הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - איך הסינים יוכלו לעזור לך להוריד במשקל 7 ק"ג בזמן קצר
18/05/2019, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
מיליארד סינים אינם טועים – נכון? כך לימדו אותי מאז שאני קטנה – אז הלכתי לבדוק.
איך הסינים יוכלו לעזור לך להוריד במשקל 7 ק

לפעמים כדי להצליח צריך לשנות כיוון, לשנות לחלוטין את מה שהכרנו ולהכיר עולם חדש של טעמים ומרקמים. כך הכרתי את התפריט הסיני הפשוט שיעזור גם לך לרדת בצורה יעילה ובריאה בזמן יחסית קצר, כדאי בהחלט לנסות.

לפני כשבוע חזרתי מטיול קצר בבייג'ין, אחת הערים הגדולות וההומות בעולם. בעוד שרוב החברים בילו בשוק הפנינים ושוק המשי – חיפשתי את המקומות המוצנעים והאוטנטיים יותר ושוחחתי (עד כמה שאפשר לשוחח בעזרת מילון אלקטרוני ואפליקציות תרגום) עם צעירים ומבוגרים, מוכרים ומוכרות, נהגים ואנשים שפגשתי בפארקים.
הכי בולט הייה, כמו בארץ, מי שנראה מעט רחב למידותיו הטבעיות, או במילים מקצועיות, בעודף משקל, נהנה מתפריט "מערבי" הרבה יותר מאשר מתפריט סיני. מזון מהיר, ממתקים וגלידות מערביות צבעוניות ומלאות סוכר, מוצרי חלב פרה ופיצות. לעומת זאת האנשים ששומרים על החזות הדקיקה שאנחנו מכירים כמבנה גוף סיני – דבק במסורת הקולינרית המשפחתית.
למרות השוני בתפריט היו מספר עקרונות שחיברו בין התפריטים שסיפרו לי עליהם. יפתיע אותך כנראה שאפשר להכין גלידה טעימה מאבוקדו או מסלק ואפילו מגזר, שלא לדבר על גלידת תה ירוק או פרחים. מסתבר, שאפשר לעבור חיים שלמים מבלי לצרוך מוצרי חלב או דגני בוקר, סטייקים או נקניקים ולמרות שאנחנו מקפידים לומר שאורז מלא עדיף על אורז לבן – כנראה שאפשר בהחלט ליהנות מאורז לבן כשהוא מוכן ומוגש לצד מאכלים משלימים.
רגע לפני שנעבור לתפריט עצמו, חשוב להבין כי גם הסינים רואים בפעילות גופנית חלק בלתי נפרד מאורך חיים בריא. גוף ונפש מתמזגים בטיי צ'י של הבוקר או בהליכה הארוכה של אחר הצהריים עם הכלב (מסתבר שיש הרבה מאוד בעלי ואוהבי כלבים בבייג'ין) הם פחות בונים על המנוי לחדר כושר או קבוצת הליכה מקצועית ומשקיעים את האנרגיה בעשייה עצמה ולא בחיפוש אחר הפתרון החברתי שבפעילות הגופנית. הייה מעניין לראות וללמוד איך דברים עובדים אחרת מכל המוסכמות שלנו ומצליחים.
מה אם כן היא ארוחה סינית? מרק צלול וכיסונים מאודים, אורז "מכוסה" – מנת אורז לבן ועליה ירקות כמו שעועית ירוקה ופטריות, ירקות שורש ועוף או טופו, או שיפודי עוף וכמובן ישנן מנות דג או מאכלי ים אחרים. אטריות אורז  (בדרום המדינה), אטריות מחיטה (בצפון המדינה) ולפעמים אטריות ביצים, הם ארוחת הצהריים המרכזית ברחבי סין, מלווה במרק חריף בחורף ולא חריף בקיץ. לחמניות מאודות וכיסונים. הבשרים העיקריים הם עוף וחזיר והם כמנת תוספת ולא מנה עיקרית.  הסינים פחות נהנים מירקות טריים כפי שאנחנו מכירים – מלפפונים, חסה ועגבנייה הם לא המרכיב העיקרי – אלא כרוביים, שעועית ירוקה וירקות שורש שחלקם פחות מוכרים לנו.

כדי לרדת לפחות 7 ק"ג בזמן יחסית קצר, נאמץ את העקרונות של תרבות התזונה הסינית ונוכל להפוך אותה לדיאטה לירידה במשקל מצד אחד ואורך חיים בריא מצד שני. נזכור כי לצד התזונה רצוי וחשוב לעשות פעילות גופנית. אם תרצו בסגנון סיני – טאי צ'י על בסיס יום יומי יהייה נפלא יחד עם הליכות. אם תרצו להמשיך בחדר הכושר או בשחייה, בפילאטיס או יוגה – הכל מתאים ובתנאי שהפעילות תהייה קבועה ולאורך זמן.


10 העקרונות החשובים לירידה במשקל עם דיאטה סינית:
1. לשתות הרבה תה ירוק (לא ממותק, או ממותק בסטיביה בלבד), 4-6 כוסות ביום
2. להמנע לחלוטין ממוצרי חלב
3. להפסיק לספור קלוריות ולהתחיל להתייחס לאוכל כאל מקור לבריאות והזנה אמיתית. אם נקח לדוגמה משקה דייט כלשהו ונשווה לכף אבוקדו – ברור שאבוקדו יהייה עם 200% יותר קלוריות אך באותה מידה גם הרבה יותר בריא ובעיקר מזין לגוף. להפסיק לאכול כל מה שלא נכון לגוף שלנו, כל מה שלא באמת מזין אותו. סוכר לבן, לחם לבן, תחליפי סוכר מלאכותיים, צבעי מאכל טבעיים או מלאכותיים, בשר מבעלי חיים שהוזנו בהורמונים ותרופות נוספות ועוד. להתחיל להתמקד במה שמכיל חלבון, פחמימות נעכלות הייטב ולאורך זמן, סיבים תזונתיים מסיסים ולהסתכל על האלמנטים של חום וקור באוכל.
4. לאכול אורז לבן טבעי ואיכותי ולא אורז מלא למרות שאנחנו מכירים את יתרונות האורז המלא. מסתבר שעל פי התרבות והרפואה הסינית, האורז המלא מכיל סיבים לא מסיסים ועלול לגרום לנפיחות וכאבי בטן ולבזבז אנרגיה יקרה על עיכול במקום הזנה.
5. איזון המרכיבים שעל הצלחת. ארוחה צריכה לכלול, לפי התורה הסינית, מרכיבים רטובים ולחים ומרכיבים יבשים ופריכים. מרכיבים שהם מחממים ומקריים כך שיחד הם מאוזנים. חשוב לכלול חלבון (כמו שעועית מנג, טופו או שעועית מאש) עם פחמימות (כמו אטריות אורז או אטריות חיטה).
6. לאכול 3 ארוחות מדודות ביום ולא לוותר על אף אחת. ארוחות מאוזנות. ארוחות שבכולן יש מספיק נוזלים. קערה אישית של אורז עם ירקות ובשר או טופו, קערה אישית של מרק וכד'.
7. לכלול מרק בכל ארוחה. מרק צח עם ירקות ובשר או טופו. רצוי מרק עם התססה כמו מרק מיסו. כך נוכל לקבל את הפרוביוטיקה שאנו זקוקים לה. מרק ממלא ומאזן וכמובן מרווה וממלא את דרישות הגוף לנוזלים.
8. לאכול לאט! כשאוכלים לאט, מתבוננים בצלחת ובמזון, עושים הפסקות מידיי פעם – השובע מגיע מהר מכפי שנתכנן. חשוב להפסיק לאכול כששבעים ולא להיכנע למשפט "אבל חבל לזרוק". יותר חבל להפוך את הגוף שלנו לפח האשפה שלנו או של המשפחה. לאכול לאט, ליהנות ולהפסיק כששבעים. הפתרון ללא לזרוק – לקחת מנות קטנות ואת מה שנשאר בצלחת המרכזית למחזר למחרת כמנה אחרת. אורז שנשאר אפשר למחרת להגיש כאורז מטוגן (מוקפץ ללא שמן או עם מעט שמן שומשום או אבוקדו לדוגמה).
9. להפוך את הירקות לדבר המרכזי בארוחה. אם לדוגמה אנחנו רגילים להגיש מנת בשר משמעותית ולצידה ירקות – הגיע הזמן להפוך את היוצרות – מנת ירקות משמעותית ולצידה בשר כזה או אחר.
10. פירות כקינוח או פינוק ללא המתקה. להימנע ממתקים וארוחות ביניים. הפירות ישלימו את הצבעים. רצוי פירות מרווים ומשביעים.

כדי לרדת מהר יחסית, בריאים ושבעים, דיאטה לירידה במשקל או תפריט סיני לבריאות טובה יותר, איך שתבחרו לקרוא לתכנית – זה אפשרי ואפילו מומלץ. לזכור לאכול 3 ארוחות ביום, לשתות תה ירוק, לשלב מרק (רצוי מיסו וירקות) בכל ארוחה, להפוך את הירקות למרכז הארוחה ולאכול רק עד ששבעים וחשוב לא פחות – לוותר לחלוטין על מוצרי חלב. אוכל צריך להיות מהנה ומזין לכן שינוי בהרגלי הצריכה הם בעיקר שינוי בחשיבה. כשמרגישים טוב יותר, נראים טוב יותר ואז קל להמשיך.


בהצלחה!


 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il