הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - דיאטת הסופר פחמימה – המיתוס והאמת
21/10/2018, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
הדיאטה שמסעירה את אמריקה, כמו כל גל של אופנה, היא דיאטת הסופר פחמימה שדובר בה גם בארץ כעל מהפך היא אינה אלה אותה גברת בשינוי אדרת.
דיאטת הסופר פחמימה – המיתוס והאמת

דיאטה שנשבעים בהצלחתה ומהדרים את ההד שהיא גורפת איתה ובכל זאת אינה אלה דיאטה בנאלית בריאה וידועה (בשמות אחרים) לירידה במשקל, ארוזה בשם מושך ויפה. התכנית נהדרת אך לא מהפך ולא חדשנות.

סופר פחמימה או סופר שטויות?
דיאטת הסופר פחמימה עוסקת למעשה באיזון שבתפריט היומי, כשהכוונה לסופר פחמימה היא פחמימות מורכבות. התכנית מצביעה על הצורך לא להתעלם מפחמימות כמקור חשוב לאנרגיה ובוודאי לא להסתמך רק על חלבונים או רק על שומנים ולצאת מדיאטות הקיצון כמו פליאו (כשהיא לא מאוזנת ואוכלים כמויות גדולות מידיי של בשר וביצים) או דיאטה קטוגנית שאיננה דיאטה לירידה במשקל בשום פנים. לא סתם היא דיאטה רפואית לאוכלוסייה ספציפית בלבד – למטופלי אפילפסיה ובוודאי לא לכלל האוכלוסייה, גם לא אוכלוסיית ספורטאים או לאלו שמבקשים לרדת עודפי משקל גדולים מאחר והיא יכולה להיות מאוד מסוכנת עבור אנשים בריאים ואנשים שסובלים מתסמונות ומחלות שונות.

דיאטת הסופר פחמימה מצביעה על ההבדלים הגדולים בין פחמימות ריקות (סוכר לבן, קמח לבן וכד') לבין פחמימות מורכבות כמו לחם דגנים מלאים. אפשר להבין מהפרסומים כי הדיאטה פותחה על ידי הארפר ב 2017 – הארפר, שאינו אלה משתתף נלהב ב"לרדת בגדול" בארה"ב לא באמת פיתח את השיטה או את התכנית הכללית. יש שייחסו את הדיאטה דווקא לג'קלין לונדון, דיאטנית קלינית, מ 2014 – אך האמת היא בנאלית וותיקה בהרבה. שיטת היותר חלבון ופחות פחמימות ושומנים – תוך איזון אבות מזון אלה ושמירה על כ 30% פחמימות מורכבות בעיקר, 30% שומן, בעיקר שומן עם חומצות שומן אומגה 3 ו-6 וכ 40% חלבון עד כמה שיותר מלא – הייתה שיטה שהתפתחה בסוף שנות התשעים, עם פיתוח פירמידת המזון החדשה. בפירמידת המזון הבסיסית היה הרבה יותר מקום לפחמימות כולל פסטה ולחם ופחות דיוק לגבי סוג הפחמימה, פחות חלבון ועוד פחות שומן. פירמידה שהייתה עם בסיס רחב ונבנתה בשכבות אופקיות. הפירמידה של שנות האלפיים כבר נבנתה בשכבות אנכיות ובהחלט נתנה הרבה יותר מקום לחלבונים מאשר לפחמימות בהתבסס על העובדה שחלבונים הם אבני הבנייה המשתתפות בכל המערכות החשובות בגוף והן דרושות בכמויות גדולות יותר לתפקידים רבים מעבר לאנרגיה, לדוגמה כדי ליצור מערכת חיסון תקינה נוגדנים הם חלבונים למעשה, מערכת שרירים תקינה שריר הוא חלבון, מערכת הורמונאלית תקינה הורמונים הם חלבונים וכן הלאה.
השינוי בנקודת המבט בדיאטת הסופר קארב היא הפיכת השילוב של פחמימות ללא הגדרה ספציפית לשילוב של פחמימות המגדרות כמרכבות – בתפריט הבריא.
סופר פחמימה היא למשה פחמימה מרכבת ולא פחמימה פשוטה. אורז מלא, דגנים מלאים, שילוב של זרעים וגרעינים ושילוב של סיבים תזונתיים במזונות פחממתיים היא הבסיס לאחוזי הפחמימות הגבוהים ביחס לדיאטות קימון בהן השימוש בפחמימות כמעט ואסור.
הבסיס הרחב ביותר לדיאטה הם הירקות והפירות המכילים סיבים תזונתיים. – לא חדש.  6  ארוחות ביום כשהנשנושים בארוחות הביניים הם בעיקר ירקות עם שילוב של שתי מנות פרי – גם לא חדש.
גל הסופר פחמימה הוא בעיני אינו אלה חזרה לשפיות ולאיזון של שנות התשעים כשהאיכות חשובה מהכמות.  פחמימות – אין ושומן אאוט? לא בהכרח. שילוב – אין ודיאטות קיצוניות – אאוט, הלוואי.


בהצלחה!


 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il