הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - סודות הסידן.
25/11/2008, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
מחקרים מצביעים על כך שסידן חשוב לא רק לבניית עצם.
צריכה נאותה של סידן חיונית למניעת יתר לחץ דם, ויש הטוענים גם כי הינו בעל תפקיד במניעת סרטן המעי הגס. כמו כן, מחקרים חדשים קושרים גם צריכה נאותה של סידן לתהליך דיאטה ולירידה במשקל.
סודות הסידן.

הסידן הוא היסוד החמישי מבחינת שיעור תפוצתו (3.22%) בקרום כדור הארץ באטמוספירה ובאוקיינוסים. - הוא מופיע כסידן פחמתי  - בסלעי שיש ודולומיט, נטיפי מערות וזקיפים , קונכיות צדפים וקליפות ביצים.
צבעו של הסידן לבן כסוף אך בהיחשפו לחמצן, נוצרת שכבה עליונה של סידן חמצני בעלת גוון צהבהב. גוש סידן המוטל למים מעלה מיד בועות מימן. אם מבעירים סידן באוויר או בחמצן, נוצרת להבה בהירה ואילו הוספת מלחי סידן מעניקה ללהבת גז גווני אדום חום.

הרבה שואלים מה מקורה של שכבת האבן הנוצרת בקומקומים לאחר ההרתחה,"הרי הכנסנו מים נקיים" – הם טוענים, נבהיר, כי הגורם לכך הם מלחי הסידן הנמסים בקלות ומחלחלים באדמה למאגרי מי התהום. אלה מגיעים למי הברז, מתאיידים בעת ההרתחה ומותירים מאחור משקע אבן בכלי החימום.
בעלי חיים וצמחים זקוקים לסידן כדי לגדול. לספיגת הסידן בגוף מסייע ויטמין D.
הסידן הוא מינרל החיוני לבנייה ולשמירה על מסת העצם. 98% מהסידן בגוף מרוכז בעצמות ו 1% בשיניים. השאר משמש לתפקודים פיסיולוגיים כמו:
כיווץ שרירים, העברת מסרים עצביים -  הסידן מתקשר למגוון רב של חלבונים, המתפקדים במערכות הביולוגיות של הגוף, ביניהן: יעילות מערכת העצבים - בהעברת אותות עצביים. כמו כן הוא תורם לתהליך קרישת דם.

מעבר לתרומתו לתקינות השלד, צריכה נאותה של סידן חיונית למניעת יתר לחץ דם, ויש הטוענים גם  כי הינו
בעל תפקיד במניעת סרטן המעי הגס.
כמו כן, מחקרים חדשים קושרים גם צריכה נאותה של סידן לתהליך דיאטה ולירידה במשקל.  על סמך תוצאות מחקרים שנעשו בשנים 2005 ו -2007 הסיקו החוקרים שצריכה של שלושה מוצרי חלב לפחות ביום, בלי קשר לתכולת הקלוריות היומית או לרצון לרדת במשקל, מפחיתה בצורה מובהקת את כמות השומן בגוף ובעלת השפעה טובה יותר על היכולת של הגוף לנצל את רקמת השומן ולשנות את הרכב הגוף ביחס למסת הגוף הרזה. כמובן שלא מדובר בתשובה לבעיית ההשמנה, אך גם שינוי קטן בהרכב הגוף (ביחס בין השריר לשומן) באמצעות שינוי הרכב המזון יכול לשפר את הבריאות בצורה מובהקת, בלי ירידה דרסטית בקלוריות שבתפריט או במשקל הגוף.

אחד הסיכונים הכרוכים בצריכה לא מספקת של סידן הוא דלדול עצם (אוסטאופורוזיס)
צריכת הסידן היומית המומלצת היא 1000 מ"ג בממוצע.

מקורות הסידן במזון:
מזונות שונים כמו מוצרי חלב, ירקות ירוקים, אגוזים, טופו ופירות יבשים מכילים כמויות סידן גדולות. החלב מהווה את אחד המקורות העיקריים לסידן בתזונה. על מקורות המזון האחרים לסידן נמנים: טחינה, שקדים, שומשום, ברוקולי, כרוב, תפוזים, תרד, סרדינים וסויה.


אילו הטוענים נגד החלב- ויש רבים כאלו -  מדגישים שגם הפיל הוא צמחוני ולא ניזון מחלב בשום צורה שהיא ויותר מכך – הג'ירף, ששלד חזק הוא הכרחי אצלו – גם הוא צמחוני ולא ניזון מחלב. וזה נכון. רק שהם אוכלים המון ירקות ירוקים ואנו ממעטים לאוכלם. הכמות הנדרשת לכך היא ענקית. נכון שמי שמקפיד יכול לשרוד נהדר גם ללא מוצרי חלב, אך עליו לצרוך גם אגוזים , שקדים, סויה וכד' ויחד עם כך לעסוק בפעילות גופנית בונת עצם כמו למשל הרמת משקל, שכיבות שמיכה, עבודה שנעשית בלחץ על המפרקים. שם במפרקים ממשיכה העם לגדול ולהתחזק. מומלץ הסביר זאת לילדים ובפרט אם הינם בגיל ההתבגרות. חשוב לבנות עצמות חזקות כדי שבגיל המבוגר יותר לא נחוש בנזקים של דלדול העצם.


אך, למרות חיוניות הסידן לגופנו, עודף ממנו בגוף, מזיק ועלול לגרום לבחילות, הקאות והיווצרות שכבת סידן בלב ובכליות.
תמיד נאמר – החשוב ביותר זה לא להגזים לאף כיוון!.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
טלי
23/01/2010 14:41:00
כותרת:
סידן
תגובה:
היי אני טלי בת 18,לפני כשנה התחלתי להתאמן 3 פעמיים בשבוע, 30 דקות הליכה+ריצה, ו20 דקות מכשירים בחדק כושר.בחודש האחרון אני חשה כאבים חזקים בעצם שבשוק הכלתי לרופא ויש לי חשש לשברי מאמץ. האם סידן יסדר את בעיה? ומה האמכלים הכי מועשרים בסידן?
תודה רבה!
שושנה ויצמן
25/11/2008 20:07:00
כותרת:
רגישות לחלב לקטוז
תגובה:
מה קורא לילדה בת 15 שרגישה
לחלב לקטוז ולא מוכנה לאכול
תחליף סויה תודה
יעקב
25/11/2008 17:39:00
כותרת:
תגובה:
מה כמות הסידן היומית הנדרשת לבני הגיל השלישי.
תודה
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il