הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - לאכול ברכות, לרדת במשקל ולהנות כפליים
30/09/2019, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
בראש השנה במרכז השולחן עמדה לה בהוד ותפארת צלחת הברכות
7 מיני מאכל שכל אחד מסמל משהו. שילוב המזונות הללו בימים שאחרי החג ובארוחה המפסקת יעניקו לנו כח והגנה ונוכל להתחיל להתכונן לצום מספר ימים קודם לכן ובמקביל לרדת במשקל או לשמור על משקל תקין.
לאכול ברכות, לרדת במשקל ולהנות כפליים

בראש השנה, בארוחת החג, נהננו גם מהמאכלים וגם ממה שהם מסמלים – לכן אני ממליצה לאמץ את הברכות גם לארוחה המפסקת ואולי אפילו בימים שבין לבין – להזכיר לנו מה חשוב לשנה הקרובה בד בבד עם שמירה על הבריאות והמשקל.

הברכה הראשונה היא שתתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה ומסמלים אותה תפוח בדבש – תפוחים הם פירות דלי קלוריות באופן יחסי ואינדקס שובע גבוה (בעיקר בשל הסיבים הרבים) – לכן, בארוחה המפסקת ואפשר גם ממש לפני תחילת הצום, רגע לפני שיוצאים לבית הכנסת,לאכול תפוח ירוק וטעים. אם חסר לנו הדבש - כקינוח לארוחה המפסקת נוכל להנות מתפוח במעט מאוד דבש או סילן. הסילן בריא יותר למערכת העיכול (אפשר לתת אותו גם מתחת לגיל שנה, מה שאסור לעשות עם דבש).

הברכה השניה היא שנהייה לראש ולא לזנב – אפשר לאכול ראש של דג אך לרובנו אין אהבה מיוחדת ללחיים או עיניים של דג ולכן נוכל לבחור לדוגמה לאכול את הקצה העליון של אספרגוס. אספרגוס עשיר אף הוא בסיבים ואם נבשל במים ונוסיף מעט לימון הרי שנוכל לקבל מנה טעימה דיאטטית וקלה.

הברכה השלישית שברכנו בראש השנה ונשמח לברך שוב, היא שיתמו שונאינו ואויבנו, כי מי מאיתנו אינו זקוק למנוחה ושלווה ולשמחת חברים במקום לחשוש מאויבים? התמר שמסמל את הברכה אמנם עשיר בסוכר, אך גם בסיבים תזונתיים ומינרלים רבים. התמר מכיל רמת ויטמין A גבוהה וויטמינים מקבוצה B מכאן שהוא יכול לעזור לנו גם למלא את מאגרי הגליקוגן ולהעניק לנו כח שדרוש לנו לעמידה ארוכה בבית הכנסת וכן מינרלים מחזקים כמו מגנזיום סידן ועוד.

כברכה רביעית  אנו מברכים שירבו זכויותנו כרימון ונהנים מטעמו המתוק והמרעננן של הרימון. מאוד מומלץ לאכול רימון מספר פעמים לפני הצום -  הרימון מכיל רמת ויטמין K גבוהה, ויטמין חיוני לקרישת דם ומשתתף בתהליכים שונים בכבד. ויטמין זה חיוני ליצירת חלבונים רבים ולכן חשיבותו רבה. למרות שהכמות היומית אותה יש לצרוך קטנה יחסית לויטמינים אחרים יש חשיבות רבה לצריכה מספקת . בנוסף, קיימת רמה גבוהה של ויטמין C ברימון ויחד עם נוגדי חימצון רבים אחרים מקבל הרימון איכויות גבוהות בעידוד ושמירה על מערכת החיסון, על מערכת כלי הדם, הלב ועוד. כמות הסיבים הגבוהה בגרעינים מסייעת לעיכול תקין גם בימי צום כך שרצוי לא לזרוק אותם.

ברכה חמישית הינה בקשה לשפוט אותנו לזכות ולא לחובה והיא באה לידי ביטוי על ידי הברכה – שתקרע רוע גזר דיננו ויקראו לפניך זכויותנו. את הברכה הזו מסמלים על ידי אכילת סלק או תרד – שניהם נפלאים לארוחות דלות קלוריות ובעלות ערך רב. התרד המכיל כמות יפה של ויטמין K וברזל יכול לעזור לנו לעבור את הצום, במיוחד בימים חמים אלה, מחוזקים יותר ובריאים יותר והסלק עליו כבר כתבתי בעבר – מכיל רכיבים רבים שמסייעים להורדת רמות סוכר בדם, הורדת לחץ דם, לניקוי הכבד, להורדת כולסטרול ועוד. ירק מרענן ומחזק שידוע, בנוסף לכל אלה, כמשפר חיוניות וכח גברא. ואם אלה לא סיבות טובות מספיק לאכול סלק, הרי שהוא מסייע לחילוף חומרים תקין ולירידה במשקל.

את הברכה השישית,  שיכרתו שונאנו, אנו מסמלים באכילת פראסה או כרשה אותה נוכל להוסיף לסלט, למרק וכן להכין קציצות פראסה נפלאות שנוכל לאכול כנשנוש ביניים בין הארוחות או כארוחה בפני עצמה בימים שלפני הצום ובארוחה המפסקת.  הפראסה מעניקה כמו  השום והבצל שמאותה משפחה, רכיבים תזונתיים חשובים – החל מחומצת שומן אומגה 3, עד לויטמינים כמו ויטמין A, ויטמין K ועוד. הפראסה, כמו השום והבצל ידועים כמסייעים להגנה על מערכת כלי הדם והלב, חיזוק מערכת החיסון, מכילים חומרים אנטי דלקתיים רבים ועוד. כך שכדי לשמור על עצמינו בשעות קשות לגוף כמו בזמן צום, נוכל לצייד אותו בנוטריינטים רבים בארוחה המפסקת.

ברכה שביעית ואחרונה לפני הסעודה, היא ברכת ריבוי זכויותנו. אנו שבים ומבקשים התיחסות לדברים הטובים העומדים לזכותינו ולתכונות הטובות שלנו. ברכה זו היא גם תפילה פנימה – שנמצא בנו את הכח להרבות במעשים טובים לאחרים ולעצמנו. ברכה זו מלווה באכילת רוביא או חילבה שרבים מאיתנו מסבים לגזר. הגזר יהייה הפעם בעל משמעות כפולה.  תחילה המשמעות התזונתית – עשיר בסיבים, בויטמין A, קרוטונואידים, פוליאצטילנים (שנמצאו כמסייעים במניעת סרטן מעי), ויטמיני C, B, K ועוד. כדי לזכות ברכיבי הגזר בצורה הטובה והזמינה ביותר, רצוי לאדות את הגזר לזמן קצר. גזר הוא מאכל עם אינדקס שובע גבוה, טעים ומאוד בריא.
המשמעות הנוספת היא שמאחר והגזר תמיד מסמל את בריאות העיניים והראייה- הרי שהסימליות היא אכן לראות דברים טוב יותר – להבחין טוב יותר בין עשיית דברים טובים כולל לעצמנו. אם ניקח את המחשה צעד נוסף הרי שעשיית טוב לגופינו היא לראות מה אנחנו אוכלים ולבחור במזונות שאכן טובים לנו ותורמים לנו. הברכה מסכמת את הברכות האחרות שכולן באות לידי ביטוי בפירות וירקות מאוד בריאים שאם נאמץ אותם לארוחה המפסקת הרי שנוכל בקלות להפוך אותם לחלק חשוב בתזונה היום יומית שלנו.

לשנה טובה ומתוקה ולזכות תכתבו ותחתמו
גמר חתימה טובה

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2020 Diets.co.il