הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - השפעת התזונה בטיפול ביתר לחץ דם.(לחץ דם גבוה )
29/04/2007, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
יתר לחץ דם הוא גורם מכריע במחלות לב וכלי דם, הוא יכול לגרום לשטף דם במוח, לאי ספיקת כליות, לסוכרת, לאוטם שריר הלב וכד'.
מתברר שכ- 90% מבני ה - 50 + נמצאים בסיכון לחלות בלחץ דם גבוה. הגורמים לכך הם – גנטיקה, סיבות סביבתיות והאינטרקצייה ביניהם.
השפעת התזונה בטיפול ביתר לחץ דם.(לחץ דם גבוה )

נבדקו מספר גורמים שעשויים להשפיע על יתר לחץ דם:

 

א.      השפעת משקל עודף.  – ככל שהירידה במשקל הייתה גדולה יותר כך הייתה גם הירידה בלחץ הדם כלומר – עודף משקל הוא גורם מכריע בעלייה בלחץ הדם.

 

ב.       השפעת צריכת נתרן גבוהה. – הוכח שירידה בצריכת הנתרן יכולה למנוע יתר לחץ דם או לפחות להפחיתה. גם כאן ברור שאכילה מרובה של מזון מתועש, בו מופיע הנתרן כחומר משמר, והוספת מלח לאוכל הם גורמים משמעותיים בעלייה בלחץ הדם.

 

ג.       השפעת צריכת אלכוהול  - הוכח שיש קשר ישיר בין צריכת אלכוהול מעל 2 משקאות ביום ועליה

 

ד.       השפעת דיאטות שונות  - בדיאטות צמחוניות  לחץ הדם נמוך יותר אך יכול להיות גורם נוסף. הצמחוניים חיים באורח חיים קצת אחר, בריא יותר, ואולי עושים פעילות גופנית, צורכים מעט אלכוהול, אוכלים יותר פירות וירקות המכילים יותר סיבים תזונתיים, אשלגן והימנעות מאכילת חלבוני בשר. אך בדיאטת ה – DASH המבוססת על צריכה גבוהה של פירות וירקות,מוצרי חלב דלי שומן, גרעינים מלאים, עוף, דגים ואגוזים.הירידה בלחץ הדם הייתה גבוהה יותר.. גורם נוסף לכך יכול  בישראל יכול להיות הכשרת הבשר שנעשית במלח. היות שצמחונים לא אוכלים בשר הם חשופים פחות למלחים.

 

ה.      השפעת סיבים תזונתיים, סידן ומגנזיום.  – עלית בתכולת הסיבים מורידה חד משמעית,את לחץ הדם. לעומת זאת השפעת הסידן והמגנזיום הייתה מזערית בלבד.

 

ו.        השפעת אכילת פחמימות   - עבודות שונות מצביעות על חשיבות אכילת הפחמימות להורדת לחץ דם אך אין הוכחות חד משמעותיות בקשר לכך מכאן שיש סיכוי טוב לאוכלים פחמימות לשמור על לחץ דם תקין.

 

ז.        השפעת אכילת שומנים וכולסטרול  - לא נצפה קשר ברור בין אכילת שומן ואפילו שומן רווי לבין עלייה בלחץ הדם.

 

ח.      השפעת אכילת חלבונים  - רוב העבודות מראות קשר הפוך בין צריכת חלבונים לעליה בלחץ הדם.

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il