הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - שוב כואבת לך הבטן?
03/02/2019, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
המזונות שכדאי להשאיר מחוץ לתפריט הדיאטה שלך
שוב כואבת לך הבטן?

כל יום יש לפחות שלושה אנשים ששואלים אותי לגבי כאבי בטן או מתלוננים על כאבי בטן בשל דיאטה לירידה במשקל.
חלקם אוכלים מוצרי חלב כי זה מה שרשמו להם, למרות שעל פי כל התסמינים הם רגישים לחלבון החלב, חלק רגישים לגלוטן ופשוט לא ידעו והרבה מייצרים גזים או שלשולים, מסיבות מאוד מגוונות. לכן, התאמת תפריט צריך להיות עניין אישי. כך שאם כואבת לך הבטן כי התחלת דיאטה חדשה – כדאי לבדוק ולהתאים את התפריט מחדש ואלי לשקול הוספת פרוביוטיקה או אנזימי עיכול.
המגוון העצום של הדיאטות והתפריטים יכולים מאוד לבלבל ולהשאיר אותנו עם כאבי בטן, גזים ואף עצירות או שלשולים. מה עושים כשרוצים לעשות דיאטה בכל זאת ולרדת המשקל? לפעמים מספיק לשנות מוצר מזון אחד או קבוצת מזונות אחת ולפעמים פשוט חסר חיידקים שיסייעו בפירוק או אנזימי עיכול. אם אנחנו מייצרים יותר מידיי גזים – נראה כי יש בעיית עיכול או רגישות למרכיב מזון.


מה הם המזונות שעלולים לגרום לנו לכאבי בטן?
פירות הדר אם שילבו לכם בתפריט מיץ אשכוליות או תפוזים טבעי או שהחלטתם להתחיל את דיאטת האשכוליות המפורסמת ייתכן שתסבלו מגזים או שלשולים בשל כמות הסיבים הגבוהה בפירות אלה. כך שפשוט, מי שרגיש – שימעיט בפירות הדר.
ממתיקים מלאכותיים ומסטיקים "ללא סוכר"  הסורביטול, ממתיק מלאכותי שמשלבים פעמים רבות במוצרים "דיאטטיים" או מסטיקים ללא סוכר, יכול במקרים רבים לגרום להתכווצויות בבטן ואף לשלשולים. כמו הסורביטול ישנם ממתיקים נוספים שעלולים לגרום לשלשולים ולכן אם אתם רוצים להמתיק השתמשו או בסוכר קוקוס שהוא הרבה יותר בטוח לסוכרתיים מסוכר רגיל או סוכר חום, או שאפשר לעבור לסטיביה.
דגנים מלאים יש אנשים שמגיבים לכמות סיבים גדולה בבת אחת עם כאבי בטן וגזים או שלשולים. אם עד היום נמעת מקמח מלא, לחם דגנים מלאים או אורז מלא – יש לתזונה בריאה זו בהדרגה. עד מנה אחת של פחמימות אורז מלא, קינואה מלאה, דגני בוקר שהם מסובין או עד שתי פרוסות לחם דגנים מלאים ביום. אחרי מספר ימים ניתן לעלות במינון הסיבים בהדרגה.
קטניות אנשים רבים סובלים מגזים ונפיחות אחרי חומוס, שעועית ואפילו עדשים. כדי לחוש פחות נפיחות ופחות התכווצויות בבטן, כדי להשרות את הקטניות במים למשך הלילה (או 6-8 שעות) להחליף מים פעם אחת לפחות ואז רק לבשל. דרך אחרת היא לאכול רק קטניות מונבטות. כך גם נזכה ליותר חומרים מזינים וגם נפתח פחות גזים ונפיחויות.
כרוביים ברוקולי כרוב ירוק או אדום וכרוביים אחרים יכולים לגרום לפעמים לכאבי בטן ונפיחות בדומה לקטניות. הסיבה היא הסוכרים שבירקות אלה המתפרקים על ידיי חיידקי המעי ויוצרים בתהליך עודפי גזים. בנוסף, יש בירקות אלה סיבים יחסית רבים שגם הם עלולים לגרום לאי נוחות ונפיחות. מאחר וירקות ירוקים אלה חיוניים והם מקור נהדר למינרלים כמו סידן, ברזל, סלניום ועוד, לא נרצה לוותר עליהם. מי שרגיש יצטרך לאכול ירקות אלה מאודים או מבושלים בלבד וכך ימנעו לפחות חלק מהתסמינים.
ישנם אנשים שסובלים באופן כמעט קבוע מכאבי בטן או גזים, מבלי לדעת בדיוק איזה מזון גורם לכך. ייתכן כי מדובר בצמיחת חיידקים מוגברת במעי הדק תופעה הנקראת SIBO, אנשים אחרים עלולים לסבול ממעי רגיז או אחת מהמחלות הדלקתיות של המעי כמו צליאק קוליטיס או קרוהן.

כך שאם התחלת דיאטה חדשה לירידה במשקל והיא גורמת לך לכאבי בטן, גזים או שלשולים/עצירות – לא צריך להיבהל אלא פשוט להתאים מחדש את התפריט. כך גם ינשרו הקילוגרמים וגם הגזים. אם התופעה ממשיכה כדאי לגשת לרופא או רופאת המשפחה או למדקר/ת המשפחתי/ת לבדוק את העניין.


לבריאות!

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il