הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - לחם טף!
03/11/2018, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
לפני מספר שבועות החלטתי להוריד כמעט לחלוטין את הגלוטן מהתפריט האישי שלי. בעיקר בשל אי הנוחות הבטנית, הנפיחות וכאבי הבטן החוזרים ונכון, גם משקל שלא כל כך הצלחתי להוריד.
לחם טף!

הבדיקות הכלליות היו תקינות, בדיקות מערכת העיכול היו תקינות אבל אי הנוחות המשיכה. אני מרשה כאן להעיר או להאיר כי אבחון לפי האוזן כן הראה בעיה במעי ובתריסריון. לפעמים כשאנחנו לא בטוחים במה שאומרים לנו הרופאים, משהו נשמע לנו לא מספיק מדויק ונכון לנו – מאוד מומלץ לבדוק מכיוון נוסף, סוג אחר או כיוון אחר מלבד הרפואה המערבית ולבחור או לשלב המלצות שהן טובות לנו אישית על בסיס מידע מלא ובדוק כמובן.
מאחר וירידה בכמות הפחמימות היא המלצה טובה לכולנו, במיוחד לירידה במשקל  (לא למחוק אותן לגמרי מהתפריט, בוודאי לא לאנשים מאוד פעילים או ספורטאים), הטוב ביותר שיכולתי לעשות לגוף שלי הוא לבחור ממש בפינצטה את מקורות הפחמימות. עם ירקות ופירות (יותר ירקות פחות פירות) לא הייתה לי בעיה אך עם דברים שבתפיסה שלנו הם "יותר משביעים" כמו לחם – נגעתי באתגר האישי שלי, אולי גם שלכם.


מאז שעברתי לאכול לחם טף 2-4 פרוסות ביום, ממש הוקל לי. הכוונה היא שלחם טף החליף בתפריט שלי את כל המאפים האחרים כולל לחמים. היה לי נעים יותר בתחושה כללית, הקלה על נפיחות הבטן ובהחלט הירידה במשקל הייתה קלה יותר.


למה לחם טף? לחם שעשוי מקמח טף מלא, מחמצת שאור מים מעט קמח סויה. לא מכיל סוכרים, ללא גלוטן (יש גם לחם טף עם גלוטן), מכיל רמת חלבונים גבוהה יותר מלחם רגיל ובהחלט שמתי לב שמספיקה פרוסה קטנה לתחושת שובע גבוהה. מבחינה קלורית אין באמת הבדלים גדולים בין פרוסת לחם טף ללחם אחר, לפעמים אפילו ההפך הוא נכון. אך איכות הקלוריות טובה בהרבה.

מה הוא טף? טף הוא דגן אפריקני, שרובו גדל באתיופיה. מכיל את כל חומצות האמינו החיוניות, עשיר בברזל סידן ומגנזיום ומכיל מגוון רחב של ויטמינים. קמח הטף הכהה הוא שלם יותר ומכיל מגוון רחב יותר של מינרלים, כמות גבוהה יותר של חלבון וסיסים תזונתיים. הטף יכול לשמש לאפיה ובישול ולא נידרש חלבון כדי ליצור בעזרתו מזון מזין ועשיר. היתרון הגדול ביותר לדעתי של לחם הטף הוא העיכול הקל והנעים שלו. לרוב לא יוצר נפיחות, לא יוצר דלקות במעי ובכל זאת מספק חומרים מזינים ובריאים בשפע לגוף ונפש בריאים יותר. מומלץ בחום לנסות להכין לחם טף או אינג'ירה שהוא לחם טף עם מחמצת שאור.
מתוך המגוון המצוי במרכולים, בפרוסה אחת כ 100 קלוריות (משתנה בהתאם ליצרן), 3-4 גרם חלבון, 2 גרם שומן וכ 17-19 גרם פחמימות, מתוכן לפחות 3-4 גרם סיבים תזונתיים.
גם אם נראה לכם שיש יותר קלוריות בפרוסה חשוב לזכור את איכות הקלוריות, את הרכב הלחם (חלבונים מינרלים וויטמינים) ואת טריותו.
כדי להקל ולהיטיב עוד יותר עם אוכל בריא וטרי שאנחנו אוכלים, חפשו במתכון השבוע - מתכון נוח וקל להכנה של לחם טף, נסו ושתפו.

לבריאות!


 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il