הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - מיתוסים
29/04/2008, מאת אור רם - מאמן כושר אישי
היום אתחיל בסדרת כתבות על מיתוסים בנושא האימון הגופני.
בכל חדר כושר כמעט, תמצאו "מומחים", אשר יסבירו לכם באופן מנומק כי הדרך בה אתם מתאמנים אינה נכונה.
מיתוסים

במאמר זה אנסה לעשות סדר בחלק מהמיתוסים השולטים בכיפה, ואשמח לענות בפורום לשאלות נוספות (או: שיעלו בעקבות המאמר).

               

מיתוס מספר אחד: קלוריות נשרפות בדופק נמוך

בחדרי כושר רבים ניתן להבחין ב"צועדים" - אותם מתאמנים חדורי מוטיבציה, הנחושים למגר את הקלוריות באמצעות הליכה מהירה. לשאלתך ישיבו שהם מעוניינים "לשרוף קלוריות", דבר שנעשה, "כידוע", בדופק נמוך.

כמו במקרים רבים, גם כאן, מקורו של המיתוס הוא במשפט נכון שהוצא מהקשרו:

קלוריה (או ליתר דיוק – קילו קלוריה, או בקיצור קק"ל) היא יחידת מדידה פיסיקלית המודדת את כמות האנרגיה שנדרשת בשביל לחמם כמות של גרם אחד של מים במעלת צלזיוס אחת. 

כל מאמץ גופני גובה כמות אנרגיה שניתן למדוד בקלוריות.

הסיבה שנהוג לומר שבדופק נמוך (הליכה ולא ריצה, או כל מאמץ קל אחר) נשרפות יותר קלוריות שמקורן בשומן, היא שאחוז הקלוריות הנשרפות במאמץ נמוך הוא אכן גבוה מהאחוז של קלוריות שמקורן בשומן הנשרפות במאמץ גבוה, אלא שבמספרים אבסולוטיים מדובר בכמות קלוריות נמוכה יותר.

מבולבלים? אני אסביר:

כל פעילות מגבירה במעט את שריפת הקלוריות (כלומר, מאיצה את חילוף החומרים).

ניקח לדוגמא אדם במשקל 70 ק"ג (המספרים אינם מדויקים ומטרתם להמחיש את ההבדל ).

 

 

פעילות

שריפת קלוריות בדקה

שריפת קלוריות ב- %

שכיבה במיטה

1

כמעט 100% (אבל רק קלוריה אחת!)

הליכה

5-8

70% - שומן (3-5 קלוריות)

30% - פחמימות (2-3 קלוריות)

ריצה

8-12

30% - שומן (3-5 קלוריות)

70% - פחמימות (5-7 קלוריות)

 

 

 

המסקנה והמסר החשוב מהטור השבוע הוא :

ככל שתאיצו את תדירות התנועה תשרפו יותר קלוריות:

ריצה במקום הליכה; רכיבה במספר סיבובים גבוה לדקה ובהילוך קל במקום בהילוך קשה; מספר סיבובים מהיר יותר לדקה על המכשיר האליפטי בחדר הכושר – כל אלו יביאו לתוצאות בדמות שריפת קלוריות גבוהה יותר וגם פחות סבל.

כמובן שלא כל מתאמן יכול לרוץ ולא כל מי שיכול לרוץ – יכול לרוץ זמן רב. החדשות הטובות הן שככל שתתמידו – זה ילך ויהיה קל יותר...

בינתיים, תוכלו לגוון בין ריצה להליכה (מה שמכונה "אימון הפוגות") או לשלב מאמץ קצוב בזמן, שאחריו מאמץ נמוך יותר וחוזר חלילה.

ולסיום – כלל אצבע: אם אתה רוצה לשרוף את כמות הקלוריות המרבית, נסה לשמור על הדופק הגבוה ביותר שתוכל לשהות בו לאורך כל האימון בלי קשר לאורך האימון.

 

בשבוע הבא: מה הדרך הנכונה להוריד את הכרס?

 

בהצלחה

 

אור

הכותב הינו מאמן כושר אשר מטפל בבעיות השמנה. לפרטים נוספים: 050-5657523  או  www.orram.com

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
רעות
01/05/2008 14:07:00
כותרת:
אנ לא ודעת אם זה המקום לשאול אבל כוון שהכותב הוא מאמן כושר..
תגובה:
יש מגבלה כמה פעמם בשבוע לעשות כושר?והאם אפשר להתאמן יותר מפעם ביום?
Bell
29/04/2008 16:37:00
כותרת:
אני יודעת שזה לא ממש קשור...
תגובה:
אבל מישהו במקרה יודע כמה קלוריות שורפים בכפיפות בטן? והאם מה שמשנה בכפיפות זה המספר שעשית ביום או הזמן?
כל הזכויות שמורות ©2007-2020 Diets.co.il