שלפעמים היא קשה ולפעמים רכה, לגדל שורשים שיתחילו לחפש מים ומזון באדמה, לצמח עלים שיתחילו את פעולת הנשימה, ולשרוד עד שהשורשים מתחזקים ומתחילים לפעול במלוא המרץ. על כן במקום קטן כל כך יש המון שומן  - נותן האנרגיה הכי גדול שיש – בגרם שומן יש תשע קלוריות. ומה זה אומר לגבינו ? – שכל גרעין קטן נותן המון קלוריות. מכאן שהפיצוחים לאחר ליל הסדר יכולים להכפיל את כמות הקלוריות שאכלנו ומכך יש להיזהר. 
אם נבדוק  בהשוואה מה ניתן לאכול במקום הפיסוק החלבי שאכלנו אחרי ארוחה מלאה נקבל – כוס תותים ועוד כוס סלט סלק, יחד עם כוס שעועית ירוקה ובנוסף – גם טורטייה עם נתחי חזה עוף  עם כף רוטב סלסה.  ממש ארוחה. לא? ועוד ארוחה מלאה ולא דלת קלוריות  בערך חמש מאות שבעים קלוריות. האם זה כדאי – אתם תגידו.
ואם בפסח אנו עוסקים – מאה גר' פיסטוקים שווים לשני קניידלך בינוניים במרק העוף יחד עם קציצת דג – גפילטע פיש – יחד עם כף כבד קצוץ בתוספת סלט חסה בתוספת מצה רגילה אחת ואולי אפילו מעט תותים לקינוח.  - מה כדאי יותר ? כל אחד יעשה את החשבון שלו!. 

חג שמח לכולם והצלחה בשמירה על המשקל.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il