הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - האגוזים.
02/12/2008, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה
אגוז - שם כולל למאכל טעים ביותר אך מלא שומן. אמנם שומן בריא אך בכל זאת שומן. הרבה מאד קלוריות יחד עם בריאות!
האגוזים.

האגוזים עתירי קלוריות  - אגוזים = שומן!.

נכון, הם בריאים, מזינים, טעימים,  מומלץ לצרכם, אך רצוי לא להגזים באכילתם. מסתבר שיש להם כל כך הרבה מה להציע, שחשוב לכלול אותם בתפריט שלנו לעיתים קרובות, אך לכולם מומלץ לאכול מהם בבקרה.
ואיזה אגוזים אנו מכירים? – יש רבים אך נתייחס הפעם לאגוזי לוז, אגוזי פקאן, אגוזי מלך, שקדים ואגוזי ברזיל. מוכרים גם אגוזי קשיו, בוטנים, מקדמיה, פיסטוק חלבי, , ועוד.
מה הוא האגוז? בויקיפדיה מצאתי להם הגדרה:   אגוז בבוטניקה, הוא פרי יבש פשוט בעל זרע יחיד (לעתים נדירות זרע כפול) שקליפתו החיצונית הופכת קשה מאוד בבשלות.
מעבר לשומנים הטובים, אגוזים מכילים ויטמין E שהוא נוגד חמצון, מגנזיום החיוני למטבוליזם, אבץ שמסייע לתפקוד המערכת החיסונית, סלניום שחשוב לתפקוד מערכת החיסונית, ארגינין התורם לשמירה על כלי דם, חומצה פולית שמסייעת להפחתת סיכון לסרטן ומומים מולדים, ועוד.

אגוז לוז
הנקרא גם אגוז אילסר (אִלְסָר) או אגוז בונדוק (בערבית) ואצלנו הוא האגוז איתו משחקים הילדים בפסח.(אם יש מי שעדיין זוכר את המנהג היפה הזה.). מוצאו מאירופה ואסיה. הוא מגודל כיום לצרכים מסחריים בטורקיה (וגם בארצות הברית, ספרד, איטליה, צרפת, סין, ואוסטרליה). העץ זקוק למזג אוויר קר וחורפי על מנת לפתח תפרחת.
אגוזי הלוז גדלים באשכולות על השיח. כשהאגוזים מבשילים, הפרי הגדול והשעיר נפתח, והאגוז נושר לאדמה, מוגן בקליפתו הקשה. לשיח הלוז אורך חיים גבוה במיוחד והוא מספק אגוזים במשך מאות שנים
האגוז עשיר בשומן, חלבון, סיבים תזונתיים, ויטמין E, וברזל. כמו כן הוא מכיל זרחן, אשלגן וסידן. רוב תכולת השומן באגוז (80%) הוא שומן חד בלתי רווי.
אגוז מלך (Juglans regia), המכונה גם אגוז אנגלי או אגוז קליפורניה , קיימים 59 זנים לאגוז המלך. הוא גדל בטבע מדרום-מערב סין מערבה עד לבלקנים. אגוז המלך הינו עץ הפרי העתיק ביותר המוכר לאדם (7000 לפנה"ס). פירות העץ נאכלים ומשמשים לתעשייה.
אגוזי המלך משמשים בעיקר בבישול ובתחום הקונדיטוריה, בעיקר כתוספת לתבשילים ועוגות.
הם  מסייעים בהורדת הכולסטרול ה"רע" ותורמים למניעת מחלות לב. הם עשירים, בחומצת שומן מסוג אומגה-3, המונעת היווצרות קרישי דם.אגוזי מלך עשירים בנחושת, המגנה על העור מפני קרינת השמש.

אגוזי הפקאן
פרי הפקאן הוא כמעין ביצה מוארכת, עם קליפה קשה ומחוספסת. אגוזי הפקאן אכילים ובעלי טעם עשיר ודמוי חמאה. הם יכולים להיאכל כפי שהם, או לשמש לבישול — במיוחד בקינוחים מתוקים אך גם בתבשילים מתובלים. הפקאן הוא מרכיב חשוב גם בממתק הפרלין.

אגוזי ברזיל
הם זרעים גדולים ואכילים של עצים ענקיים הצומחים לחופי האמזונס. אף שאגוזים אלו פופולאריים מאוד בעולם, וברזיל מייצאת אותם בהמוניהם.  כמעט כל ניסיונות הגידול שלהם מחוץ לברזיל, נכשלו.
אגוזי ברזיל עשירים ברכיבים תזונתיים. כמו כל האגוזים הם משתייכים לקבוצת השומן במזוננו. הם מכילים 70% שומן ו-17% חלבון. חלבון האגוז עשיר בחומצות אמיניות, המכילות סוגי גופרית. חומצות השומן המצויות בו, אלו הן חומצות בלתי רוויות, מהסוג שמוריד כולסטרול ומפחית סיכון למחלות לב. אגוז ברזיל מפורסם גם בזכות כמות הסלניום שבו. סלניום הוא מינרל בעל תכונות אנטי חימצונייות, וכמו ויטמין C ו- E מגן על הגוף מפני נזק חמצוני, העלול לגרום למחלות קשות ואף לסרטן. כמות הסלניום המומלצת הנדרשת לגופנו היא 55 מיקרוגרם ביום. אגוז ברזיל אחד, השוקל 3.5 גרם, מכיל 80 מיקרוגרם, כלומר מספיק לאכול כל יום אגוז אחד בלבד כדי לספק לגוף את הסלניום הדרוש לו. האגוזים מכילים גם  ניאצין, ויטמין 6B, ויטמין E, סידן, ברזל, אשלגן, אבץ ונחושת.

השקד
הפרי הוא בית גלעין שעיר. החלק הנאכל העיקרי הוא הזרע, אך לעתים אוכלים את הפרי הצעיר בשלמותו, כאשר יש לו עדיין ציפה ירוקה וחמצמצה, והקליפה שמתחתיה עוד לא התקשחה. הזרעים של שקדי הבר הם מרים, ומכילים חומר המתפרק ויוצר חומצה ציאנית. חומצה זו היא רעל מסוכן ולפיכך אסור לאכול כמות מרובה של שקדים מרים. הזנים התרבותיים מכילים כמות קטנה יותר של חומר זה ולפיכך יש להם טעם מתוק יותר. זרעי השקד התרבותי מכילים כמויות גדולות של שומן, חלבון, ויטמינים ומינרלים, ולכן יש להם ערך תזונתי רב.

דברים חשובים על אגוזים
1.קליית אגוזים פוגעת בחלק מהערכים התזונתיים, במיוחד ויטמיני B.
2.אם אתם מרבים לאכול אגוזים ונדמה לכם שאכילתם גורמת הרגשת כבדות, אתם לא מדמיינים. אגוזים לא מבושלים      מכילים מדכאי אנזימים שעלולים להשפיע על העיכול. אם מרבים לאכול אגוזים, רצוי להשרות אותם במים במשך כמה שעות לפני האכילה.
3.כדאי לשמור אגוזים במקרר, במיוחד אגוזי מלך וצנוברים.
4.אגוזים ישנים מכילים חומצות רעילות, ולכן חשוב מאוד לאכול אותם רק כשהם טריים. איך מבדילים ? באגוזים (ובמיוחד בוטנים) לא טריים מופיעות נקודות כהות ונוצרת עליהם מעין אבקה שמעידה על כך שבעלי חיים זעירים נהנו מהם עוד לפנינו. אגוזים טריים כדאי לאחסן במקרר או במקפיא ולרכוש אותם בכמויות קטנות ובמקומות שבהם תחלופת הסחורה גבוהה‎.לאגוזים מעונה קודמת יש טעם של שמן מקולקל.
אני מאד ממליצה לצרוך מעט אגוזים, מומלץ מסוגים שונים, אך במידה. 2 אגוזי ברזיל לא קלויים, או 4 אגוזי פקאן לא קלויים, או 7 עד 10 שקדים, -  במקום מנת שומן אחת ביום זו יופי של תוספת בריאותית. יותר מזה – פחות בריא. בואו נלמד לךאכול במשורה וליהנות !!!


שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il