הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - הגבינות בארצנו
03/06/2008, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
שאין כמו הגבינות בארץ ובפרט הגבינות דלות השומן.
לאחר כל יציאה של אחת מחברותי או שלי עצמי לחו"ל , אנחנו טוענות בתוקף ובשמחה, שאין כמו הגבינות בארץ ובפרט הגבינות דלות השומן.
הגבינות בארצנו

גם תיירים שמגיעים לכאן מתפעלים מהמגוון, הכמות והטעם של מוצרי החלב דלי הקלוריות שבארצנו.

כשביקרתי בדרום אפריקה שמחתי למצוא גבינה עם שומן מועט – אך טעמה היה בהתאם, ממש כמו לאכול סיד . ללא טעם. גם במדינות רבות אחרות בהן ביקרנו גילינו את אותה תופעה. היום אפשר למצוא מוצרי חלב דלי שומן אך קשה לאוכלם בגלל טעמם. ופה מבחר ממש מדהים וגם מאד טעים. לשמחתנו מגוון הגבינות בארץ גדול ויש גם מגוון רחב של גבינות דלות בשומן אך עשירות מאד בטעמן.

גבינות הן מרכיב חשוב בתזונה. הן מקור לחלבונים (מרכיב חיוני לגופינו בכלל ובדיאטה בפרט), מקור מצוין לסידן החשוב לחיזוק העצמות וגם לשמירה על המשקל. מוצרי חלב עשירים כידוע בחלבון וסידן. אך בעוד חלבון איכותי ניתן לקבל ממגוון רחב של מזונות, אכילת כמות מספקת של סידן מהתזונה תלויה מאוד באכילת מוצרי חלב. מאחר ואנו זקוקים לכמות ממוצעת של 1000 מ"ג ליום ויותר, קשה מאוד עד בלתי אפשרי להשיג את הכמות ללא אכילה של מוצרי חלב. גם לאוכלי חלב ומוצריו, 1000 מ"ג הם אתגר לא פשוט. לכן נוצרו המוצרים המועשרים בסידן. בעזרתם  קל יותר לאכול את כמות הסידן הנדרשת ולשמור על בריאות העצמות.

-          נכון, גם אני שמעתי על כך שהג'ירף לא אוכל מוצרי חלב והשלד שלו עמיד וחזק, אך יש כנראה עוד סיבות טובות לכך. לדוגמה – אין לו מכונית והוא מגיע ברגל גם למקומות רחוקים, לדוגמה הוא כבד ומשקל גופו שומר על בריאות עצמותיו, ואולי גם אפשרותו לפרק את הסיבים שהוא אוכל או כמות העשב שהוא אוכל – אולי גם להם יש חשיבות החוזק עצמותיו.

-          בואו נבדוק אילו גבינות הכי כדאיות מבחינת כמות הסידן שבהן.

 

 גבינות לבנות (רכות)

 בקטגוריה זו נבדקו גבינות 3% שומן. המוצרים שנבדקו: גבינת סקי שטראוס, גבינת תנובה 3% וגבינת טרה 3% שומן.

המוצר האטרקטיבי ביותר לשומרי המשקל - הוא גבינת סקי 3% שומן- בזכות כמות הסידן. פי שתיים מאשר בגבינות האחרות  ( לפי התוויות). בנוסף, זוהי הגבינה היחידה המועשרת גם בויטמין D, המסייע לספיגת הסידן ולבריאות העצם.

 גבינות קוטג'

כמו בגבינות, גם בקוטג' ניתן למצוא מגוון של אחוזי שומן. נבדקה גבינת קוטג'  3% שומן (תנובה, שטראוס וטרה). גם בקטגוריה זו ההבדל המשמעותי ביותר בין המוצרים הוא הכמות הכפולה של סידן בקוטג' שטראוס (200 מ"ג ל- 100 ג', לעומת 100 מ"ג במוצרים האחרים). קוטג' טרה מתהדר גם בחיידקי ביו (מבלי לציין איזה חיידקים). אך האמת היא בשביל חיידקי ביו, מוטב לאכול גביע של יוגורט פרוביוטי.

 

גבינות מלוחות

נבדקו גבינה בולגרית וצפתית של מספר חברות: תנובה, גד ומשק צוריאל. גם כאן המגוון רחב, הן  באחוזי השומן, הן בדרגת המליחות והן במרקם (נחתך או למריחה). מאחר והטעם הוא מדד סובייקטיבי, גם בקטגוריה זו כמות הסידן בגבינה היווה את המדד העיקרי לאיכות התזונתית של המוצר. לכן הגבינה המובילה בעיני בקטגוריה זו היא פיראוס צפתית מעודנת 5% שומן של תנובה המכילה 500 מ"ג סידן. 

 

גבינות קשות לבישול ואפיה

גבינות אלה מככבות בביתנו בשבועות. נבדקו את גבינת טוב טעם של טרה 3% שומן, גבינת כנען תנובה 5% שומן, וגבינת ריקוטה גד 5% שומן וגבינת טבורוג של משק צוריאל.

גם כאן נבדקו את ערכי הסידן ונמצא שגבינת ריקוטה מובילה עם 500 מ"ג סידן לעומת 100-140 בגבינות האחרות. אך  באפיה  מומלץ לשלב גבינות אלו עם גבינות לבנות רכות , כדי  שהמאפה  ייצא עסיסי ולא יבש.  

 

גבינות שמנת דלות שומן

בקטגוריה זו נמצאו שתי גבינות: סימפוניה של שטראוס וגבינת שמנת של תנובה. את שתי הגבינות ניתן למצוא במגוון טעמים אולם בעוד שגבינת השמנת של תנובה היא 5% שומן, גבינת סימפוניה של שטראוס מכילה 3% שומן ולכן עבורנו, שרוצים לרדת במשקל,  סימפוניה היא הגבינה הנבחרת בקטגוריה זו. ערכי הסידן של שתי הגבינות דומים- כ- 100-110 מ"ג ל- 100 ג'.

 

גבינות צהובות ומותכות

גבינה צהובה הייתה עד לפני מספר שנים נחלתם של רזים בלבד, שכן הגבינה הרזה ביותר הכילה 17% שומן והיתר התהדרו ב- 20% שומן ומעלה. אך לפני מספר שנים חל מהפך מבורך בתחום כשתנובה העזה לצאת עם עמק לייט 9% שומן ואפילו כיום, עם גבינה 5% שומן. כיום ניתן למצוא את עמק לייט או טל העמק לייט 9% שומן או 5% שומן, גבינת כתר של טרה 9% שומן והצהובה הטובה לייט של כפיר, שעל אף שאולי אינה נחשבת גבינה של ממש, היא נראית כמו גבינה, יש לה ערכים תזונתיים וטעם של גבינה צהובה. אז למי איכפת?  

הדמיון בערכים התזונתיים גדול ושלושתן נהדרות בטוסט מפנק או פיצה ביתית. לכן גם בקטגוריה זו נבחרה, על פי כמות  הסידן, טל העמק לייט המכילה לא פחות מאשר 1000 מ"ג סידן ל- 100 ג'. 250 מ"ג יותר מכתר ו- 350 מ"ג יותר מהצהובה הטובה.

גבינות עיזים וגבינות צאן

נחשבות כטובות יותר לבריאות מאשר גבינות מחלב בקר כי ההרכב התזונתי של חלב עיזים וצאן דומה יותר להרכב חלב אם. לכן מוצרים אלה נחשבים לפחות אלרגנים וקלים יותר לעיכול, במיוחד בילדים צעירים. לחלב צאן יש יתרונות גם בהרכב השומן (בריא יותר) ובכמות הסידן (גבוהה יותר). במספר עבודות שנעשו לאחרונה התגלה שיש לו יתרונות במצבים של אי סבילות לחלב פרה, אסטמה אלרגית ואקזמות ומיגרנות. לחלב צאן מיוחסות גם סגולות רפואיות בריפוי של מספר מחלות (בטיפול באפטות למשל). אולם אי אפשר להתעלם משני חסרונות עיקריים- הטעם השונה והמחיר הגבוה (יחסית לגבינות לבנות של בקר). ניתן כיום למצוא גם גבינות עיזים וצאן ב- 5% שומן..

 

טופו

אינו גבינה, אך  הוא הדבר הקרוב ביותר לגבינה מבחינת ערכים תזונתיים,  עבור אנשים שמעדיפים להימנע ממוצרי חלב. בדומה לגבינה הוא עשיר בחלבון סויה וסידן. הטופו שנבדק (טופו צוריאל) מכיל 6% שומן. 

טופו מכיל פיטואסטרוגנים (אסטרוגן צמחי), מרכיב הנחשב לבריא מאוד לנשים החל מגיל מעבר, אבל שנוי במחלוקת, במיוחד בנוגע לתינוקות ולילדים.

 

 לאחרונה הציע משרד הבריאות להגביל את אכילת מוצרי הסויה והטופו ל- 3 פעמים בשבוע. באוכלוסיה בכלל, ולהעדיף מוצרי חלב על פני מוצרי סויה עבור פעוטות. החסרון העיקרי של הטופו הוא טעמו- או ליתר דיוק העדר טעמו. הדרך הקלה ביותר לאכול טופו היא בכריך, עם מעט רוטב סויה ובצל ירוק חתוך,או עם מימרח חריף, אך ניתן להכניס טופו לתבשילים רבים כמו פסטה וירקות מוקפצים ולהעשיר בכך את ערכם התזונתי (חלבון, סידן).

 

למי לא מומלץ לאכול מוצרי חלב ?

לאנשים הרגישים לסוכר שבו. אכילת מוצרי חלב גורמת להם קשיי עיכול כגון שלשולים, גזים ונפיחות בבטן גם במקרה זה מומלץ לא לשלול את כל מוצרי החלב ולנסות לאכול גבינות קשות וצהובות (דלות שומן כמובן). אלה בד"כ אינן מכילות לקטוז ולכן אינן מפריעות לעיכול לאנשים  שהוכחה האלרגיה שלהם לחלב למי שהומלץ לו על יד מטפל מוסמך להימנע מאכילת מוצרי חלב. במקרה זה חשוב להבין שיש צורך להשלים את כמות הסידן הנדרשת על ידי אכילת מזונות המכילים סידן (דוגמת טופו ומוצרי סויה, סרדינים, טחינה,  ועוד) ולהקפיד על נטילה יומיומית של גלולת.

מכל הכתוב כאן ברור כי לגבינה יש ערכים תזונתיים חשובים, אך החשוב שבהם הוא הסידן. מאחר ולסידן יש ערך חשוב הן בשמירה על העצמות והן לירידה במשקל, כדאי לבדוק את ערך הסידן של הגבינות שאתם קונים ולהעדיף מוצרים עם תכולת סידן גבוהה  גם אם מחירם מעט גבוה יותר.

גבינה היא אוכל בריא. בשנים האחרונות אנו חשופים לדעות המתנגדות לחלב פרה ומוצריו ומייחסות לו ייצור ליחה ותחלואים שונים. לדעות אלו אין בסיס מדעי מוצק עבור כלל האוכלוסייה ונכון להיום כל ארגוני הבריאות בעולם ובארץ ממליצים על אכילת יותר מוצרי חלב, במיוחד בקרב ילדים ונוער הנמצאים בשלב של התפתחות מואצת של עצמות השלד.

 לשמחתנו, יצרני הגבינות בישראל מתחרים על כיסינו- המרזים  ושומרי המשקל, ודואגים לספק לנו מגוון רחב של מוצרים דלי שומן ועשירים בסידן. כל שנותר לנו הוא להחליט מה אנו רוצים לעשות עם תקציב החלב שלנו.

 האלטרנטיבות לגבינות הרגילות הן גבינות עיזים, צאן, טופו וגבינות סויה. אלו אלטרנטיבות טובות ומומלצות בזכות כך שאכילתן תורמת להשגת כמות הסידן היומית הנדרשת.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il