הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - דיאטה קטוגנית
17/11/2018, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
דיאטה קטוגנית – מה זה?
למה יש סביבה כל כך הרבה רעש והאם מה שממליצים היום כדיאטה קטוגנית לירידה במשקל היא באמת דיאטה קטוגנית? מה יש בדיאטה ה"חדשה" ששובר כל כך הרבה מיתוסים?
דיאטה קטוגנית

בהמשך לשבוע שעבר, השאלות שנשאלתי לגבי הדיאטה הקטוגנית ומה ההבדלים בין מה שמומלץ לסובלים מאפילפסיה למי שמעוניין לרדת במשקל, החלטתי לדייק ולאפיין קצת יותר את סוגי הדיאטות הקטוגניות. על כל אלה ועוד בכתבה של היום.
דיאטה קטוגנית נולדה בתחילת המאה העשרים כדי לסיי

ע בטיפול לילדים הסובלים מאפילפסיה, או במונח המוכר יותר – מחלת הנפילה. מדענים גילו כי דיאטה עשירה מאוד בחומצות שומן וענייה מאוד בפחמימות מסייעת למוח לפעול טוב יותר ואולי "תקין" יותר במידה ויש "קצר" בתקשורת בין תאי עצב, במיוחד כשמדובר על מוח מתפתח בילדים.

שמה של הדיאטה הקטוגנית בא מהמילה קטון – או גופי גטו, המשתחררים מהכבד כמולקולות עשירות באנרגיה בזמן שקיים מחסור בגליקוג בכבד או גלוקוז זמין (סוכר/פחמימוות זמינות) בגוף. הרעיון בדיאטה זו היא להסב את הפעילות המטבולית של הגוף מניצול סוכרים לניצול שומנים למטרות אנרגיה. כלומר להשתמש הרבה יותר בקלוריות שומן מאשר בקלוריות מפחמימות. לפי תאוריה זו, נשמע שכשאנחנו לא מקבלים פחמימות מהאוכל, הגוף יפרק את החלבונים והשומנים בכדי לקבל את ה"דלק" שהוא צריך. "דלק" שמצריך יותר השקעה ולכן הגוף ייקח מהמאגרים (מאגרי שומן) יותר. האמת היא מרכבת הרבה יותר אבל הכיוון הוא דיאטה לירידה במשקל יחד עם "הזנת המוח".


יתרונות בדיאטה עם אחוזי שומן גבוהים במיוחד, בהנחה שמקורות השומן איכותיים מאוד – א. חומצות שומן זמינות למוח ולכבד ב. הדיאטה יעילה גם לירידה במשקל בילדים ובמבוגרים ומאפשרת שינוי הדרגתי לתזונה מאוזנת יותרבהמשך. ג. נמצא כבר ב 2008 כי הדיאטה מסייעת באיזון רמות הסוכר בדם ובמניעת עמידות לאינסולין.  ד. במחקר קליני ארוך מהרגיל, נמצא כי גם נוער וגם מבוגרים הלוקים בסוכרת נעורים (סוכרת מסוג I ) יכולים להנות מדיאטה קטוגנית לאיזון הסוכר.


החסרונות של דיאטה קטוגנית: א. עלולה להיות מאוד מסוכנת במידה ומקורות השומן הם ממקור לא איכותי ולא מאוזן. ב. עלולה להוות סכנה משמעותית של חמצת – קטוזיס בכלל האוכלוסיה ובנשים בהריון במיוחד. ג. נמצא כי מי שהתמיד בדיאטה קטוגנית למשך מספר שבועות עד מס חודשים וחזר לתזונה "רגילה" העלה במשקל בצורה מהירה ובאחוזים גבוהים יותר מאשר מעברים בין סוגי דיאטות הכוללות פחמימות. הפתרון למי "שנשבר" או שיש סיבה רפואית להפסקת הדיאטה היא מעבר איטי לדיאטה אחרת לירידה במשקל ולהיות תחת פיקוח דיאטנית או צוות רפואי מתאים אחר.


דיאטה קטוגנית קלאסית מתייחסת ל יחס של 4:1 כלומר על כל גרם פחמימה או חלבון 4 גרם שומן. נקח דוגמה: באבוקדו בינוני ללא קליפה (כ 175 גרם) יש כמעט 279 קלוריות ומתוכן 25 גרם שומן. חלבון ופחמימות יש יחד כ 18 גרם. לכן, כדי לאזן לדיאטה קטוגנית קלאסית נצטרך להוסיף עוד שמן זית כלומר כף מלאה של שמן זית על אבוקדו בינוני אחד – כבר פחות מזמין, נכון?


דיאטה קטוגנית "לייט"
 כדי להפוך אותה לזמינה יותר ואפשרית יותר נוצרו וריאציות ושינויים שונים לדיאטה הקטוגנית הקלאסית. מי שראה וחווה תפריט קלאסי ומדוקדק של ילדים אפילפטיים, אנשים עם בעיות נויירולוגיות קשות או כל מזון קטוגני קלאסי אחר, יכול להזדהות עם אמרה שהמזון בדיאטה בהחלט אינו טעים, שומני מידיי ואולי תחושה שהכל "צף" ולא ממש עושה חשק להתמיד. מאוד קשה להנגיש תזונה קטוגנית קלאסית לילדים ומבוגרים שממש זקוקים לה קל וחומר לאנשים בריאים שלא חייבים.


דיאטת אטקינס לירידה במשקל היא סוג של דיאטה קטוגנית "לייט". דיאטה שמבוססת על הכלל של הוצאת מזונות פחמימתיים מהתפריט באופן כמעט מחלט.  ד"ר אטקינס טען, בדומה להוגי דיאטת פליאו, כי גוף האדם לא מותאם לצריכת פחמימות בכמות שהן נצרכות בדיאטה הרגילה של היום. בדומה לפליאו, דיאטת אטקינס מאפשרת שילוב של בשר מכל הסוגים (גם ד"ר אטקינס מצביע על חשיבות איכות הבשר), דגים כל כמות שרוצים, ביצים וגבינות ומוציאה לחלוטין, לפחות ל 21 ימים ראשונים – תפוחי אדמה, בטטות, אלכוהול, לחם ופסטות ואפילו המנעות מפירות. חשוב לזכור שחודש זה יהייה תמיד מלווה בשילוב מינרלים ויטמינים ורצוי גם צמחי מרפא והקפדה על נוגדי חימצון בשפע, כמו גם שתיית מים מרובה במיוחד. ניתן לשלב לימון כפרי ומקור ויטמין C היחידי בתפריט.
מחקרים שונים, לרבות מחקרים קלינים הצביעו על ירידה מהירה וטובה יותר, כמעט כפולה מבחינת המשקל, במטופלים שהקפידו על דיאטת אטקינס למשך חצי שנה. בהשוואה למטופלים על דיאטה רגילה המשלבת על פי הפירמידה הקלאסית פחמימות, חלבון ושומן מראה דיאטה עשירה יותר בשומן וחלבון על חשבון פחמימות, רמת הצלחה גבוהה גם בהתמדה וגם בירידה באחוזי שומן גוף.
חשוב חשוב חשוב לזכור כי דיאטת ארוכת תווך איננה דיאטה לירידה במשקל בלבד אלא דרך חיים ותזונה מותאמת ולכן כשמסתכלים על הצלחה יש להגדיר למה רוצים להגיע, מה המטרה ומה קורה אחרי תאריך היעד.


דיאטה קטוגנית "חדשה" או דיטת "כח המוח" היא דיאטה שאיננה דיאטה קטוגנית קלאסית אלא הגדרה מחדש של דיאטה עשירה בשומן. דיאטה בה הורדנו באופן משמעותי את אחוזי הפחמימות בתפריט והעלנו באופן משמעותי גם את רמות החלבון וגם את רמות השומן.
דיאטה "חדשה" זו כאמור איננה חדשה אך היא מוגדרת מחדש ואולי ממותגת מחדש בשנתיים האחרונות והיא הפכה, בצדק, לדיאטה מובילה ומדוברת לירידה במשקל.
לדוגמה: אם בדיאטה קטוגנית קלאסית נצטרך להוסיף כף מלאה של שמן זית על כל אבוקדו בינוני, בדיאטה "הקטוגנית החדשה" או "קטוגנית לייט" לא נצטרך להוסיף שמן ונסתפק במזונות כמו אבוקדו בהם יש אחוזי שומן או חלבון הרבה יותר גבוהים מפחמימות ולא נצרוך, לפחות לא בחודש הראשון, מזונות בהם יש יותר פחמימות ושומן או חלבון – כדוגמת מאפים, לחם, פסטה ואפילו פירות. כדי לאזן את מקורות הויטמינים והמינרלים ובעיקר אנטיאוקסידנטים – בהחלט נוסיף ירקות מכל הצבעים לתפריט.
נקפיד לפחות בתקופה הראשונה, לפני שילוב של פירות, להוסיף תוספי תזונה וצמחי מרפא לפי התאמה אישית. כשההתאמה האישית צריכה להתבסס על אורך חיים, על פעילות גופנית, על מדדי בדיקות דם ושתן ועל אופי העבודה.


מאוד מומלץ לירידה במשקל, במיוחד אם עברנו את גיל ה 60, להקפיד לצמצם עד כמה שאפשר את צריכת הפחמימות.
תפריט ברוח דיאטה קטוגנית לייט לירידה במשקל תיכלול, לדוגמה:
ארוחת בוקר – חצי אבוקדו עם לימון , ביצה קשה וכף גבינה לבנה 5%
ארוחת צהריים – נתח פילה סלמון בתנור עם שמן זית רוזמרין ומלח גס, מחית עדשים וסלט ירוק קטן
ארוחת ערב – פרוסת גבינה צהובה 9%, כף גבינה לבנה עד 5%, 5 זיתים, פרוסת לחם טחינה
ארוחת לילה כשעה לפני השינה – מעדן חלב ללא תוספת סוכר או תחליפי סוכר, ללא פירות או טעמים (אפשר להוסיף מעט סטיביה).
בין הארוחות חשוב: מים עם לימון (שני ליטר במהלך כל היום והערב), קפיסי גזר ו/או סלרי ו/או קולורבי ו/או ברוקולי), 5 אגוזי מלך (לאורך היום) 2-4 שקדים טבעיים לא קלויים במהלך היום. תוספת של תוספי תזונה וצמחים לפי התאמה אישית.
מה אסור לפחות ב 21 ימים הראשונים: אלכוהול, פסטות, לחם, מאפים, אורז, תפוחי אדמה, בטטות, פירות למעט פירות יער ולימון, שעועית לבנה ו/או מש (עד פעמיים בשבוע).
כך שדיאטה קטוגנית קלאסית – למטופלים ספציפיים בלבד לא לצורך ירידה במשקל
וריאציות של הדיאטה הקטוגנית בהתאמה אישית – בהחלט כן.

 
 בהצלחה!


 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il