הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - הרבה מעבר לסין- תזונה נכונה וירידה במשקל
08/12/2018, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
"מחקר סין" מסכם מאות מחקרים תזונתיים בעולם העוסקים בקשר בין תזונה למחלות שונות, כולל עודף משקל ומשקל יתר
הרבה מעבר לסין- תזונה נכונה וירידה במשקל

הסקר המקיף פורסם על ידי פרופ' קולין קמפבל, פרופ' לביוכימיה תזונתית מאונ' קורנל היוקרתית. מחקר שמקיף בדקות של 6,500 אנשים בעשרות מחוזות בסין ובפיליפינים, אלפי נחקרים בארצות הברית וכן מתבסס על נתוני סקר בקרב מיליוני סינים אשר פורסם על ידי הממשל הסיני.
מחקר סין מציין אורח חיים, תזונה ותחלואה מלווים בבדיקות דם ושתן. הסקר התחיל בשנות השמונים ופורסם כעשור מאוחר יותר ולמעשה ממשיך ומתקיים לאורך השנים גם היום. עדכונים למחקר המקיף מתפרסמים אחת למספר שנים  אך מסקנות הבסיס נשארות זהות.
במחקר עלה, מה שידוע גם היום כי 2/3 מאוכלוסיית ארה"ב סובלים מעודף משקל וממשקל יתר, המעכבים את התפקוד התקין, חושפים למחלות כרוניות וכד'. ממצאים אלה הולכים וחודרים לכלל האוכלוסיה המערבית ולכן יש חשיבות גבוהה לפי קמפבל וחוקרים נוספים לא רק לצמצם את הקלוריות הנצרכות או לבטל מוצר כזה או אחר בתפריט אלא להתמקד בפיתרון ארוך טווח ולעבור לתזונה טבעונית בלבד. תזונה המבוססת על מזונות מלאים ואיכותיים מהצומח. בשילוב תזונה איכותית צמחית ופעילות גופנית מסכם המחקר, כי גם לנטייה גנטית להשמנה או תחלואה אחרת – תהייה השפעה מעטה באופן בולט וסיבוכים רבים יכולים להמנע.


במהלך המחקר נתבקשו אוכלוסיות שלמות לעבור לתזונה צמחית, כמו לדוגמה מעבר של 4,500 מטופלים שסבלו ממשקל יתר, בפריטקין, לתזונה צמחית מלאה, ללא הגבלת כמויות ועם שילוב פעילות גופנית מתונה. לאחר 12 ימים כבר יכלו לראות את התוצאות שעמו על ירידה של 2.5 ק"ג בממוצע וירידה של 12 ק"ג לאחר שנה.
קמפבל מזהיר מפני תזונה צמחונית מתועשת ומפני קמחים וסוכר שאפשר לכלול בתפריט צמחי אך ההשפעה שלהם מאוד שלילית גם על המשקל וגם על הבריאות. כבר בשנות השמונים מציין קמפבל את הרעילות שבקמח ובסוכר הלבן. העדפת צריכת מזונות עשירים יותר בשומן על חשבון סוכרים – כפי שניתן למצוא בתזונה צמחית.
סוכרת מסוג II הנפוצה באנשים הסובלים ממשקל יתר, השמנה ועודף משקל מגבירה באופן משמעותי את הסיכון למחלות לב, ארוע מוחי ולחץ דם גבוה. סוכרת יותר ממכפילה את סכנת העיוורון, מחלות כליות ומחלות החלשות של מערכת העצבים כולל כאבים כרוניים.


קמפבל  גם מציין כי אם בעבר היו מבוגרים בני 40+ לוקים בסכרת הרי שכיום יותר ויותר ילדים לוקים בה, רובם על רקע של השמנה וצריכת סוכרים ומזונות מעובדים.
באוכלוסיית יפן, הניזונה בעיקר ממזון צמחי ודגים, נמוך שעור התחלואה בסכרת פי ארבע מאשר אוכלוסיית מהגרים יפנית בארה"ב הניזנה תפריט מערבי אמריקני. מחקר, שנכלל אף הוא בסקר, בקרב קרוב ל 4000 נשים במדינת איווה בארה"ב, הראה כי הנשים לא סבלו כלל מסכרת, בהשוואה לנשים אחרות, בנות גילן ומעמדן החברתי כלכלי – כשהמסקנה הייתה התזונה שלהן. נשים אלה צרכו אך ורק דגנים מלאים, סיבים תזונתיים ושפע ירקות. ג'יימס אנדרסון, אחד מחוקרי הסוכרת המוערכים ביותר בארה"ב בדק את צתב המטופלים שאוכלים לפי המלצות התאחדות הסכרת האמריקנית (שמגבילה סוכרים, מאפים וקמחים וממליצה על מזון דל שומן) לעומת תפריט צמחי לחלוטין. לאחר 21 ימים של מעקב עברו 99% מהנחקרים בתפריט הצמחי ויתרו לחלוטין על תרופות נגד סוכרת וכן מטופלים מסוג סוכרת נעורים (סוכרת I ) ירדו בכ 40% בכמות האינסולין לה היו זקוקים.
קמפבל גם בחן השפעת מוצרים מן החי על הקדמת הווסת הראשונה, איחור בהפסקת הווסת ורמות גבוהות בדם של הורמונים נשיים (כגון אסטרוגן ופרוגסטרון)  כל אלה בעלי השפעה ישירה על מבנה הגוף ועל נטייה להשמנה. לפי קמפבל וחוקרים נוספים המוזכרים בסקר, ניתן בחלק גדול מהמקרים למנוע מראש רמות אסטרוגן מסוכנות על-ידי תזונה צמחית.


נקודה נוספת שמעלה קמפבל היא התחלואה בבריחת עצם, בדלקת מפרקים ובהחלשות העצמות. המיידע שאנו מקבלים מהרופאים ואף מתזונאים מסויימים הוא בעיקר על יתרון מוצרי חלב בשל הסידן ומהיכן אם לא מוצרי חלב נקבל סידן זמין? במחקר ששולב בסקר מצוין באופן מפורש כי תפוצת המחלה גבוהה באופן מובהק דווקא באוכלוסיות שצורכות יותר מוצרי חלב.
חלבון מן החי מגביר את החומציות בגוף, ותגובת הגוף לאיזון החומציות כרוכה בהפרשת סידן. למעשה, מחקרים סמכותיים מראים שגם צריכת סידן מוגברת, מגדילה את הסיכון לאוסטיאופורוזיס. חלב פרה עשיר הן בחלבון (מהחי) והן בסידן, ולכן הוא מזיק יותר. קמפבל מסביר כי פעילות גופנית יחד עם תזונה צמחית יהייה המפתח גם בטיפול וגם במניעת מחלות אלה.

לסיכום, מחקר סין הוא אוסף מחקרים חובקי עולם בהשוואה לאורך החיים הסיני. המחקרים כולם עומדים על חשיבות התזונה גם למניעה וגם לטיפול במחלות. עולה כי למרות העדכונים המתפרסמים אחת למספר שנים – הבסיס והמסקנות משנות השמונים המאוחרות לא משתנות אלא רק מתחזקות.
אם רוצים להיות בריאים צריך לאכול אוכל שהוא נכון לנו. תזונה צמחית בשילוב פעילות גופנית הוא המפתח לירידה במשקל לטווח ארוך ללא קפיצות משקל. ירידה ואיזון סוכרת, איזון הורמונלי שיעזור לנו לרדת במשקל במיוחד בגילאי 50+ ויסייע במניעת מחלות מפרקים שונות.
לעבור לתזונה צמחית בלבד הוא מהלך קשה אך אפשרי – יש מגוון דרכים להגיע למטרה וכדאי לבחור בדרך שמתאימה לכם ותחזיק מעמד.


לבריאות!


 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il