הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - "קח פרי ותהיה לי בריא"
22/01/2008, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה.
האם נכונה האמרה .
פירות מכילים סיבים תזונתיים המקטינים ומאטים את ספיגת הכולסטרול והסוכרים בדם ומסייעים לעיכול. פירות דלים מאוד בנתרן ומכילים אשלגן המסייע בהורדת לחץ דם ועל כן מומלצים לסובלים עקב לחץ דם גבוה.


פירות מכילים פקטין. שהינו חומר שאינו נעכל וסוחף עמו בצואה את עודפי הכולסטרול. פירות מכילים ויטמינים ומינרלים ביניהם ויטמין C המקטין את רמת הכולסטרול בדם ומגדיל את רמת התנגדות הגוף למחלות שונות. הפירות  דלי קלוריות ( בעיקר בהשוואת למתוקים אחרים כמו שוקולד וממתקים), – מכילים כ- 60 קלוריות למנה של 100 גר`, הם כי עשירים בסוכרים ולכן יכולים לשמש כממתק.

 

יש הרבה מאד אנשים שחושבים שכדאי לתת לילדים מיץ פירות. נכון, מיץ פירות סחוט טבעי בבית, בריא בהרבה ממיצים בבקבוקים. אך בואו נבין מדוע כדאי ללמד את הילדים וגם אותנו, המבוגרים, לאכול את הפרי בשלמותו. מיץ הפרי מורכב ברובו ממים וסוכר, עם ערכים של ויטמינים ומינראלים שונים. לעומתו,  בפרי השלם  יש בנוסף גם  הרבה סיבים תזונתיים.

במחקרים שנעשו נמצא כי עדיפה אכילת פרי על שתיית מיץ פרי. אכילת פרי שלם תורמת לתחושת השובע, מעשירה את כמות הסיבים בגוף ומסייעת לעלייה איטית ומבוקרת של רמת האינסולין בדם.

 

כיצד נגייס את הפירות לתועלת הדיאטה? פרי הוא אפשרות נהדרת לקינוח חייבים משהו מתוק? – פרי הוא תחליף מתוק, בריא ולא משמין כמו מאכל מתוק אחר. פרי משביע ויכול להוות ארוחת ביניים ניתן לגוון מאכלים רבים באמצעות הוספת פרי. משאריות של פרי מהמקרר ניתן לעשות לפתן מצוין – מנת קינוח או מנת ביניים טעימה, מרעננת ופחות משמינה.

פרי טרי עשיר בנוזלים ועל כן הוא הרבה יותר גדול,  מזין, ומשביע !

משוואה לדוגמא:

 אגס אחד -     שני משמשים מיובשים – כ- 70 קלוריות

 תפוח בינוני – שני  תמרים -                 כ- 65   קלוריות

אך הבעיה המרכזית היא בעיקר הפיצוחים. אותם קטנים ו"ממזרים" שכל אחד שווה הרבה קלוריות.

ב- 100 גרם שקדים יש בערך 630 קלוריות. שהן למעשה חצי מכמות הקלוריות היומית המומלצת לאדם מבוגר  שרוצה לרדת במשקל.

ב- 100 גרם אגוזי פקאן,יש בערך 730 קלוריות  – מעל חצי מכמות הקלוריות היומית המומלצת לאנשים בתהליך של ירידה במשקל.

ואם נוסיף אליהם את כל סוגי הפיצוחים – רובם שווים מעל 600 קלוריות למאה גרם. וקשה להפסיק לאכלם לאחר מאה גרם בלבד.

אם בכל זאת נחליט לאכולם – נצטרך לשנס מתנים ולעבוד קשה כדי שלא ישאירו את נזקיהם עלינו.

 

הצעות לפעילות גופנית לט"ו בשבט:

 נטיעת עץ באדמה כולל חפירת הגומה והשקייתה, ניקוש עשבים בגינה  -   שעה לפחות, טיול רגלי בן שעתיים בחיק הטבע, וזאת בנוסף לפעילויות המומלצות האחרות כמו רכיבה על אופניים – רכיבה על אופני שטח, כעת כאשר מתחיל הכול לפרוח, זה טיול מדהים שאפשר לתכננו שיתאים לכול המשפחה. ויש גם חדר כושר וחוגים וצעידה ברחוב ... העיקר לנוע כמה שיותר.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
אלי דבש
26/07/2010 10:30:00
כותרת:
תזונה
תגובה:
תודה על הכתבה אחלה כתבה בדיוק נכנסתי למשטר תזונה חזק מאוד בכדי לשמור על הבריאות, והכתבה הזאת העשירה את הידע שלי.
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il