הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - דיאטת "לא נעים לי" לחנוכה
04/12/2018, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
כולנו מתארחים ומארחים עם מגש לביבות או סופגניות, עם בורקסים ומיני מטעמים שמנים ומסוכרים בהתאם למסורת החג – איך אפשר לעבור את 8 ימי החנוכה ללא עודף של 8 ק"ג במשקל?
דיאטת

7 המלצות חמות ומתוקות לחג חנוכה נעים ולא משמין
בעידן שבו המונחים "ללא גלוטן", "ללא פחמימות" או "ללא לקטוז", בוודאי "ללא סוכר" הם מונחים מוכרים ומוצהרים על תפריט מרבית המסעדות ובתי הקפה בארץ, חג החנוכה המסורתי הפך לקצת קשה יותר לעיכול. דווקא בשל מודעות הציבור לנזקי הטיגון והסוכר והמעבר לסופגניות מיני, לביבות לא מטוגנות ומאכלים דלי קלוריות, הגיח לפני כשלוש שנים טרנד "סופר סופגניות" או "איך להפוך את הסופגניה  המסורתית והצנועה לגנדרנית ומוגזמת יותר" . ככל שנהייה יותר בפוקוס על תזונה בריאה יבואו התעשיינים ואנשי השיווק עם רעיונות וגירויים קשים עוד יותר לסירוב.  עולם השיווק מנסה להראות לנו כי הבחירה שלנו הצרכנים – בפחות קלוריות, פחות שמן ופחות סוכר לא רלוונטי  ומעלה לכל פינה שילוט ענק ומגרה מעולמות תוכן אחרים כמו עיצוב. כדי שהגירוי יהייה קיים, הדחף לקנות ולאכול יהיה קיים אבל בכלל לא נשייך את הדיעה שלנו על מזון לא בריא למוצר שרוצים שנקנה ונאכל. גירויים והתעוררות התשוקה על בסיס אופנה או טבע תהייה "לגיטימית" יותר מאשר חשק ללקק את הריבה המסורתית של הסופגניה שכבר הבנו והפנמנו שהיא מזיקה לנו. כדי לשכנע לבחור לא בסופגניה גדולה (כי זה כבר בחרנו  - שלא )  אלא ביצירה מיוחדת ומדהימה (אומנות ויצירה, אופנה ועיצוב) עולים קמפיינים מגרים "עוקפי הגיון והחלטות". במקום חווית הבית המוכרת, הסופגניה הנעימה והמסורתית (שאמרנו לה "לא תודה"), נקבל חוויה של עולם אחר, שיעורר בנו את הצורך לקנות, לטעום ולרוב להשאיר לפחות חצי על הצלחת.  אז גם לקמפיינים מעוררי החשק נוכל להגיד "לא תודה", קשה מידיי?

מה בכל זאת נוכל לעשות כתשובה לכל מאכלי החג המסורתיים ו"החדשניים" ואיך נוכל להפוך את חנוכה לחלק מתפריט דיאטת ירידה במשקל ולא עליה במשקל? הנה 7 המלצות בסיסיות ושימושיות לימי החנוכה:
1. המחשבה "לא נעים לי" להגיד לא, "לא נעים לי" לא לקחת כי טרחו/קנו/סידרו/מה יגידו/כולם אוכלים  – פשוט לא קיימת.
זכרו כי מאוד יעריכו אתכם אם תגידו בצורה גלוייה כי אתם בחרתם בתהליך מסויים או שאתם כפופים לתפריט דיאטה מסויים ושאתם ממש שמחים להיות עם כולם ושאתם בחגיגה עבור החברה הנפלאה/המשפחה המאושרת ולא בשביל האוכל. באתם בגלל החברה והמשפחה ונשארתם למרות האוכל.
2. אפשר להביא למארחים צלחת פירות חתוכים אשר תכלול גם פירות שאתם יכולים לאכול. אפשר להביא מבחר סוגי תה צמחים וחליטות וכחלק ממקומכם כאורחים משתפי פעולה – תשתו כוס תה עם כולם.
3. אם אתם מארחים – תתפלאו כמה מהר יעלמו קפיסי הירקות ועגבניות השרי מצלחת הירקות החגיגית שתכינו. מה עם שמן? שהרי שמן הוא העניין במאכלי החג? שימו צלוחית טחינה במרכז צלחת הירקות (הנה לכם נציג מכובד של שמן )
4. אפשר להחליט שבמהלך החנוכה יהיה ארוע אחד, בו אתם בטוחים שלא תצליחו לעמוד בפיתוי, שבו תאכלו את הסופגניה היחידה שלכם השנה. תחליטו מראש אילו מבין הארועים, איזו סופגניה היא הבחירה השנתית שלכם – ותהנו ממנה. זכרו שכשאתם מתכננים ובוחרים בצורה מודעת אתם יכולים לעמוד באתגר טוב יותר.
5. בואו שבעים לאירוע חנוכה. אכלו בזמנים שנכונים לכם ולתפריט שלכם והגיעו במטרה להנות ולא לאכול. כשרעבים קשה יותר לא לנשנש. מתחילים בפירות או בירקות ואם אין אז רק רבע סופגניה ומאוחר יותר בלי לשים לב תגלו שאכלתם שתי סופגניות, פשטדה ולביבה אחת או שתיים. חבל.
6. כשאתם מארחים, תהיו עם האורחים שלכם, הכינו הכל מראש ובמודע. אל תנשנשו וכשהאורחים באים תהיו איתם. תנו לאורחים לגשת לקחת בעצמם ואל תגישו. כך תהיו עסוקים במהות המפגשים – החברה והמשפחה ולא האוכל.
7. תקפידו להיות עם כוס שתיה ביד, רצוי חמה. אם תהיו עם ידיים פנויות – הן מהר יותר תמצאנה את דרכן לצלחת. ידיים תפוסות עם כוס שתייה תעזור לכם להראות חברותיים יותר, משתתפים במסיבה, וגם תעזור לכם לא לגעת באוכל. שתייה חמה תקח זמן להצטנן עד שתשתו ממנה ועוד זמן לסיים את המשקה – כך שסך הכל הכוס תהייה בידכם זמן רב יותר לפני שתתרוקן.

עוד ימים ספורים וחג שמנמן וריחני זה גם הוא מאחורינו. אפשר להגיד לא לפרסומות המגרות כשנבין על מה הן מנגנות, נוכל לומר לא לסופגניות של הדודה מבלי שתעלב ואפשר בהחלט לארח ולהתארח ולא לסבול ממחסור בסוכר.
השנה נוכל לעבור יחד חג טעים בריא גם מבלי לעלות במשקל. חג בו לא נשבור את התכנית שלנו למזון בריא יותר ונוכל אפילו לרדת במשקל.


בהצלחה וחג שמח!



 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il