הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - איך לאכול נכון גם בעבודה.
30/10/2007, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
עצות שיעזרו לך לאכול בריא ,לשמור על הבריאות והדיאטה תוך כדי תזונה נכונה ונבונה!
יום עבודה ממוצע נראה בערך כך : קימה מוקדמת בבוקר וריצה נוראית כדי לסדר את הבית, לשים מכונת כביסה, להכין כריכים לילדים, להעיר את הבעל והילדים,
איך לאכול נכון גם בעבודה.

לדאוג שיקומו, יתלבשו, יסתרקו, יצחצחו שינים, לבדוק שהילקוט מוכן, שהכול נקי ומסודר , שהקטן לא ישכח את המים והגדול יקום וירוץ להסעה, שיואכלו כולם ארוחת בוקר ובשעה טובה ייכנסו למכונית ואסיע אותם לבית הספר ולגנים. בגן – "אמא רק חיבוק, רק נשיקה, לא ראית מה ציירתי, רק תראי מה הכנתי בגן...." ועברו עוד עשר דקות יקרות. ואז נסיעה מהירה לעבודה, ברור שאת החניה הקרובה כבר תפסו לי, מקווה שהשאירו מקום אחר... נכנסת באיחור לחדר העבודה, הבוס כבר כועס ואני מאד עייפה ועצבנית ועדיין לא התחיל יום העבודה. ברור שלעצמי לא הכנתי כריכים, כי אין לי זמן בבוקר, ועם הקפה הראשון הבוס מבקש מספר בורקס, אני גוועת ברעב, טועמת אחד או שניים. במהלך היום, הישיבות, כשהקוראסונים מדיפים ריח אפייה טרי ואני עדיין לא אכלתי ארוחת בוקר, אני רק טועמת אחד או שניים – הרי לא אכלתי היום כלום. מגיע לי! ובשלוש מגיע הקפה יחד עם עוגת יום ההולדת של הפקידה שעובדת איתי בחדרי. תגידו אתם – אני יכולה לסרב?  - הרי היא תיעלב!!!  ואחר כך, בריצה הביתה, לאסוף ילדים, ללכת לקניות,באים הביתה, צריך לסדר, צריך לבשל לילדים ולדאוג שיאכלו להוריד צלחות ולסדר את השולחן. הקטן השאיר חצי חביתה – חבל לזרוק, אז מה אם היא קרה, אז מה אם היא מרוחה בכל מיני צבעים לא מזוהים, הרי היא של הבן שלי ואני מסיימת אותה. גם השני השאיר מעט מהטוסט שלו.אמנם הוא כבר לא נראה כל כך טוב אבל מגיע גם לי לאכול משהו. לא??? -  צריך לרחוץ אותם ולהשכיב לישון, צריך לסדר אחריהם..... והגענו ל- 10  או 11 בלילה ועדיין לא אכלתי כלום. ואני רעבה אך עייפה מידי כדי להכין לי משהו. ואני מאד רוצה לראות את התכנית הטלוויזיה. הרי לא אכלתי כלום היום אז אקח פרוסת עוגה עם כוס קפה ואתרווח לי מול המרקע. העיניים נעצמות ואני קמה לקחת עוד פרוסת עוגה כדי להתעורר – הרי לא אכלתי כלום היום...  ואני באמת לא מבינה למה אני לא יורדת במשקל. הרי אני לא אוכלת כלום. 

 

אז איך עושים את זה?

עובדים! ומתמודדים עם מה שכולם, בכל מקום עבודה ישראלי ממוצע אומרים.

על הבוקר אין לי זמן לכלום! -  לא מדלגים על ארוחת בוקר , כך נמנעים מרעב מוגבר בצהריים שגורם לבולמוס אכילה + מכנסיים לוחצים.

אם אתה מאלה שמצליחים לדחוס אימון לפני העבודה חשוב שתתרגל לאכול עוד לפניו והעדיפות היא לפחמימות פשוטות: פרי טרי.2 – 3  יחידות של פרי יבש (חוץ משזיפים), פרוסת לחם עם דבש/ ריבה או שכבה דקה של גבינה לבנה. יש הטוענים שסוכר לא מומלץ לפני אימון כי הוא מפריע ליציאת שריפת שומנים מין התאים.

אחרי האימון  רצוי שתדאג לארוחת בוקר מלאה יותר שבה יש שילוב של פחמימות מורכבות  וחלבונים כגון: סלט  וביצה עם גבינות ולחם מקמח מלא או דגני בוקר (עשירים בסיבים) עם חלב וצימוקים/דבש או כריך עם גבינה/ביצה /טונה בשילוב ירקות.

מתי לאכול?- עדיף לא לאכול תוך כדי עבודה, אחרת שוב חוזרת תסמונת ה:'אני אפילו לא זוכר מה וכמה אכלתי'.

הריח של השווארמה של חבר שלי משגע אותי! -  כדאי להיות הראשון שאוכל ובארוחת צהריים רצוי להסתפק בצלחת אחת .

כל  הזמן יש פה פיתויים...- נסה לאכול באופן מסודר גם בעבודה- ארוחת צהריים ולפניה ואחריה 'נשנושים בריאים': ירקות חתוכים, פרי טרי , יוגורט פרי.

ולעניין 'מחלקת החטאים'- כמו בכל דבר בחיים כדאי להחליט איפה תוותר לעצמך ותאכל משהו מהמחלקה הזאת: פרוסת עוגה/חטיף מתוק. 'חטא' אחד ביום עדיין משאיר מצפון יחסית נקי מפירורים.

אבל מה עם הבורקסים בישיבה? - נסה לשבת רחוק מהכיבוד, תביא בעצמך כיבוד בריא יותר- ירקות, גבינות 'רזות', קרקרים וכו'. כדאי שתגיע לישיבה עם בקבוק מים ושתשתדל  להמעיט במשקאות ממותקים.

ואם החלטת ש'מחלקת החטאים' שהוזכרה למעלה תתממש במהלך הישיבה-  לך על זה,אבל בקטן...

אני לא מספיק אפילו לשתות! - דבר ראשון על הבוקר: מלא בקבוק מים והקפד לשתות הרבה בגלל המזגנים המייבשים ובגלל שיש אנשים שמחליפים תחושת צמא בתחושת רעב ואז אוכלים יותר. שתה בין הארוחות ולפניהן.

כבר קיבלתי צורה של כסא - הקפד להוציא אנרגיה: רד מהאוטובוס תחנה לפני המשרד, אל תעלה במעלית,לך במסדרון במקום להשתמש בדואר הפנימי והעיקר - קום  מהכיסא לפני שהוא יקבל את הצורה שלך.

 

איך להתארגן?

 תחשוב שבוע קדימה, ערוך קנייה שבועית מרוכזת של מזון והכן לך שקית אוכל עוד בערב.  שקית לאוכל שתיקח איתך לעבודה. בצורה כזאת תהיה לך אספקה שוטפת ולא תבזבז את התירוץ: 'שוב שכחתי את האוכל בבית'.

ארגן את האוכל בקופסאות עם פתקיות שנושאות את שימך במקרר- ואל תשכח 'פינוק' אחד ליום- חטיף מלוח, שוקולד, מסטיק.

אם אתה מזמין מבחוץ - לך על סלט ירקות,,. סנדוויץ' מחיטה מלאה עם גבינה לבנה/ טונה/ חזה עוף, מנת בקר וירקות מבושלים, ואם הזמנת מנה Xxxl  אל תהסס לשמור חלק למחר! אם אפשר – נסה להתחלק עם אחד החברים במנה. המנות תמיד גדולות מידי ובדרך כלל מספיקה חצי מנה. גמרתי את חצי המנה ואני עדין רעבה? תמיד ניתן להזמין מנה נוספת.  

הצלחת להכניס לסדר היום הדחוס שלך גם אימון אחרי העבודה? - כדאי  שתאכל ארוחה מרכזית כ3-4 שעות לפני האימון וכשעה לפני האימון אפשר לאכול  עוד פרי טרי או חטיף בריאות .

 

ובערב, בבית, מגיע הרעב הגדול... והנה מתגנב לו הרצון לפצות את עצמך על היום הלא קל שעברת - ולכן רצוי שהאוכל לערב יהיה מוכן מראש וכך לא תיכנע לפיתויים בסגנון: 'תשלחו לי במהירות פיצה משפחתית עם פעמיים גבינה צהובה וגביע גלידה', כי כשמגיעים רעבים ומותשים יש נטייה לאכול הרבה ומהכול. כשאני רעבה האוכל שולט בי וזו הרגשה מאד לא נעימה. הרבה יותר כיף לשלוט באוכל!!!

 

ומי יודע, אם ענייני האוכל יעבדו טוב, אולי אפילו נצליח לעבוד...

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
אפי
30/10/2007 15:30:00
כותרת:
יפה מאוד. תודה על כל העצות!!
תגובה:
כתבה מעניינת ונכונה.
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il