הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - השמן וחג הפסח.
31/03/2009, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה
חג הפסח הוא גם חג השמן. יש שני חגים העוסקים בשמן.
הראשון הוא חג החנוכה ואיתו נס פח השמן והחג השני הוא חג הפסח. ולמה זה אתם שואלים? כי בחג הפסח רוב המאכלים מטוגנים ועל כן גם מאוד שמנים.
השמן וחג הפסח.

כדי לעבור את החג הזה בשלום עלינו לתת את הדעת על כמות השמן שבכול מתכון. זה נכון שחג הפסח מגיע פעם אחת כול שנה, אך כדאי לאמץ הרגלי מטבח חדשים, הרגלים אילו מאד עוזרים במטבח בכול ימות השבוע, אך בפסח זו מצווה.

כבר הרבה זמן אני מבשלת כמעט ללא שמן. שמן זית אוכלים בסלט ובבישול אין כמעט שמן. עוד מעט פסח והיות שכשר אצלי – אני עד היום משתמשת בבקבוק השמן שפתחתי בליל הסדר הקודם. כן, זה אותו הבקבוק שבו השתמשתי החג הקודם שאירחתי עשרים וחמישה אנשים לסדר. בואו נלמד לקצץ מעט בכמות השמן ולהרוויח חסכון קלורי גדול מבלי לקלקל את הטעם.
מי שמשתמש במעט שמן – לא יעלה במשקל אך מי  ש "מרצף" את תחתית סיר הבישול בכמות בלתי ידועה של שמן. לפעמים כמות השמן בסיר יכולה להשתוות בערכה הקלורי לערך האוכל המבושל בו. למשל ירק תמים יכול לטבוע ברוטב עגבניות שמנוני ללא סיבה. מטרת השמן בבישול היא רק למנוע הדבקות האוכל לסיר או לטיגון בצל שגם אותו, ברוב המקרים, אני מטגנת במים.  אוכל טעים הוא אוכל המתובל בעשבי תיבול ותבלינים טובים.
אנו מודדים את כמות המלח בתבשיל, את כמות התבלינים, נזהרים לא להגזים אך את השמן אנו שופכים  אל תוך האוכל אותו אנו מבשלים. לא מודדים  אלא שופכים "לפי העין", שמים "קצת" בסלט, "טיפה" בתפוחי אדמה, ו"כמה טיפות" בפסטה. אבל ל"קצת" הזה ול"כמה טיפות", יש מחיר שמן במיוחד. בארוחה רגילה – אם נשים ף אחת שמן בכול אחד מהתבשילים שנוכל – נצרוך רבה יותר שומן ובאיכות פחות טובה. שמן שמחממים אותו מאבד מערכיו הבריאים. מומלץ מאד להוסיף מעט שומנים לתפריט אך מומלץ שהם יהיו שומנים בריאים כמו אבוקדו, אגוזים ושקדים, שמן מסוג אומגה שלוש שיש בדגים ועל כן כדאי לחסוך עד כמה שאפשר, בכמות השמן בבישול. ובפסח איך נאכל מצה מטוגנת?, איך נטגן לביבות תפוחי אדמה?, איך נאכל קניידלך שבבלילה שלהם יש די הרבה שמן? כל מאכל בחג הזה מורכב מקמח מצה דחוס, עם המון ביצים ושמן. אזי איך נשרוד?

קודם כול אפשר להכיר את ספרי השמן. היום הוא כבר טעים וללא ריח לוואי נוראי. מעט ממנו וכלום לא נדבק. אך כמו תמיד – יש הטוענים שהוא מאד לא בריא. אני לא בדקתי זאת. אני מאד אוהבת להשתמש בו, מעט, כי הרי אני כבר כמעט לא מטגנת. אך לפסח אי אפשר בלי. ניתן גם לקחת מרסס חדש קטן(ניתן לקנות אצל הספר או אפילו בחנויות של הכול בדולר) למלא שמן על פי רצוננו ולהתיז מעט לסיר או למחבת לפני הטיגון. אפשר גם למדוד כפית אחת שמן ולמרוח אותה על גבי הכלי בעזרת נייר מגבת. אני מטגנת כך את כול מאכלי הפסח, אני מטגנת כך גם שניצלים  רגילים וכולם מרוצים. אחד הנאכלים האהובים על בני ביתי הם המצות הממולאות בתפוחי אדמה או בגבינות כמו "קנישסים" קטנים ממצות. גם אותם אני טובלת בביצה מהולה במעט מים ומטגנת בעזרת ספרי השמן. הכול יוצא מאד טעים ובדרך כלל מי שאוכל אצלי מאכלים אילו הולך הביתה ומתחיל להכינם כמוני, כמעט ללא שמן. תחשבו על זה בחג הזה. טיפ נוסף שייך לעודף הביצים הנאכלות בחג הזה. אני תמיד מפחיתה את כמות הביצים השלמות ומחליפה כל חלמון שנזרק לפח בשני חלבונים. אם לדוגמה המאכל צריך להכיל 4 ביצים שלמות אני שמה 2 ביצים שלמות ושלושה עד ארבעה חלבונים. ....       שיהיה לכולנו חג כשר וקל!
 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il