הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - חלב עיזים!
24/06/2008, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
האם הוא באמת בריא יותר?
חלב עיזים פחות מוכר מחלב פרות, אך יש הטוענים שהוא מהווה מקור תזונה חשוב!
חלב עיזים!

חלב עיזים שימש בעבר כמקור תזונה חשוב באזור המזרח התיכון והמדבר. גם כיום הבדואים בסיני והרבה מהם גם בארצנו ניזונים מחלב זה. באחת ההרצאות ששמעתי, דיבר דוקטור העובד באחד מבתי החולים הגדולים בארץ, על השימוש בחלב. אותו רופא הוא מתנגד ידוע לשימוש בחלב בכלל. הוא טוען שחלב הוא הרעה הכי חולה של עולמנו !. ואז, כאשר נשאל  מה כדאי למי שמסרב לוותר על מאכלי חלב הוא ענה:" אז תצרכו חלב עיזים."  כשנשאלה השאלה – מדוע? הוא ענה " כי אותו עדין לא חקרו מספיק. חלב פרה נבדק וראו שהוא מזיק. חלב עיזים עדין לא נבדק לעומק!".

אך מסתבר, כי לחלב עיזים יש את היכולת לתרום, באופן משמעותי, לעליה בצריכת הסידן ולבניית העצמות בקרב ילדים ולמנוע הידלדלות של העצמות, אוסטיאופורוזיס, בקרב מבוגרים. שכן, חלב העיזים מכיל לפחות 20% יותר סידן מאשר חלב פרה.. מנתונים של מחקרים ראשוניים חדשים נמצא, כי יעילות ספיגת הסידן טובה יותר מחלב עיזים לעומת חלב פרה. וכן, לספיגתם היעלה יותר של מינרלים נוספים.

תהליך העיכול של חלב עיזים מושפע מהרכבו. בזכות העובדה כי לחלב עיזים מבנה כדוריות שומן קטנות יותר, המכילות יותר חומצות שומן קצרות ובינוניות מאשר בחלב פרה, מתנהל תהליך העיכול בצורה קלה יותר. הדבר יכול להשפיע על הרגשה טובה ועיכול נוח יותר, במיוחד בקרב אנשים הסובלים מבעיות עיכול שונות. אחד ההסברים המדעיים היא העובדה, שחלב עיזים דומה בהרכבו לחלב אם אנושי, מאשר לחלב פרה.

חלב העיזים מהווה מקור מעולה לחלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, החשוב לבניית רקמות הגוף ולגדילה תקינה של ילדים ובני נוער. בכל תזונה מאוזנת חשוב לכלול מקור חלבוני בכל ארוחה ומוצרי חלב עיזים, יכולים, כאמור, להוות גיוון טעים ובריא בבחירת מוצרי החלבון לארוחות השונות. חלב עיזים מכיל הרכב חלבונים, אשר פירוקו בקיבה קל ונוח יותר יחסית, הדבר מאפשר עיכול מהיר וקל יותר. המעבר המהיר בקיבה מהווה יתרון בפעוטות, בילדים, בקשישים ובאנשים הסובלים מבעיות עיכול שונות. אולם, במקרים של אלרגיה לחלבון החלב, מחקרים מדעיים שנערכו לא מצאו ירידה באלרגיה לחלבון חלב עיזים, בהשוואה לחלבון חלב פרה.

ואם ברגישות אנו עוסקים, ראוי להתייחס לציבור הסובלים מרגישות ללקטוז, התלויה ברמות הלקטאז, שהינו האנזים המפרק את הלקטוז במעיים. כידוע, שלשולים, גזים וכאבי בטן הינם חלק מהתסמינים כתוצאה מצריכת לקטוז. חשוב לדעת, כי בחלב עיזים יש קצת פחות לקטוז מאשר בחלב פרה; על כן, במקרים מסוימים, יתכן והדבר יהווה יתרון בקרב ציבור הרגישים ללקטוז. ואכן מבוגרים וכן אמהות לילדים, מדווחים על תגובה טובה יותר לחלב עיזים מאשר לחלב פרה.

מוצרי חלב וגבינות עיזים היו ידועים כמזון אנין, אך גם בעל אחוזי שומן גבוהים. לשמחתנו, הולכות ומתפתחות שיטות טכנולוגיות להורדת כמות השומן והנתרן במוצרי חלב העיזים. לדוגמא, חלב עיזים מלא המכיל 3.5 אחוזי שומן בלבד, גבינות עיזים מגוונות כמו לבנה, פטה, גבינה צפתית ועוד, ב-3-5 אחוזי שומן בלבד, יוגורטים של 1-3 אחוזי שומן בלבד.

אחת העובדות הידועות ברפואה העממית לגבי חלב עיזים, היא יכולתו המפתיעה לרפא פצעים בפה (אפטות), במיוחד בקרב תינוקות וילדים. הדבר עבר, ככל הנראה, מדור לדור, כתרופת סבתא עתיקה, וכיום הוא נתמך במחקר מעבדה, שנערך בישראל על ידי המרכז הרפואי רבין, משרד הבריאות ואוניברסיטת תל-אביב. החוקרים לקחו תאים אנושיים, הדגירו אותם יחד עם הווירוס, הגורם לפצעים, ממשפחת ההרפס. לאחר מכן, הם חשפו את התאים הנגועים לחלב עיזים, במטרה לבדוק האם הוא משפיע על התרבות הווירוס או גורם להרס שלו.

ניתוח התוצאות חשף, כי כ-60% מכמות הווירוס נהרס מחלב העיזים. נמצא שהחומר הפעיל בחלב תוקף את הווירוס באופן שחוסם אותו מלעבור לתאים אחרים, והווירוס מת. בנוסף, החוקרים בדקו אם ההשפעה מוגבלת לחלב המגיע ישירות ללא פסטור. הם השתמשו בחלב עיזים מפוסטר, ומצאו, כי תהליך הפסטור כלל לא משנה את ההשפעה על הווירוס. השפעה דומה של חלב העיזים נמצאה גם על וירוסים נוספים, אך לא בחלב פרה. במקביל עלה, כי חלב עיזים גם מעורר את המערכת החיסונית. החוקרים חשפו לימפוציטים, תאי דם לבנים של בני אדם לחלב עיזים, ומצאו כי הוא גורם לתאי חיסון אלו להפריש חומרים המשפיעים על מערכת החיסון.

 מדובר במחקר ראשוני והתחלתי, אשר שופך אור על ההיבט הבריאותי של חלב העיזים ומספק סיבות טובות לעולם הרפואי להמשיך לחקור ולצבור חומר למחשבה, לגבי גיוון צריכת החלב הקבועה גם בחלב עיזים.

לסיכום, חלב וגבינות עיזים הם מיסודות הדיאטה הים תיכונית ובסיס לתזונה נכונה, הידועה כיום ממחקרים, כתורמת לבריאות ואריכות חיים. חלב עיזים הוא מקור תזונתי טוב לרכיבי תזונה חיוניים כמו, חלבון, סידן, וויטמין B2, מגנזיום ועוד. בישראל, בכל רשתות השיווק והמכולות, ניתן למצוא מגוון גדול של חלב מומלץ לגוון את התפריט היומי ולשלב גם מוצרים מחלב עיזים.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il