הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - אולי זו בלוטת התריס ?
23/03/2019, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
חלון לנדנדה שבין השמנה לירידה במשקל
אולי זו בלוטת התריס ?

אם ניסת לרדת במשקל, עברת דיאטות מסוגים שונים, פעילות גופנית ושיטות שונות לרדת במשקל ועדיין לא הגעת למשקל הרצוי ואפילו לא קרוב – אולי הבעייה היא בבלוטת התריס שלך!

קצת עלייה במשקל, עייפות פה ושם ומחזור לא סדיר בגילאי העשרה והעשרים הן תופעות נורמליות. כאשר התופעות מתגברות והופכות לעייפות כרונית לדוגמא, עלייה במשקל לאורך זמן וקושי ממשי לרדת גם תוך כדי דיאטה משמעותית המכוונת לירידה במשקל – חשוב לבדוק את פעילות בלוטת התריס ולברר אם קיים מצב קליני של תת פעילות בלוטה זו.
לפעמים יש צורך לחשב את המסלול מחדש בכל הנוגע להשמנה וירידה במשקל כשמדובר בנשים. ד"ר אביבה רום, רופאה אמריקנית, פיתחה גישה ייחודית אשר שמה במרכז את יחסי הגומלין בין בלוטת התריס לבלוטות נוספות כמו בלוטת יותרת הכליה (האדרנל), ההיפופיזה וההיפותלמוס – בלוטות חשובות במוח שלנו. תפקידן של כל הבלוטות ההלו הוא להפריש הורמונים (חומרים אשר נוצרים ומופרשים במקום אחד בגוף ומשפיעים במקום אחר), לפעול ולהפעיל בין היתר גם את מאזן הרעב/שובע, השמנה/איבוד משקל, סוכר/אינסולין/גלוקגון, הורמוני המין ועוד.

 
בלוטת התריס היא בלוטה קטנה בצורת פרפר הנמצאת בחלק הקדמי של הצוואר שלנו.  בלוטה זו היא הווסת העיקרי של האנרגיה עבור הגוף כולו. הורמוני בלוטת התריס אחראיים על ויסות חילוף חומרים של חלבונים, סוכרים ושומנים. שיווי המשקל ורמות הורמונים אלה אחראיים על החשק המיני, על דימום המחזור החודשי, על לחץ דם וכמובן על מה שמטריד אותנו לא פחות – היכולת לרדת במשקל, לשרוף קלוריות.
כדי לא להכנס עמוק מידיי להסברים ביוכימיים, אפשר לומר כי באופן כללי שבלוטת התריס לוקחת יוד והופכת אותו לאנרגיה הזמינה לתפקודים רבים בגוף בצורת – 3T טרי-יודו-טירונין (שנוצר מהפרו-הורמון תירוקסין 4T), מדידת הורמונים אלה מצביעים על איכות תפקוד בלוטת התריס. המעבר מ 4T ל- 3T נעשה על ידי מספר אנזימים (הסוג האחראי על כ 80% מהפעילות הוט מסוג I והוא פועל בכבד, בכליה ובבלוטת יותרת המוח). אלטרוקסין לדוגמא, התרופה המוכרת לטיפול בתת פעילות תפקודי בלוטת התריס, מעודדת הפיכת T4 ל-T3 שזו הצורה הפעילה של ההורמון.
באופן כללי אפשר להגיד שיש שתי בעיות מוכרות של תפקודי בלוטת התריס: תת פעילות (היפותירואידיזם) ופעילות יתר (היפרתירואידיזם). בעיות אוטואימוניות של תת ויתר פעילות נקראות מחלת השימוטו (תת פעילות הבלוטה על רקע אוטואימוני) וגרייבז (פעילות יתר על רקע אוטואימוני). קושי משמעותי לרדת במשקל יכול לנבוע מתת פעילות בלוטת התריס.  חוסר איזון שומנים בדם, כולל כולסטרול גבוה, תופעות שחוזרות על עצמן במיוחד בעודף משקל – בהחלט יכול להיות שהבעייה היא חילוף חומרים איטי בשל תת פעילות של בלוטת התריס.


כדי לעזור לבלוטת התריס לתפקד טוב יותר, שנהייה פחות עייפים, נדאג למערכת חילוף חומרים טובה יותר ולהעלות את איכות החיים בגיל המעבר – יש צורך להזין את בלוטת התריס.
התזונה שלנו צריכה להיות תומכת ומספקת את מה שהבלוטה זקוקה לו. המינרליים החשובים ביותר עבור בלוטת התריס הם יוד, אבץ וסלניום אשר ניתן בכמות מסויימת למצוא במזון. כתוסף תזונה המכיל יוד אני ממליצה על מוצר של סולאריס (אפשר לרכוש ב iherb או בחנויות טבע מובחרות).
תפריט עשיר באצות ים כמו נורי, וואקמה, קומבו, טונה, שזיפים מיובשים, שעועית לימה – יכול בהחלט לתרום לרמות טובות של יוד. אגוז ברזיל אחד עד שניים ביום יתנו לנו את תוספת הסלניום האופטימאלית. כמקור לאבץ נוכל לשלב דלעת, דלורית, קטניות, גרעיני חמניה, גרעיני דלעת, שקדים ואפילו קוביית שוקולד מריר איכותי תוכל לתרום למשק האבץ.  אם ניסיתם להגביר את קצב הפעילות הגופנית, הלכתם קילומטרים ביום וניסיתם כל דיאטה אפשרית ועדיין לא הורדתם כמעט במשקל – כדאי לפנות לרופא/את המשפחה לבדיקת פעילות בלוטת התריס שלכם.


לבריאות!


 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il