הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - לא כל השמנים שווים
23/12/2008, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה
יש חשיבות רבה לפיזור השומן בגוף.
לעיתים אדם הנראה רזה באופן כללי , זקוק לדיאטה בשל האזור בו מצוי השומן בגופו.
לא כל השמנים שווים

בכנס האחרון, שעסק בבעיות ההשמנה בישראל ובעולם, דובר על חשיבות פיזור השומן בגוף. רבים הם השמנים בארצנו ומספרם עולה ועולה, אך יש כאלו שמצבם מדאיג יותר ויש כאלו שמצבם מדאיג פחות. ידוע שהשמנה בגיל צעיר מהווה גורם סיכון לתחלואה לבבית בגיל המבוגר, להפרעה במטבוליזם של הסוכר, להתפתחות סוגי סרטן , לירידה בתפקוד הקוגניטיבי ולקיצור כללי של תוחלת החיים. למרות זאת, ידוע גם שאחוז לא מבוטל של השמנים אינם מפתחים את סוגי התחלואה הנ"ל. מכאן שכמות השומן היא לא דווקא המקור ליצירת תחלואים אילו.

מה שחשוב הוא היכן נמצא שומן זה.  אם השומן היה נשאר מתחת לעור, לא היינו מתרגשים ממנו. אך היות שמתחת לעור לא תמיד יש מקום, השומן נודד לאזורים אחרים בגוף, כמו הישבן, הירכיים, הזרועות, הבטן, וכד'. המסוכן ביותר הוא זה הנודד לאזור הבטן. כאשר הוא מצטבר שם הוא עובר למרווח התוך בטני, ומשם לאברים חיוניים כמו הכבד והשרירים. יש אנשים שכמות השומן התוך שרירי שלהם גבוה ואחרים שכמות השומן בשריריהם נמוכה. עדין לא ברור מדוע. . מצב זה משפיע ישירות על מצבו הגופני של אותו אדם ומעלה את רמת הסיכון לחלות .  
כבר שנים מדברים על השמנת תפוח והשמנת אגס. השמנת אגס היא השמנה בה הירכיים והישבן מתמלאים שומן ואילו איזור הבטן נשאר רזה. אין בטן. זו השמנת אגס – בה אין פגיעה באברים החיוניים לגוף ועל כן היא מפחידה פחות. האדם נראה אולי פחות טוב, כבד לו "לסחוב" את משקל גופו, אך השומן באזורים אלו לא מהווה סכנה גדולה. לעומתה השמנת תפוח מרכזת את רוב השומן באזור הבטן. שומן זה עובר בקלות לשרירים, לאזור הלב  ולכבד. באחד הכנסים הקודמים התייחסו אל אותו שומן בטני – כ"סרטן" המחלחל לתוך המערכת. יש גם אנשים רזים, שנדמה שאין להם בעיות מהסוג הזה, ובכל זאת מצויים אצלם שומנים באזור היותר מסוכן. לפעמים רואים אדם רזה עם בטן לא גדולה. נדמה שהכול בסדר אצלו, אך מתברר שיש לו שומן באזור המסוכן יותר. 

 מה יכול לעזור במקרים אילו?  – ברוב המקרים זו ירידה במשקל המבוקרת על-ידי דיאטנית המתאימה תפריט דיאטה מיוחד, לצורך ירידה כללית במשקל הגוף, ופעילות גופנית  בעיקר אירובית!  זה לא אומר שממחר נתכונן לאולימפיאדה, אך בהחלט חשוב להתחיל לעשות קצת יותר פעילות גופנית, ומומלץ  - אירובי!, ניתן וחשוב להתחיל בהדרגה ולא להתחיל במרץ מוגזם ולהתייאש לאחר שבוע. מתחילים לאט ובמשך הזמן, כאשר הכושר הגופני משתפר, מעלים מעט את המהירות או הכמות של הספורט האירובי.

חשובה גם הקפדה יתרה על צורת האכילה. משתדלים לוותר על קמח לבן, סוכר לבן ואורז לבן ולאכול במקומם את אותם מוצרים מקמח מלא או אורז מלא. מומלץ לוותר עד מוצרים המכילים שומן טראנס כמו בורקסים, וופלים, עוגיות מוכנות, ממתקים ומתוקים למיניהם. מומלץ לאכול  פחות אוכל מתועש והרבה יותר ירקות.

עיצות אילו בשילוב עם פעילות גופנית שבחלקה גם אירובית, הם שילוב מנצח!!!

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
ארבל רליו
02/01/2009 11:50:00
כותרת:
שריפת שומנים באופן ממוקד
תגובה:
לבעיה שבכתבה יש פתרון - אימון ברטט בשיטת VIBROGYM- שיטת רטט אנכי הבטוחה ביותר והיעילה ביותר -לטכניקת הרטט האנכי השפעה דרמטית על שריפת שומנים באופן ממוקד לאזורים בעייתיים -שומן בטני , ירכיים ומותניים- מפחית צילוליט ובונה מסת שריר- 10 דקות ביום ללא מאמץ פיזי-המלצה מנסיון אישי , לאחר ההריון נשארו לי עודפים בבטן ובמותניים , הייתי מידה 40 ובחודש וחצי ירדתי למידה 36 וחיטבתי את הבטן.משתמשים ידועים-ג'יין פונדה,מדונה ,שקיל אוניל...
לפרטים - klarbel@gmail.com
www.vibrogym.co.il
רותי ברקן
27/12/2008 12:40:00
כותרת:
תגובה:
לפעמים הבטן היא שאלה של מבנה, לפעמים - שרירים רפויים. צריך לבדוק. אין מה לפחד - רק לשים לב. פעילות גופנית שעוזרת מעט היא פעילות אירובית מעט עצימה. תנסי. העיקר - הקפידי להוריד שטויות מהתפריט ושמחי על כך שאינך שמנה.
אוראל
24/12/2008 22:31:00
כותרת:
עזרה !
תגובה:
אני די רזה , אבל יש לי בעיה..
איך שקראתי את הכתבה, בואו נגיד שיש לי "השמנת תפוח" ..
אני רזה.. לא רזה מקל ! אבל גם לא שמנה.. אני די בסדר הרגליים שלי והידיים דקות.. צדדים יש טיפה ויש לי בטן ממש גדולה .. אחרי שקראתי פה את כל זה אני מתחילה לפחד.. כבר הרבה שנים שיש לי את הבטן הזאת והיא לא יורדת ! לא חשוב הפעילות הגופנית.. היא פשוט לא יורדת ! מה לעשות ?
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il