הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - אומגה 3
15/07/2008, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
לחיים טובים יותר
בשנים האחרונות שומעים הרבה את המושג – חומצת שומן מסוג אומגה 3. מי ששם לב מגלה מושג נוסף – חומצת שומן מסוג אומגה 9 – וזאת מבלי להזכיר את המושג – חומצת שומן מסוג אומגה 6.
אומגה 3

חומצות שומן חיוניות 

לשומן מן המזון יש הרבה תפקידים חשובים. עם זאת, כשאוכלים ממנו יותר מדי הוא עלול להצטבר ולגרום להשמנה המלווה במקרים רבים במחלות, אך לא כל חומצות השומן הן "רעות". גוף האדם יודע לייצר בכבד חומצות שומניות מגוונות לצרכי תפקודו מחלבונים, פחמימות וחומצות שומן אחרות. חומצות השומן שהגוף יודע לייצר בעצמו, נקראות חומצות לא חיוניות מפני שאין הכרח לקבלן מהמזון. עם זאת, יש חומצות שומן שהגוף לא יודע ליצור בעצמו ולכן חייב לקבלן מהמזון אותו הוא צורך. בעבר, היחס בין חומצת השומן אומגה 3 לחומצת שומן אומגה 6 היה כמעט 1:1, אך בתרבות התזונה המערבית חומצת השומן אומגה 3 הלכה קצת לאיבוד בתוך ההצפה של אומגה 6. השינוי ביחס הוביל לחוסר איזון במטבוליזם של השומן בגוף וגרם התפתחות בעיות בריאותיות שונות. למרות ששתי החומצות נחשבות חיוניות (כי הגוף שלנו לא יודע ליצרן), התזונה המערבית כוללת כמויות גבוהות מאד של חומצות אומגה 6 וכמויות נמוכות של חומצות אומגה 3. מחקרים בתזונה הראו כי לצורך פעילותו התקינה של הגוף חשוב לשמור על יחס מאוזן יותר בין צריכת חומצות אומגה 3 וחומצות אומגה 6. כאמור, הסיבה לחוסר האיזון נעוצה בשינויים בצריכת המזון ובאופן הכנתו ובחדירה של מזון מתועש רב לתפריט היומי. חומצת השומן אומגה 6 נמצאת בשמנים רבים (כמו למשל שמן תירס) המצויים בתעשיית המזון המהיר או במזון המוכן שנהוג לאכול אחרי חימום קצר. בדרך זו אנו מקבלים מזון עשיר באומגה 6 ללא ידיעתנו. המלצות התזונתיות להגברת צריכת אומגה 3 בתפריט היומי מדברות על העשרת התזונה במרכיבים המכילים חומצות אומגה 3 ולצמצום צריכת מזונות העשירים באומגה 6, מתוך שאיפה להגיע לאיזון הרצוי בין החומצות ולהעלות את ריכוז האומגה 3 לעומת זה של אומגה.

.

 

 

אומגה 3

מאז שנות השבעים הולכים ומתרבים הפרסומים בדבר הקשר בין צריכת שומן בלתי רווי מדגי הים הצפוני לבין עיכוב קרישת הדם וירידה ברמת הכולסטרול הרע והשומנים בגוף, ומכאן להורדת השכיחות של טרשת עורקים ומחלות לב.

בנוסף לכך, נמצא כי לחומצות אומגה 3 השפעה חיובית רבה על המערכת החיסונית ועל מניעת דלקות בגוף, ובמניעת גידולים סרטניים.
חומצות אומגה 3 המצויות בדגים אחראיות על ייצור חומרים המאזנים תהליכים רבים בגופינו: לחץ דם, טמפרטורת הגוף, דלקות, נפיחות, כאב, קרישת דם, תגובות אלרגיות וייצור הורמונים נוספים.

תושבי ארצות הצפון, למשל הסקנדינבים, שצורכים כמויות גדולות של דגים ממים קרים ועמוקים, סובלים פחות משלל המחלות והתופעות שהוזכרו לעיל.
מחקר שנערך בקרב תושבי גרינלנד העלה כי עד שנות השבעים לא היה ביניהם ולו מקרה מוות אחד כתוצאה ממחלת לב, כנראה בגלל מזונם העשיר בדגה שמכילה שומני אומגה 3.

מחקרים אחרים הוכיחו שכיחות נמוכה של מחלת הסרטן בארצות שבהן התזונה מבוססת על דגים, כמו יפן. שמן דגים ידוע גם כמועיל למחלות מפרקים, בעיות מעיים דלקתיות ובעיות עור כפסוריאזיס. אומגה 3 יעילה גם במניעת אוסטאופורוזיס (מחלת הידלדלות העצם), ואפילו בהתמודדות עם מאניה דיפרסיה.

חומצות אומגה 3 נמצאות בעיקר בדגי מים קרים, כמו סלמון, הרינג, טונה, קוד, מקרל ואנשובי
אין ספק שחומצות השומן אומגה 3 חיוניות לשמירת הבריאות. תפקידן הרב מערכתי בגוף, והמחסור המתמשך בהן בתזונה עושה אותן חשובות ביותר, בכל גיל ובכל מצב.
העובר המתפתח ברחם אימו זקוק לאומגה 3 בשלושת חודשי ההיריון הראשונים ובשלושת חודשי ההיריון האחרונים, להתפתחות המוח והראיה.
תינוק רך בימים זקוק לאומגה 3 להתפתחות מערכת העצבים ויכולת שכלית גבוהה, חשיבה, זיכרון, קשר עין יד, מיומנויות חברתיות ועוד.


בני הנעורים זקוקים לאומגה 3 בכדי להגיע לבשלות מינית ולבגרות נפשית. נשים צעירות זקוקות לאומגה 3 בעת הריון בכדי להעניק לעוברן סיכוי טוב יותר להתפתחות שכלית מרבית ומשקל תקין בעת הלידה.


בוגרים בגיל העמידה זקוקים לאומגה 3 בכדי להקטין את הסיכון להתפתחותן של מחלות ניווניות (מחלות לב, סרטן, סוכרת, דלקת פרקים ועוד). קשישים זקוקים לאומגה 3 בכדי לשמר את היכולות הקוגנטיביות (חשיבה, ריכוז וזיכרון) וכדי להקטין את הסיכון למחלות דלקתיות ומחלות כלי דם. העשרת התזונה בחומצות שומן אומגה 3 דרך קבע, תשפר את המאזן בין חומצות השומן החיוניות (אומגה 3 ואומגה 6). רשויות הבריאות המובילות בעולם ובראשן ארגון הבריאות העולמי ממליצים כיום על שיפור היחס בין שתי הקבוצות. במסגרת המלצותיו לשמירה על בריאות טובה, טוען ארגון זה כי בנוסף להימנעות מעישון סיגריות, הקפדה על פעילות גופנית מתונה וסדירה וצריכת מזון בריא ומגוון, חשוב לתגבר את התזונה באומגה 3 על בסיס יומי וקבוע.

 
יותר אומגה 3 פחות מחלות
בנייר עמדה שפרסם ארגון הבריאות העולמי נאמר כי נמצא מתאם עולמי בין מחסור בחומצות שומן אומגה 3 בתזונה לבין השכיחות הגוברת של מחלות. כמו כן נמצא, ואלה הן החדשות הטובות, מתאם בין תזונה עשירה באומגה 3 לבין בריאות גופנית ונפשית משופרות.
מחקרים אפידמיולוגיים, בכל רחבי העולם, שבים ומאשרים את הנוסחה הדו כיוונית הבאה: פחות אומגה 3 בדיאטה = יותר תחלואה, יותר אומגה 3 בדיאטה = פחות תחלואה.
מחקרים קליניים בכל רחבי העולם, מאששים את הממצאים הכמותיים ומוכיחים, במגוון רחב של מקרים, כי צריכה קבועה של אומגה 3 היא דרך יעילה ונטולת תופעות לוואי למניעת מחלות, וגם דרך שיעילותה הולכת ומתבררת, לטיפול במחלות. במילים אחרות, שמירת האיזון בין אומגה 3 לבין אומגה 6 היא ערובה לשמירה על בריאות טובה, ושיפור האיזון ביניהן (על-די הוספת אומגה 3) מסייעת לריפוי מחלות (כטיפול עיקרי או כטיפול נלווה).



אומגה 6

מחקרים הוכיחו את חשיבותה של חומצת אומגה 6 לבריאות. מדובר בחומצת שומן שמקורה בזרעים ובגרעינים, והיא מסייעת בייצור הורמונים ובבניית קרומיות התאים, בעיקר תאי העור
אומגה 6 מעכבת את הזדקנות העור, את הופעת הקמטים ואת כתמי הגיל.
היא מצויה בזרעי פשתן טחונים (שיש לשמור במקרר על מנת למנוע את התחמצנותם), וכן בצמחים שמכינים מהם תכשירים בכמוסות, כמו שמן נר הלילה או שמן פטל שחור.

אומגה 9

אומגה 9 היא חומצה אוליאית, שומן חד-לא-רווי, שמצוי בשמן זית. בקרב החיים בארצות הים התיכון שבהן צריכת שמן הזית גבוהה, נמצאה כמות כולסטרול נמוכה יותר מאשר אצל החיים במדינות המערב
.

 

כדי לשמור על תזונה נכונה צריך לצרוך את כול סוגי השמנים, המאכלים מגוונים, ולהמעיט באכילת אוכל מתועש, אוכל מוכן, מאכלים המכילים הרבה נתרן, וכד'

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
שלומי
06/03/2011 14:25:00
כותרת:
מעולה
תגובה:
היי תודה על האינפורמציה, אחלה כתבה!
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il