הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - מעגל השינוי לפי מודל של פרנצ'סקה ודיקלמנטה
01/05/2007, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
כל תהליך של ירידה במשקל הוא תהליך של שינוי:
שינוי בהרגלים ושינוי בחשיבה, שמובילים לשינוי במראה החיצוני ולשינויים במצב הרוח ובהרגשה הכללית.
מעגל השינוי לפי מודל של פרנצ'סקה ודיקלמנטה

הנה כמה דברים שכדאי לדעת על תהליך שינוי באופן כללי:

שינוי הוא הבסיס להתפתחות ולצמיחה אישית.

שינוי הוא תהליך מתמשך ולא מבצע צבאי.

שינוי הוא תהליך, בו צריך לוותר על הרגל קבוע בן שנים רבות ולרכוש במקומו הרגל חדש. אלו הם שני שלבים קשים, ולכן התהליך הוא ארוך.

 

פרנצ'סקה ודיקלמנטה הם פסיכולוגים שבנו מודל מעגלי שמתאים לכל תהליך של שינוי, לאו דווקא לתהליך של ירידה במשקל. המודל נשען על משנתו של פסיכולוג בשם קנפר (knaper). על פי השקפתם, בכל תהליך של שינוי יש דינאמיקה וכללים אחידים.

 

מודל " מעגל השינוי" שלהם כולל 6 שלבים, בהם עובר האדם בדרכו להשגת השינוי:

  1. קדם הרהור
  2. הרהור
  3. החלטה
  4. פעולה
  5. שימור
  6. נפילה.

 

אסביר את השלבים בהתייחסות לתהליך הירידה במשקל:

א. קדם הרהור – שלב של סגירות מחשבתית. האדם אינו מכיר בבעיה שלו או בצורך שלו להשתנות. הוא לא חושב על בריאות. על שומן. ועל בעיות לב. הוא אינו שוקל בכלל אפשרות של שינוי – לא רוצה!   הרבה פעמים הוא לא מודע לבעיה שלו.

 

ב. הרהור – זהו השלב הראשון בו נוצר הסדק בחומת ההתנגדות. סדק זה יכול להיווצר מסיבות פנימיות או חיצוניות, פנימיות – רואים תמונות או סרט ווידאו ופתאום לא מאמינים למה שרואים. חיצונית -  כמו חתונה שמתקרבת. אנשים רבים מבלים שנים בשלב זה, ומתחבטים, האם כדאי להיכנס לתהליך של שינוי. בפרט אותם האנשים שירדו כבר פעם ועלו בחזרה.

 

ג. החלטה – שלב בו האדם אומר: "אני רוצה להשתנות!!!"

עצם ההחלטה וינה מבטיחה בהכרח שינוי, כי אנשים רבים מחליטים, אך דוחים את הביצוע למחרת, ל" אחרי החגים", ל"אחרי החופש", וכו'

 

ד.פעולה – שלב בו מבצעים פעולות שתפקידן לקדם אותנו למטרה, לדוגמה, אכילה מבוקרת, פעילות גופנית וביקור בקבוצת תמיכה.

 

ה. שימור -  שלב בו לומדים לייצב את ההישגים. זהו השלב הקשה והטובעני ביותר.

 

ו. נפילה -  שלב הכרחי שמהווה חלק נורמאלי בתוך מעגל השינוי. אין אדם שלא נופל. העובדה שהאדם נופל, אינה מעידה על כשלון, אלא היא חלק מהתהליך. אבל, צריך לדעת איך ליפול וחשוב יותר,אלו כלים יש ברשותנו כדי לקום ולהמשיך הלאה.אפשר ליפול ולהישאר לשכב הרבה זמן ואפשר לקום מיד, לנקות בירכיים ולהמשיך ללכת הלאה.

 

מעגל השינוי הוא מעגל דינאמי. אפשר להתקדם בו וגם -  לחזור אחורנית. בכל שלב ניתן לשהות שעתיים או שנתיים!! . משך השהות בכל שלב תלוי בתהליך שעובר כל אחד.

עלינו ללמוד לאבחן את מקומנו במעגל, ובעזרת "כלי עבודה", אותם נקבל בקבוצה, נוכל להתנהל בו בצורה הטובה ביותר.

השינויים המוצלחים ביותר, אינם קורים לרוב, בניסיון הראשון. אלא לאחר מספר התנסויות.   

 

מקורות: משה משעלי מאמר מסכם: "מימדים של תשתית ההניעה הנדרשת ליצירת שינוי אצל מודרכים המצויים בתהליכי הדרכה"..    

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
אהובה
04/12/2013 16:11:00
כותרת:
מחפשת קבוצת תמיכה לתוכנית זו
תגובה:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il