הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - פירות, פירות, פירות
01/04/2008, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה.
שוב ושוב אנו קוראים על חשיבות אכילת ירקות ופירות!
כתבות רבות עוסקות בנושא והמון מחקרים מוצאים קשר בריאותי בין אכילת ירקות ופירות לבין בריאותנו. נצבר היום ידע רב על נזקי ההשמנה, על חשיבות התזונה,
פירות, פירות, פירות

על חשיבות הפעילות הגופנית ובכלל על האפשרויות שלנו לקחת אחריות ולדאוג לבריאותנו. במאמר זה נעסוק בנושא הפירות. מומלץ לכל אדם בריא לאכול 3 מנות פרי ביום ( אנשים עם בעיות בריאות כמו סוכרת לדוגמה, חייבים להיוועץ ברופאם או בדיאטנית המטפלת בהם ). הפירות שונים ומגוונים בצבעם ובטעמם ומומלץ להשתדל לגוון עד כמה שאפשר. בואו נבדוק מדוע.
 
בואו נלמד מעט על הפירות

הפרי נוצר ע"י הצמח לתועלתו ולהנאתו. תפקידו: להזין את הזרע, להגן עליו, ולהפיץ אותו באמצעות בעלי חיים ובני אדם. משום כך, הפירות גם טעימים, גם ריחניים וגם מושכים עין בצבעיהם ובצורותיהם הנאים.

הפירות הם קבוצת מזון עשירה בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. המאפיין קבוצה זו הוא טעמם המתוק. קבוצת הפרי עשירה יותר בערכה הקלורי מקבוצת הירק. את הפירות ניתן לאכול גם כפרי מיובש, או לסחוט מהם מיץ – מה שלא כל כך מומלץ כי אז מאבדים את הסיבים התזונתיים.

חשיבות אכילת פירות:

  1. הפירות עשירים בסיבים תזונתיים- חוטים דקים המשמשים יסוד לרקמות של הצמחים. גופנו אינו מסוגל לפרק סיבים במערכת העיכול שלנו. אך הם תורמים לתחושת שובע, מעניקים למזון את טעמו ומרקמו, תורמים לתנועת המעיים ולהתקדמות הצואה במערכת העיכול. לכן, אכילת פרי התפוז בשלמותו חשובה משתיית מיצו. חלק מקליפות הפירות לא ניתן לאכול, כדוגמת: האשכולית בגלל טעמה המר, אך אם נבשל את הקליפה ונסכר אותה, היא תהיה ראויה למאכל.
  2. חשיבות אכילת קליפת הפרי- הקליפה עשירה בסיביים תזונתיים וויטמינים. קילוף הפרי חושף אותו לחמצן ולאור הגורמים להתפרקות חלק מהויטמינים. לכן, יש חשיבות רבה באכילת הפרי עם קליפתו.
  3. הפירות עשירים בויטמינים ומינרלים – ויטמינים (ויטה = חיים) כלומר, חומרים חיוניים לקיום תהליכים שונים בגוף. את הויטמינים גופינו אינו יכול לייצר אותם בעצמו, ולכן הוא זקוק להם ממקור חיצוני (המזון).
  4. צבעי הפירות, תורמים, כל אחד באופן שונה, לבריאותנו, ולכן חשוב לאכול פירות במגוון צבעים.

 

בואו נבדוק את משמעות הצבעים של הפירות השונים.

§         אדום - פירות עשירים בליקופן. מחקרים מוכיחים שאכילת  עגבניות בכול ביום מונעת התפתחות סרטן הפרוסטטה  הפירות האדומים: אבטיח, תות שדה, רימון, פטל, דובדבנים, ענבים אדומים.

§         כתום וצהוב – פירות המכילים בטא-קרוטן ממנו הגוף מייצר ויטמין A והוא עצמו מהווה נוגד חמצון. מחקרים מראים שיעילות הבטא קרוטן מהמזון יעיל כנוגד חימצון, הפירות הכתומים והצהובים: תפוז, מנגו, מנדרינה, משמש, לימון, אשכולית, מלון.

§         סגול – פירות בהם יש ריכוז גבוה של חומרים נוגדי חימצון (אנטיאוקסידנטים). הפירות הסגולים: אוכמניות, ושאר פירות יער.

§         ירוק – פירות המכילים כלורופיל, האחראי על הובלת החמצן בצמחים ובעל תכונות אנטי בקטריאליות.  הפירות הירוקים: קיווי, ענבים תפוח עץ, אגס

§         הפירות החומים: חרוב, תמרים.

 

מעניין לחשוב שבעונת הקיץ החמה והמייבשת גדלים הפירות העסיסיים ביותר כמו האבטיח והמלון המשיבים לנו נוזלים במתיקות ובהנאה. בעונת החורף הקרה והמקוררת גדלים פירות ההדר העשירים בוויטמין C

עם השתכללות החקלאות פותחו היכולות לגידול פירות וירקות לא בעונתם, כמו כן נוספה האפשרות לשמור אותם בקירור. אך ככל הידוע והנחקר יש משמעות לטריות. החומרים הראשונים להיפגע מאחסון ממושך הם נוגדי החמצון. ועל כן מומלץ לצרוך את הפירות בעונתם. הרבה יותר טעים, הרבה יותר בריא, הרבה יותר זול ויש משהו נחמד גם בציפייה לפרי בעונתו. מאד נחמד ל"התחדש" כל פעם בפרי חדש, שלא טעמנו שנה שלימה. זה כיף!

משרד הבריאות האמריקאי פרסם  ב-2005 המלצות חדשות הקוראות לאדם מבוגר לצרוך 5 מנות של ירק ופרי כאמצעי ראשוני לקידום הבריאות. ממוצע הצריכה של פירות וירקות בקרב ילדי ישראל לא מנבא ניצול חשוב של הטמון בירקות ובפירות. הגורמים שנמצאו כמכריעים בבחירת מזונות הם:

  1. טעם
  2. מחיר
  3. ערך תזונתי

 

נשאלת השאלה האם הטריות משפיעה על שלושת הנושאים הללו?

מכיוון "שעל טעם ועל ריח אין להתווכח" כבר אמרו חז"ל, נסו אתם והיווכחו מה ההבדל בטעם בין פרי טרי מהעונה  לפרי מקורר או מיובא מארצות רחוקות.

מבחינת המחיר: מחיר הפירות והירקות זול יותר בשיא עונתם. זו גם דרך טובה להזכיר לנו איזה פרי או ירק נמצא בעונה.

מבחינת הערך התזונתי יש ערך מוסף רב לטריות מכיוון שגורמי החמצון (האנטיאוקסידנטים) נמצאו בשיאם בעונתם.

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
עינת
10/04/2008 11:11:00
כותרת:
דיאטה ופעילות גופנית
תגובה:
אני מתחתנת באוגוסט ולא מצליחה להכנס לשמלות כלה שאני מודדת. ניסיתי כל מיני דיאטות ושום דבר לא מצליח. מה אתם ממליצים?
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il