הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - תפוחי אדמה
27/05/2019, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
טוב או רע לדיאטה ולירידה במשקל?
תפוחי אדמה

בימים אלה בהם חגים את ל"ג בעומר ומקפידים על אכילת תפוחי אדמה שרופים, בואו נסתכל רגע על ירק “השורש” הצהוב הזה. מה יש בתפוח אדמה שכדאי לאמץ לתפריט שלנו ומה חשוב שנדע, מה המחיר, אם יש, בשילוב תפוח אדמה בתפריט ירידה במשקל וחשוב לא פחות, מה הדרך הכי טובה לנו לאכול אותו....
תפוח אדמה הוא ירק “שורש” אשר משמש מאות בשנים כמקור לארוחה משביעה, אך האם התפוח טוב לנו ויעיל לבריאותנו, גם כשאנחנו מנסים לא לאכול פחמימות או לפחות לצמצם אותן? האם כדאי לשלב בתפריט דיאטה  לירידה במשקל או דווקא להמנע ממנו?


תפוח האדמה ה"פשוט" וה"חיוור" , על פי משרד החקלאות האמריקני, הוא יבול מזון לבני אדם מספר 1 בארצות הברית  כבר עשרות שנים. כאשר, עד שנות השישים השתמשו בו בעיקר לבישול טרי ורק מאוחר יותר הפכו40% ממנו למזון מעובד כמו צ'יפס מוכן בהקפאה וכד'.
תפוחי אדמה נתפסים אמנם כמזון משמין אך האמת היא שהגדרה זו נכונה רק אם נכין את תפוחי האדמה עם חמאה או שמן וקרם עשיר, או כצ'יפס מטוגן בשמן עמוק לדוגמא. הגדרה זו, של מזון משמין ומזיק, מתאימה בעיקר לצורות המטוגנות כמו צ'יפס, כפי שעולה ממצאי העיתון הרפואי לתזונה קלינית שהתפרסם בארה"ב ב 2017. במאמר הוסבר כי אנשים שאוכלים צ'יפס או תפוח אדמה מטוגן, פעמיים בשבוע, לאורך זמן, נמצאים בסיכון גבוה משמעותית לתמותה מבעיות לב, לעומת אנשים שלא אכלו תפוח אדמה מטוגן או צ'יפס בתדירות גבוהה. מתוך 4,400 אנשים שנבדקו במחקר, למעלה מ 230 נבדקים נפטרו במהלך המחקר – רובם הגדול מהקבוצה שצרכה צ'יפס ותפוח אדמה מטוגן פעמים בשבוע על בסיס קבוע.


במקביל לפרסומים אלה, פרסמה אגודת הדיאטנים האמריקנים כי תפוח אדמה מאודה או מבושל הוא דל קלוריות, כ 110 עד 130 קלוריות לתפוח אדמה בינוני, עשיר במינרלים וויטמינים (6B, ב, אשלגן, סידן, ברזל וזרחן) והוא מסייע לעיכול תקין ותחושת שובע. למרות שחושבים כי הוא רק פחמימה,  יש בתפוח אדמה רגיל רק כ 26 גרם פחמימות, מתוכן לפחות 7% הם סיבים תזונתיים.  עם או בלי קליפה? רצוי עם קליפה מאחר והאשלגן הרב הנמצא בתפוח האדמה, נמצא בעיקר בקליפה והוא  יכול לסייע לאיזון לחץ דם ומניעת מחלות לב. ויטמין  B6 הנמצא בתפוח האדמה בכמות יפה, חיוני להיווצרות חומרים חשובים למוח כמו סרוטונין, וזו סיבה טובה נוספת לשמור ירק זה בתפריט.
לשאלה "האם תפוח אדמה טוב או רע לנו לשילוב בדיאטה לירידה במשקל" – התשובה תהייה חבויה באופן ההכנה והבישול.


אם נשווה בטטות לתפוח אדמה – מה עדיף?
מבחינת קלוריות, חלבונים ופחמימות ואפילו סיבים תזונתיים – ההבדלים לא גדולים מאוד. יחד עם זאת יש משמעותית יותר ויטמין A  ויותר סידן בבטטה לעומת תפ"א רגיל. כך שהתשובה היא – לשלב ולגוון.
מידיי פעם עולה לכותרות דיאטת תפוחי אדמה לירידה במשקל. הדיאטה עלתה בפעם הראשונה בשנות השישים ועולה שוב מידיי פעם בגרסאות שונות. נראה כי שילוב של תפוח אדמה ובטטה מבושלים או מאודים יחד עם סלט ירוק, היא בהחלט גרסה ראויה  למשך עד שלושה חודשים, לירידה של עד 25 ק"ג (בהתאם לכמויות, למינרלים ולרטבים כמובן ולתנאי התחלת הדיאטה כמו משקל, אחוזי שומן בגוף וכד'). תפוח אדמה קלוי ללא שומן, מוקפץ מבושל או מאודה – יתאים הרבה יותר להגדרה של מזון משביע שאינו עתיר קלוריות, טוב לעיכול ולאיזון מינרלים בגוף ובהחלט מומלץ לדיאטה לירידה במשקל.  

        
בתיאבון!


 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il