הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - דגים
07/10/2008, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה
הדגים היותר מוכרים.
בראש השנה אוכלים דגים. - נכון? אוכלים דגים בגלל שהם מתרבים מהר ואת ראש הדג כדי שנהיה לראש ולא לזנב.
דגים

אצלנו על שולחן החג עלה הגפילטע-פיש. כמו אצל כל יוצאי מזרח אירופה – דג משמעו קרפיון. אצל יוצאי צפון אפריקה אוכלים דג חריף – חראיימה – ודג מרוקאי עם הרבה כוסברה. ההולנדים למשל, לא יישבו לשולחן ללא ההרינג שלהם. כל עדה והדג שלה. נדמה לי שאין ארוחת חג בלי דג על השולחן.  היות שקיימים הרבה דגים בשווקים ורציתי לסבר מעט את אוזניכם איזה מהם בריאים יותר ואיזה – פחות.

הסלמון – דג טעים במיוחד. צבעו ורוד כתום. נמכר בארץ גם טרי וגם קפוא. הוא דג יקר, בפרט הדג הטרי , אך יש אומרים שאין תחליף לטריות. הוא פרוס  בדרך כלל בשתי צורות. סטיקים – כלומר פרוס לרוחבו פרוסות עגולות ופילטים – מפולט לשני חלקים לאורך הדג כולו. חגיגי מאד לאפות אותו בשלמותו או בפילט שלו – ללא העצמות. ניתן לאכלו גם כדג מעושן. אפשר לכבשו גם בבית. מאד טעים ומרשים.
 הסלמון, או האלתית, הוא דג טורף שאורכו בין 60 ל-80 סנטימטר ומשקלו בין 7 ל-12 קילוגרם. הסלמון הוא דג ימי, שנודד קילומטרים ארוכים בים רק כדי לחזור למקום בו הטילו אותו, בדרך כלל בנהר עם מים קרים ומתוקים, שם הוא מתרבה. בשנים האחרונות, בגלל זיהומים תעשייתיים בנהרות אליהם הוא חוזר, מתקשה הסלמון לזהות את המקום בו הושרץ, ולכן הוא מפסיק להתרבות. כדי למנוע הכחדה של הדג הזה ,החלו לגדל אותו בכלובים ימיים.
לארץ מייבאים אותו מנורבגיה ומקנדה. הדג הנורבגי עשיר יותר בחומצות שומן לא רווי, בעוד שהדג הקנדי נדוג בנחלים בעונת הרבייה, תקופה בה הוא רזה יותר ותזונתו שונה, מה שגורם לו לאבד הרבה מערכו התזונתי.
הסלמון מכיל, לצד חומצות מסוג אומגה 3, גם כמות גבוהה יחסית של כולסטרול.

 ערך תזונתי ל-100 גרם: 182 קלוריות, 25.44 גרם חלבון, 8.13 גרם שומן, 5.95 גרם חומצות שומן לא רווי, 71 מ"ג כולסטרול, ויטמין B12 ,B6.

הקרפיון
אינו מכיל אומגה 3 .  
מקורו של הקרפיון במים מתוקים וקרים בצפון אירופה, והוא מסוגל לשרוד גם מתחת לקרח. היום הוא גדל גם בארץ, בעיקר בבריכות, שחום המים בהן לא נמוך. אחד מסוגי הקרפיון, הכסיף, אף אוזרח במי הכנרת, משום שהוא אוכל אצות ומשמש כמסננת למים שמיועדים למוביל הארצי. אורכו כ-20 עד 60 סנטימטר ומשקלו נע בין 300 גרם לחמישה קילוגרמים. החיסרון הגדול שלו הוא ריבוי העצמות שבו, שמקשות על אכילתו. הקרפיון אף מכיל לא מעט כולסטרול ושומן, ומשום שהוא לא גדל במים קרים, אין הוא מכיל אומגה 3. למרות זאת, הקרפיון נחשב לדג פופולארי ביותר בארץ. מכל מקום, בשנים האחרונות נותנים לו מזון דל שומן, מה שהוריד מאוד את אחוז השומן בגופו והפך אותו ליותר בריא. בכל מקרה, עדיף לאכול אותו כשהוא מבושל, משום שאז הוא מכיל כחמישה אחוזי שומן, בעוד שכאשר מטגנים אותו, אחוזי השומן עולים לעשרה.

  ערך תזונתי ל-100 גרם: 162 קלוריות, 22.8 גרם חלבון, 7.1 גרם שומן, 4.81 גרם חומצות שומן לא רווי, 84 מ"ג כולסטרול, ויטמין B12 , B6.

נסיכת הנילוס
דג שמן
נסיכת הנילוס הוא דג טורף-על שמשקלו מגיע עד 50 קילוגרם ואורכו כ-1.5 מטרים. הדג הזה הובא לאגם ויקטוריה שבאפריקה לפני 65 שנים על ידי הבריטים, ומאז חיסל כמעט את כל הדגה באגם. העובדה הזאת גרמה לדייגים המקומיים לאבד את מקור פרנסתם, משום שלא היו להם האמצעים לדוג דג גדול כמו נסיכת הנילוס. היום המדינות שסביב לאגם מעודדות את דייגי המערב לבוא ולדוג את הדג הגדול. זאת הסיבה שהוא ניצוד בכמויות גדולות ונמכר במחירים זולים. למרות זאת, עדיין לא הצטמצמה אוכלוסייתו. בשרו של נסיכת הנילוס נחשב לשמן יחסית, אין בו חומצות רב בלתי רוויות משום שהוא גדל באזורים חמים, ואין בו יוד משום שהוא דג של מים מתוקים. בקיצור, למרות מחירו הזול, מדובר בדג שאין לו ערך תזונתי רב.


ערך תזונתי ל-100 גרם: 187 קלוריות, 17.5 גרם חלבון, 9.4 גרם שומן.


דג הסול 
הוא דג רזה וטעים
דג הסול נפוץ מאוד בים התיכון ובאוקיאנוס האטלנטי. מאחר שהוא מוצא את מזונו בעיקר בקרקעית הים, יש לו צורת גוף שטוחה ואופיינית. הסול המוכר בעולם נחשב לטעים במיוחד, ומשקלו עד 400 גרם. עם זאת, הדג שנמכר בארץ תחת השם סול הינו דג שונה בשם פלייס, ששייך למשפחת הסול, אך הוא גדול וזול יותר. היות שהדג הזה איננו גדל באזורים קרים, הוא לא עשיר באומגה 3, אבל נחשב לדג רזה מאוד שעשיר בוויטמין D.


ערכים תזונתיים ל-100 גרם: 94 קלוריות, 17 גרם חלבון, 1 גרם שומן, מזה 0.3 גרם שומן רווי ו-0.6 גרם שומן לא רווי.

בקלה
רזה יחסית
בילדותי היה הבקלה  הדג הנפוץ ביותר. הוא כיכב במטבחים גם כאשר לא היה כסף לקנות בשר. היום הוא נחשב לפחות טעים, לפחות בריא ולפחות מיוחד.
דג הבקלה נפוץ מאוד בחופי ארגנטינה, אבל גם בים התיכון ובאוקיאנוס האטלנטי. בשנים האחרונות, בגלל דיג יתר, הוא הולך ונכחד, כמו דג הקוד שבעבר היה נפוץ מאוד. הדג עצמו רזה יחסית, ומכיל גם אומגה 3 ו-6, אם כי לא הרבה. כן הוא נחשב לדג שאין בו שומן רב, ולכן הוא בהחלט מומלץ לאכילה.

ערך תזונתי ל-100 גרם: 104 קלוריות, 18.5 גרם חלבון, 3.3 גרם שומן, 0.5 גרם.

סרדינים
הסרדינים מכילים המון סידן.  מתאים מאד לאנשים שמתקשים לאכול מוצרי חלב.
הסרדינים הם שם כולל לסוגים שונים של דגים קטנים, שגדלים במקומות שונים בעולם, חלקם במים מתוקים אבל רובם במים מלוחים. הלבנין למשל, הוא סרדין שנפוץ בארץ, במי הכנרת ובנחלים. זהו דג קטן מאוד, שאורכו כ-11 עד 22 סנטימטר, ומשקלו בין 20 ל-80 גרם. עם זאת, רוב הסרדינים הנמכרים בארץ מקורם במים מלוחים, והם משומרים בשמן, מה שמעלה מאוד את אחוז השומן והכולסטרול בהם. בשל תהליך השימור הם מכילים גם כמות גדולה של מלח, שפוגע בערכם התזונתי. זה לא אומר שכדאי לוותר עליהם לגמרי. בשל העובדה שאוכלים אותם עם העצמות, הסרדינים מכילים כמות גדולה של סידן, מה שבהחלט מומלץ.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
אלי
06/03/2011 14:27:00
כותרת:
אומגה 3
תגובה:
היי קודם כל כתבה עניינית שאפו....
דבר שני, היכן ניתן להשיג תוספי תזונה כגון אומגה 3?
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il