הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - דיאטה לפי טיפוסי גוף שמשגעת את ארצות הברית
11/11/2018, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
בדקו תבדקו איזה טיפוס אתם?
בתקופה האחרונה משגעת את האמריקנים שיטה חדשה להתאמת דיאטה. הפעם לא לפי קבוצות מזון או קלוריות ואפילו לא לפי סוג הפעילות אלא לפי מבנה הגוף, או ליתר דיוק טיפוס מבנה הגוף.
דיאטה לפי טיפוסי גוף שמשגעת את ארצות הברית

לאיזה מבנה אתם שייכים? לאקטומורפים, לאנדומורפים או בכלל למזומורפים? אולי גם לכם מתאימה החלוקה והדיאטה המשוייכת אליה וסוף סוף ירדו עוד כמה קילוגרמים מיותרים, או שרקמות השומן יהפכו לשריר, עוד יותר נחמד, נכון?

התאמת דיאטה על פי טיפוסי גוף שונים,  אנדומורף, אקטומורף ומזומורף  -  הפכה ללהיט בשנתיים האחרונות במיוחד בארצות הברית. מי שנראה הרבה יותר אצל תזונאים ודיאטנים עם עודפי משקל יהיו מהטיפוס האנדומורפי הנוטה בקלות להשמין, טיפוסים מעוגלים, בדרך כלל נשים שההשמנה היא דפוס קבוע וחוזר על עצמו לאורךהשנים. הטיפוס האקטומורפי לעומתו ייתקשה להשמין וייתקשה להעלות מסת שריר ויהיו אלה בעיקר הבחורים הצעירים לפני צבא או נשים שהיו פעם רזות וגבהות ועם הלידות, שינויים בארוך חיים ומזון לא מתאים הפכו להרבה יותר כבדות. הטיפוס המזומורפי יהייה טיפוס בעל שרירים, מבנה עצמות רחב יחסית והוא או היא יהיו מעט כבדים גם כשאינם סובלים מעודף משקל.


הכל מתחיל במקור ההתפתחות העוברית וגם כאן הגנטיקה משחקת תפקיד משמעותי. מרביתנו שייכים מבחינת הסיווג לטיפוס משולב, לא 100% כזה או אחר ונמצאים במקום שלא תמיד ממש מוגדר או ברור בין הטיפוסים השונים.
את הדוגמניות הגבוהות והדקיקות נמצא יותר בטיפוסים האקטומורפים יחד עם האטלתיקאים שצורכים הרבה יותר פחמימות ממה שהיינו חושבים. את האנדומורפים נפגוש חלקנו הגדול, כל בוקר מול המראה, מעט מעוגלים יותר ומעט פחות – אך כולנו עובדים על שימור הקיים קשה מאוד ועל הרזייה עוד יותר בעוד שהאקטומורפים לא מבינים על מה המהומה.
מזומורפים נראה באימוני כח, מרימי משקולות, אולי אפילו בתחרויות שרירים. הם אותם אנשים שחייבים כמות חלבון מאוד גבוהה וכמויות פחמימות שואפות למינימום. אותם אנשים יפתחו מהר מאוד מסת שריר על חשבון רקמת שומן ויהייה קל מאוד להפעילם בפעילות גופנית מתאמת.

לטיפוס האנדומורפי יש נטייה לפתח עמידות לאינסולין, סוכרת ובעיות בכלי הדם. כמו כן יפתחו מהר יותר כבד שומני ועלייה בכולסטרול וטריגליצרידים  ולכן, אם אתם שייכים לטיפוס האנדומורפי חשוב לשלב בתפריט, על בסיס יומי:
הרבה מים עם לימון
הרבה ירקות ירוקים (לא מרוססים) טריים ומוקפצים
סיבים מסיסים, מעט יותר מההמלצה הרגילה
מזונות עשירים בחלבון ושומן ועניים מאוד בפחמימות
לחם עני בפחמימות כמו לחם טחינה, לחם פשתן עם פחות מ4 גרם פחמימות ל 100 גרם לחם
דגים כמו סלמון, פורל וסרדינים
אבוקדו
טופו
בשר בקר

להמנע מ:
סוכר בכל צורה –לבן/חום/טבעי או ממתיק מלאכותי (סטיביה מותר)
רק מנת פרי אחת עד שתיים ביום
כמה שפחות אורז, תפוחי אדמה ותירס
ללא קמח לבן בכלל
ללא פסטות מכל סוג (מותר מעט אטריות אורז)
ממתקים מכל צורה
מזון מעובד

דיאטות שיכולות להתאים: דיאטת פלאו (לא להגזים בשומן ולהקפיד על 70% שומן צמחי ולא מבעלי חיים, אלא אם אתם ספורטאים ואז היחס יכול להיות 50%/50%)
דיאטה קטוגנית (עם דגש על שומנים בריאים, על הגבלת השומן הגברה משמעותית של חלבון והקטנה למינימום של פחמימות (רק בצורת ירקות או פירות על פי תפריט)
אפשר גם לעבור ל raw food שיכול לעזור מאוד ובתנאי שתשלבו מספיק חלבון ושומן צמחי (אבוקדו, אגוזים, קטניות)
דיאטות שלא יעבדו ברוב המקרים ועלולים אפילו להזיק: דיאטת אורז (שיכולה מאוד לעזור לטיפוס המזומורפי, בעיקר בשילוב קטניות). דיאטת לחם, דיאטת סנדויצ'ים (שיכולה להתאים מאוד לטיפוס האקטומורפי).

לפעילות גופנית מתאימה לאנדומורפים: מאוד מומלץ לאמץ הליכה יומית של שעה ולאחר מספר שבועות לעבור לריצה לפחות פעמיים בשבוע, להוסיף אימון כח (משקולות) פעמיים בשבוע והתעמלות מחטבת פעם עד פעמיים בשבוע חצי שעה או כל יום עשר דקות.

לטיפוס האנדומורפי חשוב מאוד לשמור על דיאטה לירידה במשקל שמבוססת על ספירה קלורית, על מזון טרי ועל איזון קלורי שלילי ופעילות גופנית אירובית – כלומר להוציא יותר קלוריות ממה שמכניסים. איך עושים את זה? מינימום פחמימות במקרה של האנדומורפים, 6 ארוחות קטנות דלות קלוריות אך איכותיות, וכמה שיותר ספורט מגוון.

בהצלחה!


 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il