הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - הביצים
28/10/2008, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה
שוב מככבות הביצים במחקרים!
שנים רבות אכלנו ביצים וחשבנו שזה מאד בריא.
הביצים

אצלי בבית היה לול תרנגולות קטן שסיפק צרכי הבית עוד בימי הצנע והיינו מאושרים. היו ביצים, היה עוף ושבוע שלם התקיימנו על תרנגולת אחת כל המשפחה. את החזה פרסו לשניצלים קטנים. את העור יחד עם הצוואר מילאו בקמח עם בצל מטוגן בשומן העוף וזה היה מעדן ליום השני. את הרגליים וכול החלקים הפנימיים אימי בישלה ועשתה רגל קרושה עם הרבה שום. את העצמות היא אספה והכינה מרק טעים, מהכבד הכינה כבד קצוץ ואת העוף היא בישלה בצלי. היה גם פריקסה – לא זוכרת בדיוק ממה היה עשוי. אך התועלת הרבה ביותר של הלול היו הביצים. היינו ממש מאושרים כי כל אחד יכול היה לאכול ביצה אחת ליום.

שנים מעטות לאחר מכן התחילו לספר שביצים זה מזיק, מעלה כולסטרול, ומי שסובל מכולסטרול גבוה – אסור לו לגעת בביצה.  לפני כשנה באחד הכנסים, הובהר לנו שביצה זה בריא. ביצה לא מעלה כולסטרול, חלבון הביצים הוא חלבון מעולה וחייבים לחזור לאכול ביצים.
והיום קיבלתי שוב תוצאות מחקר שנערך בארצות הברית. מחקר ארוך, גדול, שיכול לתת תמונה נכונה לגבי הביצים והריהו לפניכם.. 

עשרים שנות מחקר על ביצים :

ד"ר דיוויד ליפשיץ,
מחקר יוצא דופן, אשר פורסם זה עתה בירחון האמריקאי הנחשב American Journal of Clinical Nutrition, בוחן את השפעותיה של צריכת ביצים על הסיכון ללקות בהתקף לב ובשבץ, בקרב גברים מבוגרים וגברים בגיל העמידה.

מחקר זה עקב אחר מצבם הבריאותי של 21,000 רופאים גברים במהלך 20 שנה. בתחילה, עמד גיל המשתתפים הממוצע על 54 שנים. מדי שנה מילאו הגברים שאלון, בו פירטו על רמת פעילותם הפיזית, מצבם הבריאותי, כולל תחלואה במחלות כגון סוכרת או יתר לחץ דם, ונשאלו האם נטלו אספירין. בנוסף, פירטו המשתתפים לגבי הרגלי צריכת ביצים, ירקות ודגנים. גברים אשר צרכו עד שש ביצים בשבוע נטו להיות מבוגרים יותר, מלאים יותר ובעלי רמות כולסטרול גבוהות יותר. עם זאת, במפתיע, על אף צריכת הביצים הגבוהה, משתתפים אלו לא חוו כל עלייה ברמת הסיכון ללקות בהתקף לב או שבץ, וכן לא השפיעה צריכת הביצים על מצבם הבריאותי הכללי ביצה ליום עשויה להיות בריאה, בעיקר אם היא מהווה חלק מתזונה המיועדת לשמירה על בריאות הלב וכוללת את השומנים הנכונים (שמני זית וקנולה ומנות קטנות של אגוזים כמקור לחומצות שומן אומגה 3), מקורות חלבונים נכונים (בשר רזה ודגים), ירקות ופירות וצריכה מוגבלת של עמילנים. תזונה כדוגמת זו תפחית את הסיכון למחלות, ביניהן סרטן, מחלות לב וסוכרת.
לעומת זאת, במידה שתזונה עשירה בביצים כוללת מנות נכבדות של בשר אדום, מזונות מטוגנים, תפוחי-אדמה מוקרמים וכן קינוחים עשירים, תהיה רמת הכולסטרול גבוהה במיוחד, אותו אדם יסבול ממשקל עודף, והסיכון למוות בטרם עת יגבר.

לסיכום: ניתן לאכול ביצה ביום, כל עוד היא מהווה חלק מתוכנית תזונה המקדמת אורח חיים בריא.

ד"ר דיוויד ליפשיץ הינו מחבר הספר "לשבור את חוקי ההזדקנות". למידע נוסף אודות ד"ר דיוויד ליפשיץ וקריאה אודות מחברים ומאיירים נוספים החברים בקבוצת Creators Syndicate, ניתן לבקר באתר הבית של הקבוצה www.creators.com

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il