הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - משמש פרי העונה
18/05/2019, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
כל מה שתרצו לעשות איתו ולא ידעתם
משמש פרי העונה

משמש הוא פרי קטן ועונתי המכיל בתוכו שפע תזונתי. חשוב לנסות ולמצוא משמש טרי אורגני כדי שבאמת נקבל איכות טובה. 17 קלוריות של בריאות.
מישמש טרי מגיע לשווקים רק לתקופה קצרה ממש בסוף האביב ותחילת הקיץ. פרי זוהר וכתום המכיל בטא קרוטן (פרו ויטמין A), ויטמין C ושפע של סיבים תזונתיים בריאים. האנרגיה שלו זוהרת ומעוררת כמו הפרי עצמו. בנוסף, יש בו מגוון רחב של פוליפנולים, אנטיאוקסידנטים וחומרים פעילים נוספים שתורמים לבריאות הלב, העיניים ומערכת החיסון. חלק מהרכיבים שניתן למצוא במשמש הם: קוורצטין, פרו-אנתוציאנידים, חומצה גלית, חומצה פרולית ועוד. בעיית הריסוס והדישון והחדרת חומרים מזיקים לפרי היא אמנם לא חריפה כפי שהייתה לפני עשור, אך עדיין, בריא יותר ונכון יותר למצוא את הגידול האורגני.
חומר נוסף שיש במשמש הוא קטכין שהוא מרכיב טבעי המונע פעילות אנזים חשוב בתהליך דלקתי. על ידי כך מסייעת אכילת משמש למניעת דלקות בגוף. אם מדובר במעי רגיז, או דלקת מפרקים, או בעייה דלקתית כלשהיא אחרת, קטכין יכול לעודד החלמה  ולסייע לאיזון הגוף. הקטכין חשוב ויעיל בתהליכי ירידה במשקל ושריפת שומנים.


משמש הוא פרי נכון ויעיל לשילוב בתפריט ירידה במשקל. משמש אחד מספק 17 קלוריות בלבד, שפע של סיבים תזונתיים ומים. מאחר והפרי חמצמץ הוא יכול להרגיע רעב ולהוסיף לתרומת הרגשת השובע.
אם קניתם משמש שאינו בשל דיו – ניתן לאחסן בשקית נייר ולא במקרר. כך תוך זמן קצר תוכלו להנות מפרי בשל. פרי שהבשיל יכול להישמר במקרר למשך 4-7 ימים. 
קניתם משמש והוא לא מבשיל לכם? הפכו אותו לקינוח מדהים: ½ בקבוק לילט (אפריטיף צרפתי, לבן או אדום), 2 כפות סוכר, 2 זרעי הל כתושים, ½ מקל וניל מגורד, כוכב אניס פתוח, ספל גדול של מים (או כוס וחצי), 3 משמשים חצויים וכף קצפת לקישוט. מה עושים עם כל זה? מכניסים לסיר את הלילט, המים וכל התבלינים כולל הסוכר ומחממים, לא מרתיחים, עד שהסוכר נמס – רצוי לכסות את הנוזל המתחמם בנייר אפייה כמו מכסה. מכניסים את המשמש החצוי ללא הגלעינים ונותנים להם להתבשל מעט ולהתרכך, לא יותר משש שבע דקות. מוצאים את המשמש ומכסים בנייר אפייה. מרתיחים בינתיים את הנוזל עד שהכמות יורדת בחצי. מצננים ומגישים שני חצאי משמש, כף נוזל לילט מבושל וכפית קצפת – מושלם (לא דל קלוריות!)


רוצים עוד רעיון למשמש שלא מבשיל לכם והפעם ללא כל הסוכרים? הכינו רצועות דקות, אך לא דקות מידיי, הקפיצו במחבת והוסיפו לסלט או על גבי אורז לבן.
דרך נוספת היא לאפות משמש אחרי שתבלנו במי וניל וקינמון – טעים לכל ימות השנה.
אפשר ממשמשים בשלים ורכים מידיי להכין ריבה, קרם או קציפה ואפילו רוטב לבשר.
משמש הוא פרי עונתי נפלא שממש עכשיו הגיע למדפים – כדאי לשלב שני משמשים ביום ולקבל שפע של ויטמין A, ויטמין C, אנטיאוקסידנטים רבים ומגוונים ותוספת סיבים טובה – פרי קטן עם יתרונות גדולים.


לבריאות!


 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il