הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - אחוזי שומן בתוצרת החלב שלנו.
20/11/2007, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
אכילה נכונה, בין אם לצורך הורדת משקל או שמירתו, מורכבת מ 55%-60% פחמימות (מתוך סה"כ הקלוריות הנצרכות ביום), 15% חלבונים ועוד 30% שומן.
אחוזי שומן בתוצרת החלב שלנו.

את השומן ניתן לחלק לקבוצות של חומצות שומן, שומן רווי ושומן בלתי רווי (אשר מורכב מחד בלתי רווי ורב בלתי רווי). מה שחשוב הוא להבחין בין השומנים שמעלים את רמת הכולסטרול הרע, כמו בשר, גבינות ובעיקר שומן רווי ובין אלו אשר יתכן אפילו שמורידים אותו באופן משמעותי כמו שמן זית, שקדים ושמן דגים, או מה שנקרא שומן חד בלתי רווי. את מרכיב השומן יש לצרוך באופן הבא: לפחות שליש שומן חד בלתי רווי (10%) ולא יותר משליש שומן רווי. כלומר סה"כ צריכת השומן הרווי מוגבלת למקסימום 10% מסה"כ צריכת הקלוריות היומית.

 

 רוב האנשים הבינו שמומלץ לצרוך פחות שומנים, ובעיקר פחות שומן מהחי. רובנו בודקים את תווית המזון ויודעים שמומלץ לא לצרוך מוצרים בעלי יותר מ – 5% שומן. וההמלצה הזו בעינה עומדת!

קיימים מגוון של אחוזי שומן וכל פעם מנופפים לנו עם גבינות שמנת של 5% שומן בלבד או גבינות צהובות של 5% שומן כאשר מולם נמצאת קבוצת הגבינות ה"כבדה" יותר של 15% שומן ומעלה.

 

אבל מה זה אומר באמת?

אם ניקח גבינה לבנה בעלת 5% שומן, אותה גבינה מכילה כ- 100 קלוריות ל- 100 גרם גבינה. מתוכן יש 5 גר' שומן שהם 45 קלוריות שמופקות מהשומן. מכאן שבהיבט קלורי אכלנו 45% שומן. ( 45 קלוריות מתוך ה- 100 הגיעו מהשומן.) אם נחשוב או ננסה לצייר לעצמנו את המצב – הרי שבעצם קיימות שתי ספירות אחת סופרת את הכמות – כמה גרם שומן, חלבון ופחמימה יש במוצר, והשנייה – ספירת הקלוריות הבאות מהמזון. כמה קלוריות הגיעו מהשומן, מהחלבונים ומהפחמימות שאכלנו.   

 

אין זה אומר שיש לפנות מהמקרר את כל גבינות ה-5% ומעלה ולהתחיל לצרוך רק חלב 0% שומן, אבל אם חשוב לכם לדעת מה, ובעיקר כמה אתם אוכלים, המידע הזה הוא נחוץ ביותר. כשאנחנו מודעים למרכיבי האמת של המזון, אנחנו נשלב את המוצר השמן יחסית, עם מוצרים דלי שומן ביותר כמו  למשל, עם ירקות או לחמים כאלו שיאזנו בסה"כ את רמת השומן.

לא צריך להתהלך עם מחשבון לאורך כל היום, אבל צריך להאיר את העיניים ולדעת שאם אוכלים מוצר העובר את ההמלצה במסגרת, כדאי לשלבו עם מוצר דל בשומן.

 זה לא שמנסים לשקר לנו.  היצרנים מספקים מידע מאד נכון אך לנו הוא פחות עוזר. אולי אפשר לייעץ להם לרשום על כול מוצר במדויק את כמות הקלוריות המגיעות מהשומן.

במוצרי החלב אך גם במוצרים אחרים, יש לשים לב גם לכמות האנרגיה – הקלוריות שבמוצר. הרבה פעמים יש מוצר ללא שומן  ( 0% שומן ),  אך עם הרבה קלוריות שבאות מפחמימות כמו סוכר או קורנפלור.  

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il